Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2023 18:45

Ik wist dat Walter ging bijten. :mrgreen:
Maar niet dat het 4 keer ging zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 18:46

Ik moet toegeven; ik had nog echt werk te doen vandaag en heb het opgegeven na 4... ik word slapjes....

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 jan 2023 18:47

Ondertussen in Nederland;
Eerste energieleverancier zakt met tarief tot onder prijsplafond, meer zullen volgen https://www.nu.nl/economie/6247460/eers ... olgen.html

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37656
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2023 18:47

Ernie C. schreef: 18 jan 2023 13:53 De PVV: tegen elke subsidie vorm van duurzame energie, behalve als ze Kaag en Jetten ermee dwars kunnen zitten :?.

Ik profiteer van de regeling dus van mij mag hij blijven maar ik maak me toch ernstig zorgen om onze democratie.
De emotionele reactie: Kaag en Jetten dwars zitten is altijd goed :lol: :winkthumb:
Weinig leden van de regering in de recente historie die zo los van de maatschappij, afstandelijk en niet-empathisch overkomen. (ok, De Jonge is hors categorie ;-) )

De realistische reactie: volledig met je eens. Altijd maar tegen zijn om het tegen zijn is een zwaktebod imho. Zorgen over de democratie heb ik al wel langer. Met al die snipperpartijen is zendtijd en oneliners belangrijker dan inhoudelijk goed langetermijnbeleid.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2023 20:03

walter- schreef: 18 jan 2023 14:56
Lcsmet schreef: 18 jan 2023 14:52 ..., maar wie gaat de zonnepanelen recycleren? Wie gaat de windmolenwieken recycleren?
...
Gewoon even inlezen; dan weet je het antwoord....
Walter, echt niet uit de hoogte doen, het gaat je niet zo goed af.
Factcheck: ja, windmolenwieken worden begraven en zijn niet recycleerbaar.
................
We beoordelen deze bewering dan ook als eerder waar.
Bron: https://www.knack.be/factcheck/factchec ... cleerbaar/
En dan maak ik maar even volgende bedenking, in België/Nederland begraven we ze niet, we verkopen onze oude rommel aan een ander land waar ze deze dan weer wel mogen begraven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 20:06

Goede correctie; dat van die windmolenwieken had ik half over gekeken (had ik gelezen, maar het uit mijn reactie moeten verwijderen).
. Reclage pv-panelen daar kan je je wel even over inlezen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 20:10

Ps; maar die wieken zijn net zo een probleem al een carbonframe; ik vermoed dat je enkel metalen fietsen en wielen rijdt...
En hergebruik elders zou ik niet altijd als negatief benoemen...

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 18 jan 2023 23:30

Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. Exact wat ook mijn idee bij deze wet is. Overigens hebben PvdA en GL als bezwaar dat huurwoningen niet meer makkelijk van PV panelen zullen worden voorzien wat lagere inkomens treft. Ook heel begrijpelijk.
De kabinetspartijen vinden alles nog niet rap genoeg gaan, wat ik dan helemaal niet begrijp.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jan 2023 07:08

borgmonster schreef: 18 jan 2023 23:30 Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. ...
Is PV dan zoveel duurder in Nederland of elektriciteit goedkoper ? In Vlaanderen verdien je je PV ook terug zonder saldering.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2023 09:43

Met de huidige energie prijzen in Nederland, beetje afhankelijk van je contract verdien je zonnepanelen als je ze nu koopt binnen 2 tot 3 jaar terug.
De saldering loopt nog 2 jaar 100% dus dan heb je minimaal 70% terugverdient.

Paar jaar geleden was de terugverdientijd 6 tot 8 jaar, soms wel 12! Dus waar hebben we het over.

Ik vind dat de oplossing uit de techniek moet komen en niet vanuit politieke regels.
Thuisbaterij, nooit aan beginnen als technische oplossing, dat het straks wel kan lonen is iets anders, maar de oplossing is dommer dan dom.

Je gebruikt je EV als thuis accu en anders niet. Dan met straat/wijk oplossingen gaan werken.
Maarja dat wordt weer regel gezeik natuurlijk en allemaal jankende mensen die denken dat ze wellicht een euro teveel betalen.
Dan heb ik nieuws, hoe langer je erover zeurt hoe meer het kost.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jan 2023 09:50

borgmonster schreef: 18 jan 2023 23:30 Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. Exact wat ook mijn idee bij deze wet is. ...
Er van uitgaan dat wasbeer gelijk heeft en PV ook zonder ondersteuning rendabel is jouw idee ofwel:
- je begrijpt niets PV en bijhorende kosten en opbrengsten, danwel:
- je vindt dat mensen zoveel mogelijk moeten kunnen graaien op kosten van andere mensen dankzij de overheid.
Of je komt met een berekening die stelt dat PV niet van zichzelf rendabel is....

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 jan 2023 10:05

walter- schreef: 19 jan 2023 09:50
borgmonster schreef: 18 jan 2023 23:30 Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. Exact wat ook mijn idee bij deze wet is. ...
Er van uitgaan dat wasbeer gelijk heeft en PV ook zonder ondersteuning rendabel is jouw idee ofwel:
- je begrijpt niets PV en bijhorende kosten en opbrengsten, danwel:
- je vindt dat mensen zoveel mogelijk moeten kunnen graaien op kosten van andere mensen dankzij de overheid.
Of je komt met een berekening die stelt dat PV niet van zichzelf rendabel is....
Dat graaien valt best mee, ik hoorde gisteren een goed onderbouwd verhaal dat niet-pv eigenaren jaarlijks een 10-20tal euro betaald om pv eigenaren te “steunen”
Helaas, is het in een democratie zo dat de een wat meer opdraait voor een ander, dan dat de ander voor die eerste opdraait.
Als we zo beginnen zijn er tal van voorbeelden te noemen waarbij de ene groep juist voordeel heeft van de andere groep.
Ik had liever gezien de steun (energie toeslag en ook nu het prijsplafond) rechtstreeks geïnvesteerd zou worden in het verduurzamen van NL en daarmee juist de minderbedeelden een extra voordeeltje te geven op langer lopende termijn.

Plaats reactie