Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jan 2023 11:09

Zo kunnen we idd wel even doorgaan. Ik heb 2 kids, wij krijgen in Nederland kinderbijslag. Mensen zonder kinderen betalen dus indirect mee aan de kosten van mijn kinderen. Idem de zorgkosten. Ik ben echt nooit ziek maar betaal me scheel aan de verzekering. Ik heb er echter geen problemen mee. Samen draag je de kosten en iedereen is vrij om zijn eigen keuzes te maken in dit land.

De afbouw van de salderingsregeling is in NL al lang gepland en bekend. Heel twitterend Nederland, rechts, Baudet, Wilders en weet ik het wie allemaal die nu doen alsof dat allemaal als donderslag bij heldere hemel door links doorgedrukt wordt, is niet fair.

Wat je de politiek moet aanrekenen, is het gebrek van een lange termijn visie op dit onderwerp (en andere onderwerpen, maar laten we on topic blijven). Want waarom zou je de salderingsregeling in godsnaam afbouwen ? Het is echt een superregeling om zo snel mogelijk heel NL vol te leggen met panelen. Veel mensen in (sociale) huurwoningen, krijgen steeds meer panelen via de verhuurorganisaties. Gratis! Die mensen profiteren ook, alhoewel ze indirect betalen via de huur natuurlijk. Je hebt echt nog wel een grote groep die buiten de boot valt. Eigen huis, maar weinig budget, private huur etc. Verzin daar wat voor. Knallen met die panelen, fuck Poetin, de energiereuzen en consorten.

Verder kost de regeling ook niks. Er zijn geen out of pocket kosten. De enige partijen die hier een enorm belang bij hebben, zijn de energiereuzen. Die lachen zich echt de ballen uit de broek. Hoeven straks niet meer te salderen, geven je een grijpstuiver voor teruggeleverde stroom die ze tegen veel hogere prijzen weer verkopen. Dat is echt gewoon te zot voor woorden. De man of vrouw die dit bij de politiek heeft gefixed.....

Ik snap dat de huidige regeling in het voordeel is van mensen met een ruim budget. Maar de gecreëerde publieke opinie waarbij mensen met een laag budget als slachtoffers worden weggezet, is IMHO niet fair. Maar vooral, regel nu eens wat voor deze groep.

Macro-economisch en geopolitiek gezien is het afschaffen van de salderingsregeling idioot.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jan 2023 11:12

Een belangrijk verschil is dat ik hoop dat er geen mensen zijn die met kinderen geld willen verdienen... maar dat kinderen over iets anders gaan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2023 11:19

Ik heb zonnepanelen, krijg in maart een uitbreiding.

Ondanks ben ik het eens met een afschaal regeling van het salderen, dat is namelijk de enige incentive om echt iets aan het miljeu te doen.
En naar een dymanisch contract met elkaar, dat zou de overheid moeten gaan verplichten doen ze nog iets nuttig en heel effectief.

Afgelopen zomer op bepaalde dagen was de stroom in een dynamisch contract 0,0 ct. Dat is echt wel een incentive om je EV op te laden en dus iets aan het milieu te doen.

De salderings afbouw zou ik alleen anders hebben gedaan. BV maximaal de terugverdientijd, of een x aantal jaar na aanschaf.
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......

Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1426
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 jan 2023 12:25

Die energiereuzen vergissen zich. Via mijn Primaire Allocatie Punt koop ik over een paar jaar stroom van de goedkoopste leverancier. Via mijn Secundaire Allocatie Punt (“een tweede meter”) verkoop ik straks mijn overschot aan de hoogste bieder, bijv. een partij die grootschalig op elektrolyse inzet en zonnestroom gaat opslaan in een andere energiedrager.
hun fietsen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 jan 2023 12:59

borgmonster schreef: 18 jan 2023 23:30 Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. Exact wat ook mijn idee bij deze wet is. Overigens hebben PvdA en GL als bezwaar dat huurwoningen niet meer makkelijk van PV panelen zullen worden voorzien wat lagere inkomens treft. Ook heel begrijpelijk.
De kabinetspartijen vinden alles nog niet rap genoeg gaan, wat ik dan helemaal niet begrijp.
Daarom hebben we die mensen dan ook gekozen. Die begrijpen zaken die wij niet kunnen bevatten. Anders kun je ook wel een referendum instellen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 13:01

wasbeer2006 schreef: 19 jan 2023 11:19
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......

Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Dit was absurd. Hele fraaie luxe dure auto's die uiteindelijk fors (in begin zelfs geen) bijtelling hadden, terwijl een normale medewerker in zijn Polo/Golf gewoon de volle mep kon betalen en geen keuze had voor zo'n 0% geval.
Ik ken er genoeg die met hun 7% (later14%) Mitsubsidie of andere PHEV zelden tot nooit aan de stekker hingen en 100% benzine reden.

