Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Comfortabeler dan de Canyon Endurace

barbapapa
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:59

barbapapa 19 jan 2023 17:46

Ik heb 5 jaar terug de Canyon Endurace CF SL Disc 9.0 SL gekocht, met 28 mm banden. Fijne fiets, maar voor mij zou het nog wel iets rugvriendelijker mogen, zodat ik ook weer s zin heb om langer dan een paar uur te fietsen. Is dat haalbaar (zonder dat het een toerfiets wordt)? Misschien meer stack/minder reach? Een gravelbike of juist niet? Iemand suggesties? Als het echt een vooruitgang is heb ik er best geld voor over. En ja: ik loop al bij de fysio. Zittend beroep en de 50 gepasseerd. Maar als ik af en toe weer wat verder kan fietsen, met minder pijn en desnoods iets langzamer dan 30 km/u zou ik heel blij zijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jan 2023 18:03

Poh ik denk dat als je nu op de Canyon Endurace rugklachten hebt, dan gaat een andere fiets met dezelfde afstelling je daar niet vanaf helpen.
Ik zou eens gaan kijken naar een bikefitter (ook niet heilig) maar hij kan je misschien wel op weg helpen. Je klacht omschrijving is ook niet specifiek genoeg om er nu wat over te zeggen. Bij rugklachten zou ik juist eerder denken aan dat je te kort zit, waardoor je rug bij belasting wat in elkaar wordt gedrongen. Vaak zie je wel dat bij een langere reach juist de rug wat vrij komt zegmaar...

Je mag hier wel eens wat foto's plaatsen hoe je op de fiets zit (van zijkant). Er zijn hier vast meer die er wat over kunnen zeggen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 19 jan 2023 18:20

Zoals hierboven
Je positie aanpassen op de gok lijkt mij geen goede oplossing.
Ga eens naar een bikefitter met je eigen fiets en een gerichte vraag. Niet met ik zoek een nieuwe fiets. Maar ik zoek pijn vrij rijden?
Ik kan je pedaalkracht adviseren uit eigen ervaring maar er zijn er meer die ongeveer gelijke werkzaamheden doen. Er zijn FMers die heel goed zijn hoor en er zijn er ook die iets met bewegingswetenschappen uitzoeken.

Het is touwens ook een leuk iets zo n bikefit.

barbapapa
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2006 14:59

barbapapa 19 jan 2023 19:16

Dank, maar zo'n bikefitting heb ik vorig jaar gedaan bij een fietsfysio die goed stond aangeschreven. Vrij uitgebreid, paar uur, paar kleine aanpassingen, maar helaas weinig resultaat. Voor alle duidelijkheid: ik heb sowieso rugproblemen, dus niet alleen op/door de fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2023 20:37

Een nieuwe andere fiets zonder zeker te weten dat deze je wel goed gaat "zitten" zou ik nog even mee wachten.
Je kan je huidige fiets proberen aan te passen.
Heb je al eens geprobeerd om juist dieper te zitten, spacers weghalen of stuurpen met een grotere negatieve hoek monteren?
Of in de andere richting, je stuurpen omdraaien?
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 19 jan 2023 21:16

Ik zou het toch zoeken in fysiotherapie en core stability oefeningen. Veel comfortabeler dan een endurace lijkt me moeilijk te realiseren.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 19 jan 2023 21:38

Geen ervaring maar juist dieper zitten heb ik hier op het forum al vaker gehoord.
Zoals hierboven gezegd zou ik eerst de oplossing zoeken en daarna de fiets erbij. Anders wordt het waarschijnlijk een teleurstelling.

hayes

hayes 19 jan 2023 21:53

Rugproblemen zijn zo verdomd complex.
Mijn eerste vraag zou ook zijn of je rugpijn kreeg door het fietsen of dat je sowieso al last had. Maar dat heb je zelf al beantwoord.
Op zich zou je kunnen zeggen dat je eerst je rugproblemen tout court moet oplossen en dan zal fietsen ook pijnvrij zijn. Maar ik ga er van uit dat je daar ook al mee bezig bent of geweest bent.

