Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 17 jan 2023 19:39

Stel je bent in NL momenteel een nieuwe woning aan het realiseren. Gasloos, lucht-water warmtepomp en moet keuze maken voor pv-panelen. Saldering regeling gaat worden afgebouwd.
Wat is nu wijsheid? Inschatting maken van het energieverbruik overdag en hierop het aantal panelen afstemmen?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 jan 2023 19:52

Dat of toch aan de accu.

Sprak vandaag iemand die net een warmtepomp heeft laten installeren met een bak aan panelen. Geschat jaarverbruik 6.000 kwh. Terugverdientijd nu een vraagteken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 jan 2023 19:53

Saldering gaat niet in een keer poef naar 0. Je kunt dus nog een aantal jaar vooruit. En daarna lever je terug wat altijd wat opbrengt. Of je slaat het op in een accu en eet het in de avond op. Althans een deel van het jaar. Er komt een moment dat je geen benzine auto meer voor de deur mag hebben en dat ding wil je ook opladen. Ik denk, zonder het uitgerekend te hebben, dat je nu nog steeds voor het maximale kunt gaan. Ga je pas over 2-3 jaar panelen neerleggen. Is het misschien verstandig om rustiger aan te doen en gaandeweg het aantal telkens naar behoefte uit te breiden.

Er zijn her en der wat ontwikkelingen om rotorloze "windmolens" te maken die ook geschikt zijn voor woonhuizen/bedrijfspanden. Dan ben je niet alleen afhankelijk van de zon. Maar dat duurt nog wel even.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jan 2023 19:59

vincent75 schreef: 17 jan 2023 19:39 Stel je bent in NL momenteel een nieuwe woning aan het realiseren. Gasloos, lucht-water warmtepomp en moet keuze maken voor pv-panelen. Saldering regeling gaat worden afgebouwd.
Wat is nu wijsheid? Inschatting maken van het energieverbruik overdag en hierop het aantal panelen afstemmen?
In de eerste plaats isoleren, isoleren en isoleren.... je kan perfect woningen bouwen die toekomen met minder dan 15kwh/m2; in principe heb je dan zelfs geen warmtepomp nodig om die hoeveelheid energie te produceren (en warm water met bv een goede oude zonneboiler).

Nadien kan je nadenken waar je je resterende hoeveelheid energie kan halen. In Vlaanderen is het ondertussen duidelijk dat PV financieel nog zinvol is zonder salderen.
Of ook: een gemeenschappelijke energievoorziening zal normaal goedkoper zijn dan ieder zijn ding te laten bouwen. Je kan dus net zo goed mede-eigenaar worden van een coöperatieve die je energievoorziening verzorgd ipv zelf pv te plaatsen.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jan 2023 20:00

marsman schreef: 17 jan 2023 19:52 ... Terugverdientijd nu een vraagteken.
Klinkt eerder als iemand die niet wil rekenen ;-).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2023 20:05

Of het financieel rendabel is zal moeten blijken.
De saldering gaat 2025 en 2026 naar 64%, dat is nog best fors 2026 55%, 2027 46% 2028 37% en 2029 28%

Dat is ook weer goed voor de overheid, want dan gaan we allemaal onzinnige thuisbaterijen kopen.
Zijn we lekker bezig, superslecht voor het milieu top idee!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2023 21:17

De NL overheid doet er momenteel in elk geval alles aan om mensen NIET te motiveren om all-electric te gaan.
Saldering afbouwen en bij het prijsplafond voor 2023 een KWH-norm aanhouden die zelfs een huishouden met gas erbij niet haalt. Dus electra duurder dan gas.
Hier blijft voorlopig de ATAG lekker zijn verwarmende werk doen :-)
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jan 2023 21:22

daniel1975 schreef: 17 jan 2023 21:17 De NL overheid doet er momenteel in elk geval alles aan om mensen NIET te motiveren om all-electric te gaan.
Saldering afbouwen en ...
Je bedoelt dat de Nederlandse overheid vooral mensen met genoeg geld om pv te plaatsen extra geld moet geven via saldering en dat geld te halen bij diegene die geen pv hebben (want dat is saldering uiteindelijk). Je wilt dus de gemiddelde prijs van elektricteit hoger houden en saldering behouden? De gemiddelde electriciteitprijs hoog houden is voor jou een stap naar volledig elektrisch gaan?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2023 21:47

Ik heb geen idee wat “ze” willen. Ik zie alleen een stel energiebedrijven die momenteel gigantisch aan het graaien zijn en een overheid die machteloos toekijkt.
Gasprijs is al lange tijd aan het zakken maar de Vattenfaal en Enecoboeven doen alsof het nog steeds september 2023 is. Alsof ze toen aaaaaaal hun gas hebben ingekocht.
Er klopt gewoon helemaal niks van wat er momenteel gebeurt; niet qua gas en niet qua electra. En dan krijg je allerlei rare regels waar je heel lang over kunt discussiëren.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 jan 2023 21:53

Je moet van die bedrijven geen klant zijn. Dat is ieder zijn keuze. Je kan aandelen kopen als dat bedrijven zijn met grote opbrengsten en er mee van genieten.

Ik heb enkel elektriciteit als energiebron in huis; mijn elektriciteit komt van een stabiele coöperatieve die zijn prijs voor elektriciteit het voorbije jaar stabiel heeft kunnen houden.
Ik heb geen enkel probleem met energietarieven; ik kan iedereen alleen maar aanraden niet bij bedrijven te gaan die er enkel voor hun aandeelhouders zijn.

Waarom zit jij bij zo een bedrijf? Waarom heb jij geen aandelen in bv een coöperatieve energieleverancier? Of wacht je tot de overheid je dit verplicht? Je mag ook je eigen leven organiseren zonder te wachten op de overheid.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2023 22:40

Lol, das wel erg kort door de bocht. Tot een jaar geleden was energie iets wat een minimale impact had op het huishoudboekje van 2x modaal verdieners en meer.
En in tijden van crisis op stel en sprong dingen anders gaan doen is zelden garantie op succes.

Los van dat ik prima mijn eigen boontjes kan doppen ben ik wel overtuigd van het feit dat de overheid een zorgplicht heeft naar de bevolking. En qua energie hebben ze gewoon enorm verzaakt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 jan 2023 22:47

Ik gok zomaar dat de mensen die zich geen zonnepanelen kunnen veroorloven, zich ook niet in kunnen kopen bij zo'n coöperatie.

Daarnaast stellen een aantal coöperaties ook een postcode barrière. Je kunt je niet zomaar overal op inkopen. Althans in NL.

Plaats reactie