Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Taxc pairen

Don_Driessen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2023 22:42

Don_Driessen 17 jan 2023 22:46

Hoi Allemaal!

Ik ben redelijk nieuw in de 'indoor-trainings-wereld'. Ik heb een Tacx Fortius gekregen van mijn oom en wil deze aansluiten op zwift. Dat heb ik geprobeerd middels mijn macbook en het software programma van zwift. Helaas worden er geen bluetooth apparaten gevonden en kan ik hem dus ook niet koppelen/pairen. Ik lees het e.e.a. over een ANT+ dongel, maar ik word niet heel veel wijzer als ik dit lees. Heb ik zo'n dongel nodig om verbinding te kunnen maken, en zo ja; wat doet het dan precies.

Zo nee, wat doe ik dan verkeerd.

Hopelijk hebben jullie de vraag niet al 100 keer beantwoord en kan iemand mij hierbij helpen.

Alvast bedankt!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 17 jan 2023 22:56

https://github.com/WouterJD/FortiusANT

Dit is wat ik kan vinden. Succes.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 18 jan 2023 11:28

Een korte uitleg:

De Tacx Fortius is een al wat oudere (ik kocht er één in 2007) fietstrainer uit de tijd voordat fietstrainers draadloos bestuurd werden. Deze trainer werkt eigenlijk alleen met software van Tacx zelf (de blauwe Fortius software en later met TTS, Tacx Training Software). Beide software-pakketten worden niet meer door Tacx ondersteund en zijn zonder trucjes ook niet meer te installeren.

De hierbovengenoemde TacxFortius software is bedoeld om een brug te maken tussen de bekabelde Fortius en ANT+ (middels een USB-ANT dongle) of Bluetooth (dit is vrij recent toegevoegd meen ik).

Als je het leuk vindt om met computers e.d. te klooien dan is het waarschijnlijk wel een leuke exercitie om de boel aan de praat te krijgen (zeg ik zonder ervaring, want mijn Fortius is reeds jaren geleden overleden). Mocht je dit niet leuk vinden dan zou ik je afraden om het te proberen en te aanvaarden dat de Tacx Fortius niet te koppelen zal zijn met Zwift en andere huidige software.

Plaats reactie