Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jan 2023 23:43

Philippos schreef: 17 jan 2023 22:47 Ik gok zomaar dat de mensen die zich geen zonnepanelen kunnen veroorloven, zich ook niet in kunnen kopen bij zo'n coöperatie...
In belgie bij de voorbeelden die ik ken doe je voor 250 Euro mee. Dat valt wel mee denk ik.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 00:01

daniel1975 schreef: 17 jan 2023 22:40 Lol, das wel erg kort door de bocht. Tot een jaar geleden was energie iets wat een minimale impact had op het huishoudboekje van 2x modaal verdieners en meer.
En in tijden van crisis op stel en sprong dingen anders gaan doen is zelden garantie op succes.

Los van dat ik prima mijn eigen boontjes kan doppen ben ik wel overtuigd van het feit dat de overheid een zorgplicht heeft naar de bevolking. En qua energie hebben ze gewoon enorm verzaakt.
toegegeven; kort door de bocht ;-).
Maar als de overheid rekening met jouw opmerkingen zou houden, komen we er wel niet...
- salderen maakt voor iederen zonder PV energie duurder
- Energie, voor de impact die het heeft om milieu en geopolitiek, is inderdaad altijd al zeer goedkoop geweest. Op zich heeft de politiek zich net zo georganiseerd energie zeer goedkoop te houden (bv in Belgie door de vele subsidies die kernenergie altijd gekregen heeft, alle landen door energie in te voeren van landen waar je vooral niet wil wonen). Je bent dus altijd goed verzorgd geweest. En er is idd een relatieve crisis (relatief: ik voel ze niet) rond energie. De overheid subsidieert nu gigantisch veel mensen hun energiefactuur. Ze doen dus wat jij vraagt in tijden van crisis en dan klaag je dat ze niet met de toekomst bezig zijn... Laat ze eerst even de crisis wat managen, want voor sommigen is het idd geen lolletje -en energie-armoede was wel al langer een ding. En ook: landen mogen bedrijven met overwinsten op energie extra belasten (of dat slim is, is een andere vraag): dus wat je lijkt te suggereren kan of gebeurt -in europa. En nog altijd: iedereen kan kiezen welke bedrijven hun energie leveren: laat vooral weten waar ze die niet moeten halen: dat helpt...
De zorgplicht die ik vind die de overheid verzaakt heeft, is mensen minder afhankelijk te maken van energie. Dat was en is nog altijd moeilijker dan energie goedkoop te houden.
Samengevat lijkt jouw pleidooi: PV eigenaren moeten zoveel mogelijk geld krijgen, de overheid moet stoppen met subsidies voor gas en gelijktijdig ook wel subsidies geven en ook zorgen dat we allemaal alleen nog elektriciteit gebruiken. Het belangrijkste: minder energie nodig hebben vergeet je.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2023 09:30

We kunnen de overheid wel verwijten geen vooruitziende blik te hebben maar zolang we zelf niet verder vooruitkijken dan de huidige subsidie van de overheid, is dat een beetje hypocriet.

Dat we al die warmtepompen in de winter niet kunnen laten draaien op zonnepanelen op daken mag hopelijk toch wel duidelijk zijn. Het blijven subsidiëren van een probleem dat al is opgelost (genoeg stroom als de zon schijnt) is geen oplossing. Dan kan dat geld beter geïnvesteerd worden aan iets wat ons wel gaat helpen de energie op de lange termijn betaalbaar te houden.

Het salderen als subsidie voor de rijken is wel een slecht argument. Juist nu ook de sociale huurwoningen een keer van zonnepanelen worden voorzien wordt de regeling gestopt. En al die gesubsidieerde zonne- en windenergie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat we een beetje betaalbaar de afgelopen zomer zijn doorgekomen. Daar hebben de mensen zonder zonnepanelen ook van geprofiteerd. En dan heb ik het nog niet over de extra Co2 maatregelen die we om de oren hadden gekregen zonder die panelen.