Die energiereuzen zullen echt wakker liggen van Bert.....
Hele volksstammen kunnen dat niet of hebben niet de kennis en vermogen om zoiets in te richten. Ik vind dus ook dat de overheid hier ernstig faalt in hun zorgplicht. Dynamische contracten zou serieus de energiebehoefte veel beter spreiden.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 19 jan 2023 13:31

Salderingsregeling is natuurlijk leuk. Maar volgens mij gaat t wel spaken lopen als over jaartje of 5-10 'iedereen' panelen op t dak heeft. Op zonnige dagen gaat iedereen terugleveren aan energiemaatschappijen en die kunnen dat dan niet kwijt... (is nu ook al zo op zonnige+winderige dag) hen dan verplichten dat dan terug te kopen tegen zelfde tarief als waarvoor op zonloze dagen energie wordt geleverd is dan toch niet zo realistisch.
Zou het afbouwen daar mee te maken hebben?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2023 13:42

daniel1975 schreef: 19 jan 2023 13:01
wasbeer2006 schreef: 19 jan 2023 11:19
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......

Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Dit was absurd. Hele fraaie luxe dure auto's die uiteindelijk fors (in begin zelfs geen) bijtelling hadden, terwijl een normale medewerker in zijn Polo/Golf gewoon de volle mep kon betalen en geen keuze had voor zo'n 0% geval.
Ik ken er genoeg die met hun 7% (later14%) Mitsubsidie of andere PHEV zelden tot nooit aan de stekker hingen en 100% benzine reden.

Die energiereuzen zullen echt wakker liggen van Bert.....
Hele volksstammen kunnen dat niet of hebben niet de kennis en vermogen om zoiets in te richten. Ik vind dus ook dat de overheid hier ernstig faalt in hun zorgplicht. Dynamische contracten zou serieus de energiebehoefte veel beter spreiden.
In Vlaanderen was het volgens mij nog net iets voordeliger.
Kort door de bocht mocht je een electrische auto in het begin voor 150% van de aankoopprijs inbrenegen in je belastingen.
Je kocht een Tesla van 80000 Euro en je mocht 150% van je aankoopbedrag, ofte 120000 Euro inbrengen in je belastingen.
Met onze hoogste aanslagvoet van +50% kostte je Tesla dus uiteindelijk minder dan 20000 Euro.
Goed geregeld door de "vertegenwoordigers van het volk".
I know myself like no one else
Nothing to defend

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 19 jan 2023 13:48

Misschien staan er nu juist wel overal laadpalen bij bedrijven omdat al die managers/directie met electrische auto reden. Waren alleen de peug 208e en golf-e door de overheid gesponserd dan hadden de beslissers misschien helemaal geen oog voor het plaatsen van laadpalen gehad. En had het gewone volk 6 straten verderop zn auto kunnen laden tijdens werktijd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2023 14:02

Tuurlijk dat zei ik ook al, je hebt rijke mensen/directie etc. nodig om het te promoten.
Maar het wel wel iets eerlijker verdeeld mogen worden vind ik.

Maar die tesla S voor 50K zonder bijtelling of in het geval in Belgie voor 40K was wel een beetje overdreven toch?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 14:03

Gewoon even naar het benzinestation aan de rand van de stad gaat sneller ;-)
Less is bore

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 jan 2023 14:14

kxlight schreef: 19 jan 2023 13:31 Salderingsregeling is natuurlijk leuk. Maar volgens mij gaat t wel spaken lopen als over jaartje of 5-10 'iedereen' panelen op t dak heeft. Op zonnige dagen gaat iedereen terugleveren aan energiemaatschappijen en die kunnen dat dan niet kwijt... (is nu ook al zo op zonnige+winderige dag) hen dan verplichten dat dan terug te kopen tegen zelfde tarief als waarvoor op zonloze dagen energie wordt geleverd is dan toch niet zo realistisch.
Zou het afbouwen daar mee te maken hebben?
en die problemen hebben we niet als we het salderen stoppen?
of als we straks allemaal gasloos zijn en op donkere wintermaanden met zn allen de warmtepomp op maximaal hebben draaien en daarnaast nog de EV aan het opladen zijn. Die netwerkbeheerders mogen ook eens gaan nadenken over de toekomst en gaan nadenken hoe er op duurzame manier te veel aan electra moet worden opgeslagen. Ik wil best iets meer aan netwerkkosten betalen/maken, als ik m'n te veel aan electra kan opslaan om te gebruiken op momenten dat ik geen opwekking heb, en het wel nodig heb.
dat soort opgaves vind ik thuishoren bij netwerkbeheerders/aanbieders, die kunnen veel centraler, groter en op kostenefficeiente manier dit bewerkstelligen ipv dit op het bordje van particulieren leggen.

Die salderingsafbouw(stop) is omdat de overheid op jaarbasis 410 miljoen eu aan energiebelasting inkomsten mist. De kassa moet weer gaan rinkelen in Den Haag.

Plaats reactie