De volgende vraag die bij mij opkomt is of je sowieso wel pijnvrij zal kunnen fietsen zolang je naast de fiets ook last hebt.
Ik ben geen rugpatiënt maar moet altijd opletten met zware dingen tillen. Ik heb het snel zitten. Maar zelfs als ik rugpijn heb, kan ik relatief pijnvrij fietsen.

Zo veel factoren zijn van belang voor je rug. Zijn je benen even lang? Staan je heupen helemaal recht? Heb je last van osteoporose? Is de rugpijn onderrug of meer bovenaan,.. enz...

Volgende stap zou misschien kunnen zijn om een sportarts te raadplegen?
Heb je al een kinesist (of fysio therapeut voor de NL leden) gecontacteerd. Ik heb dikwijls last van een geknelde pees in de schouder (verdomd irritant en pijnlijk) waarvoor ik naar kine ga. Soms kraakt die ook even m'n bovenrug. Héérlijk.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 19 jan 2023 22:31

HarryuitHilversum schreef: 19 jan 2023 21:16 Ik zou het toch zoeken in fysiotherapie en core stability oefeningen. Veel comfortabeler dan een endurace lijkt me moeilijk te realiseren.
100% mee eens. Zelf rugpatient, 30 jaar geleden al een hernia operatie gehad. Kreeg weer meer klachten, wat bleek, kort zitten, zelfs iets dieper en core stability verbeteren gaf de verbetering. Fiets nu pijnvrij en afstanden van 100 + km. Dit terwijl ik op een gewone fiets gelijk al klachten heb.
Succes met het zoeken naar de oplossing SMP in Papendal is een goed adres om een afspraak te maken bij een sportarts. Neem je fiets mee en doe gelijk een inspanningstest. Erg goede kijk op sporters zoals wij.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jan 2023 08:18

Ik zou zeggen; terug naar de bikefitter en zeggen dat je nog steeds pijn hebt; er is niet 1 perfecte bikefit maar een redelijke range van opties. Hij heeft misschien wel nog meer inspiratie.

En zoals hierboven ; verzorg je rug.
Maar krijg vooral inzicht in je probleem en het plan dat de fysio aan het uitvoeren is; bv ik heb pijn op die en die plaats en door versterken van die en die spieren of die andere houding kan ik de pijn weghouden. Die en die oefeningen versterken die spieren en zorgen dat ik naar die houding kan toewerken (als houding een deel van het probleem is). En krijg de goede uitleg waarom je pijn krijgt tijdens fietsen.
En als de bikefitter or fysio dit niet kunnen benoemen, vraag wie het wel zou kunnen.
Geef het nog niet op.
Het feit dat je er geld wil aangeven wil wel zeggen dat je redelijk wanhopig bent niet op een tourfiets te eindigen ;-).
Maar ook; als je die tourfiets hebt waarop je pijnvrij kan fietsen, is die houding misschien een start voor de bikefitter. Al zou het me verbazen dat een tourfiets wel pijnvrij is en de koersfiets niet. Ik zou eerder argumenteren dat de rechtere zithouding altijd meer belastend is.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 20 jan 2023 08:47

Ik kan mij voorstellen dat je de wens van 30km/u ook niet helpt. Voor mij is rustiger fietsen ook meer ontspannend fietsen.
Ik snap ook niet waarvoor dat nodig is, op gegeven moment lukt dat sowieso niet meer.

En positief is, als je langzamer fietst dan fiets je bij de zelfde afstand vanzelf langer!
Courir c'est mourir un peu

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jan 2023 09:14

synapse schreef: 20 jan 2023 08:47 Ik kan mij voorstellen dat je de wens van 30km/u ook niet helpt. Voor mij is rustiger fietsen ook meer ontspannend fietsen.
Ik snap ook niet waarvoor dat nodig is, op gegeven moment lukt dat sowieso niet meer.

En positief is, als je langzamer fietst dan fiets je bij de zelfde afstand vanzelf langer!
Ha ja ik had er over heen gelezen, maar inderdaad...het woordje 'desnoods' is wel veelzeggend. Net of het een schande is dat het met minder dan 30kmh gemiddeld gaat.. De meeste solo duurritten kom ik thuis met 28-29kmh en dat is nou niet bepaald omdat ik een slechte conditie heb.

Plaats reactie