Het liefst had ik gezien dat iedereen op zijn eerste set panelen tot max. 5000kw 5 jaar lang mag salderen. Dat is wel zo eerlijk en je zet geen rem op de groei van zonnestroom opgewekt door particulieren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1410
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 18 jan 2023 10:11

De salderingsregeling wordt stapsgewijs afgebouwd. Dat is al lang bekend. De regeling is niet bedoeld om geld aan de maatschappij te onttrekken, maar om een transitie op gang te brengen. Da’s gelukt. Tijd voor de volgende stap: thuisbatterij, buurtbatterij, doorleveren via een tweede meter aan een bedrijf dat jouw stroom voor electrolyse gebruikt, EV opladen.
hun fietsen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 18 jan 2023 11:18

BertL schreef: 18 jan 2023 10:11 De salderingsregeling wordt stapsgewijs afgebouwd. Dat is al lang bekend…
Zo zeker lijkt het nog niet;
“”De Tweede Kamer moet de voorgestelde afbouw van de regeling nog goedkeuren””

“”Het is nog maar zeer de vraag of het kabinetsvoorstel om de subsidie voor zonnepanelen af te bouwen op voldoende steun kan rekenen. Oppositiepartijen hebben bezwaren tegen het plan, waardoor een meerderheid in de Eerste Kamer onzeker is””

https://www.nu.nl/politiek/6247437/onze ... nelen.html

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2023 13:53

De PVV: tegen elke subsidie vorm van duurzame energie, behalve als ze Kaag en Jetten ermee dwars kunnen zitten :?.

Ik profiteer van de regeling dus van mij mag hij blijven maar ik maak me toch ernstig zorgen om onze democratie.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jan 2023 13:59

Ik las vanochtend een goede oplossing. Tot 5-6 kVa bij de eerste keer aanleggen 5 jaar terugleveren. Daarna niet meer.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2023 14:52

Met kerncentrales ben je niet afhankelijk van enkel de zon of de wind.
Dat er nadelen aan kernenergie zitten is duidelijk, maar wie gaat de zonnepanelen recycleren? Wie gaat de windmolenwieken recycleren?
Met verbrandingsmotoren is nog wel het een en ander mogelijk, waarom het dogma dat iedereen electrisch moet rijden.
In Vlaanderen sluiten we kerncentrales, moeten mensen electrisch rijden en electrisch verwarmen. En bij een tekort aan "groene" electriciteit gaan ze tekorten opvangen door electriciteit te produceren met gascentrales.
Ondertussen roept de regering op om de chauffage lager te zetten en te plassen tijdens het douchen.
En omdat ons electriciteitsnet deze "omwenteling" niet aankan voeren ze in Vlaanderen het capaciteitstarief in.

Al van in de jaren 70 van de vorige eeuw worden we gewaarschuwd dat het oppompen van olie eens zal stoppen. Het zou zomaar kunnen dat de grondstoffen voor accu's sneller uitgeput zullen zijn dan olie.
Het jammere is dat de toekomst van Europa beslist wordt door een handvol mensen oa in Davos en Straatsburg die in eerste instantie aan zichzelf denken maar dat wel verkopen alsof het ook in het belang van de gewone Europeaan zou zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 14:56

Lcsmet schreef: 18 jan 2023 14:52 ..., maar wie gaat de zonnepanelen recycleren? Wie gaat de windmolenwieken recycleren?
...
Gewoon even inlezen; dan weet je het antwoord....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 15:00

Lcsmet schreef: 18 jan 2023 14:52

En omdat ons electriciteitsnet deze "omwenteling" niet aankan voeren ze in Vlaanderen het capaciteitstarief in.

...
Je bedoelt; jij wil extra betalen opdat je buurman zijn tesla snel kan laden?
Ik niet; daarom is het capaciteitstarrief een goede oplossing. Geen idee waarom jij dat niet inziet.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 15:02

Lcsmet schreef: 18 jan 2023 14:52 ....
Ondertussen roept de regering op om de chauffage lager te zetten ..

...
En wat is het probleem daar mee?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 jan 2023 15:03

Lcsmet schreef: 18 jan 2023 14:52
...Het zou zomaar kunnen dat de grondstoffen voor accu's sneller uitgeput zullen zijn dan olie.
...
Interessant; jij lijkt al te weten hoe we onze batterijen binnen 20 jaar gaan maken. Ik niet; er is zoveel beweging in die technologie dat een uitspraak die je hier benoemt weinig steek houdt.

Plaats reactie