Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

QWIC achterwiel

Sethje4
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2022 10:08

Sethje4 18 jan 2023 09:54

Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik heb al meermaals wielen gevlochten en gecentreerd en dit heb ik nog niet meegemaakt.
Het draait om deze fiets met motor in het achterwiel. Afbeelding Afbeelding
Eerst was de velg ter hoogte van verschillende nippels gebarsten/gebroken met een slag in het wiel als gevolg. Ik heb dus een nieuwe velg gezocht en een nieuw wiel gevlochten met nieuwe spaken en nippels.
3 maanden later had deze persoon terug 3 gebroken spaken. Drie nieuwe spaken erin en huppa terug opgelost. Tot ik gisteren weer telefoon kreeg dat er terug 1 spaak gebroken is.
Nu ben ik ten rade gegaan bij mijn leerkracht om er eventueel dikkere spaken in te steken maar deze raad dit af aangezien dit blijkbaar een vaak voorkomend probleem zou zijn bij dit model. Blijkbaar zou de combinatie van de zware motor en batterij teveel torsiekrachten op de spaken zetten waardoor deze makkelijk afbreken of de velg kapot trekken. De persoon die er mee rijdt is dan ook nog eens redelijk zwaar (+100 kg).
Iemand nog ervaring met dit type achterwiel?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 18 jan 2023 10:06

Yep. Mijn zwager had zo’n fiets. Ik vond het een miskoop. Hij inmiddels ook. De fiets is vervangen.
Als je de fiets wilt behouden, vlecht dan een compleet nieuw wiel met een nieuwe velg, nippels en spaken.
hun fietsen.

Sethje4
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2022 10:08

Sethje4 18 jan 2023 10:11

BertL schreef: 18 jan 2023 10:06 Yep. Mijn zwager had zo’n fiets. Ik vond het een miskoop. Hij inmiddels ook. De fiets is vervangen.
Als je de fiets wilt behouden, vlecht dan een compleet nieuw wiel met een nieuwe velg, nippels en spaken.
Dat heb ik dus al 1x gedaan omdat de originele velg gebarsten was. :( Maar op deze manier blijft het dus een lopende rekening aan spaken.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jan 2023 10:13

Tja valt weinig aan te doen. Fiets is niet geschikt voor de berijder. Repareren en verkopen dat ding.

Zou misschien ook een beetje kunnen liggen aan t rijden van veel mensen met electrische fietsen. Rijden met lage trapfrequenties en de versnellingen gebruiken ze al helemaal niet. Die laten dus altijd de motor vol het werk opknappen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

abdr
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 jan 2023 13:03

Een goed gespaakt 36 spaaks wiel zou toch geen moeite mogen hebben met een berijder van 100kg. Misschien spaakspanning te laag?

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 19 jan 2023 14:10

Waarom gekozen voor een spaak over 2-patroon en niet voor spaak over 3 of zelfs spaak over 4?
Met een achterwielmotor en berijder van 100 kg die mogelijk schakellui is .....
(Waarschijnlijk heb je vanzelf het spaakpatroon overgenomen van het oude wiel waar de spaken ook al uit de velg getrokken werden?)
Bij een uit de velg gescheurde spaak was de velg het zwakke punt. Nu heb je te maken met gebroken spaken, wat meestal te wijten is aan een te lage of ongelijke spaakspanning. Uiteraard speelt de kwaliteit van de materialen een rol.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 jan 2023 14:14

Waar breken de spaken? Vlakbij de nippel?

Wellicht is het probleem dat de spaakgaten in de velg niet goed geöriënteerd zijn om te gebruiken met zo'n dikke naaf.
Misschien Sapim Polyax nippels gebruiken? https://www.sapim.be/nipples/design/polyax

PierreW schreef: 19 jan 2023 14:10 Waarom gekozen voor een spaak over 2-patroon en niet voor spaak over 3 of zelfs spaak over 4?
Vanwege de diameter van de naafflens.
Sethje4 schreef: 18 jan 2023 09:54 zware motor [....] teveel torsiekrachten
250W motortje, dat zal wel meevallen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

abdr
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 19 jan 2023 15:04

Kruis 2 is correct voor zo'n grote naaf. De krachten die een elektrische motor op de spaken uitoefent, zijn een grootteorde minder dan een schijfrem, zie bv. https://www.youtube.com/watch?v=io5m32G1ATE , tot 2000W tijdens remmen op MTB . Ik hou het op te lage spaakspanning, wat enigszins begrijpbaar is gezien het falen van de velg in de eerste iteratie.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 19 jan 2023 21:53

Sethje4 schreef: 18 jan 2023 09:54 Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik heb al meermaals wielen gevlochten en gecentreerd en dit heb ik nog niet meegemaakt.
Het draait om deze fiets met motor in het achterwiel. Afbeelding Afbeelding
Eerst was de velg ter hoogte van verschillende nippels gebarsten/gebroken met een slag in het wiel als gevolg. Ik heb dus een nieuwe velg gezocht en een nieuw wiel gevlochten met nieuwe spaken en nippels.
3 maanden later had deze persoon terug 3 gebroken spaken. Drie nieuwe spaken erin en huppa terug opgelost. Tot ik gisteren weer telefoon kreeg dat er terug 1 spaak gebroken is.
Nu ben ik ten rade gegaan bij mijn leerkracht om er eventueel dikkere spaken in te steken maar deze raad dit af aangezien dit blijkbaar een vaak voorkomend probleem zou zijn bij dit model. Blijkbaar zou de combinatie van de zware motor en batterij teveel torsiekrachten op de spaken zetten waardoor deze makkelijk afbreken of de velg kapot trekken. De persoon die er mee rijdt is dan ook nog eens redelijk zwaar (+100 kg).
Iemand nog ervaring met dit type achterwiel?
Enige dat ik kan verzinnen is een te lage spaakspanning. De nippels en spaken lopen zonder knik in elkaar over, dat is goed. Hoe zwaar is die velg?

Groet,

Hans

Sethje4
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2022 10:08

Sethje4 20 jan 2023 14:38

scepticus schreef: 19 jan 2023 14:14 Waar breken de spaken? Vlakbij de nippel?

Wellicht is het probleem dat de spaakgaten in de velg niet goed geöriënteerd zijn om te gebruiken met zo'n dikke naaf.
Misschien Sapim Polyax nippels gebruiken? https://www.sapim.be/nipples/design/polyax

PierreW schreef: 19 jan 2023 14:10 Waarom gekozen voor een spaak over 2-patroon en niet voor spaak over 3 of zelfs spaak over 4?
Vanwege de diameter van de naafflens.
Sethje4 schreef: 18 jan 2023 09:54 zware motor [....] teveel torsiekrachten
250W motortje, dat zal wel meevallen.
Meestal aan de kant van de nippel

abdr
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 20 jan 2023 18:00

Sethje4 schreef: 20 jan 2023 14:38 Meestal aan de kant van de nippel
Dat is de plaats waar spaken meestal breken omdat de schroefdraad een plaatselijke verzwakking is. Hoeveel spanning staat nu op de spaken?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 20 jan 2023 18:44

Misschien vertekent de foto maar ik zie nogal wat spaken die met een hoek de nippel ingaan.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie