Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1373
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 11 jan 2023 10:29

lugosi schreef: 10 jan 2023 20:41 concept "klimaatvluchteling"?
Iemand die moet vluchten doordat het klimaat in zijn thuisregio niet meer leefbaar is. Bekendste voorbeeld zijn de inwoners van Tuvalu, de prognose is dat hun eiland binnen 50-100jaar gezonken zal zijn. Schattingen voor klimaatvluchtelingen in de komende 25jaar liggen doorgaans hoger dan 100miljoen mensen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 11 jan 2023 11:31

Dan is het wel erg dichtbevolkt daar op Tuvalu. Of zijn er meer van die eilandjes waar het door zeewater-stijging onbewoonbaar wordt zodat je op die "hoger dan 100miljoen mensen" uitkomt?

Ik heb het idee dat er niet veel klimaatvluchtelingen komen naar onze landjes. Eerder economische vluchtelingen, waarvan de meesten het wel goed vinden om het uit te zingen met een levensonderhoudsbijdrage.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 11 jan 2023 11:35

Dat was het meest extreme en duidelijke voorbeeld :)

Er zijn ook gebieden waar de temperatuur rond de 50C gaat uitkomen en de voedselvoorziening niet meer in orde is. Mensen willen toch eten en gaan dan verhuizen.
Het is moeilijk te voorspellen waar die mensen heen gaan. Dat wij al puffen en zuchten bij 40C, je kunt je voorstellen hoe het bij 50C gaat zijn.

Trouwens, het is wel apart hoe er politieke partijen zijn die klimaatverandering bagatelliseren, maar zich ontzettend druk maken over immigratie. Krijgen die mensen 1 plus 1 niet opgeteld, of is hun politieke loopbaan een grote truc?
Al is er maar een minieme kans dat we klimaatverandering kunnen verminderen dan moeten we die grijpen, dat is het risico waard.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 11 jan 2023 11:39

In Israël heeft men ooit een bloeiende staat weten te maken van een gebied waar anderen nu klagen dat het onleefbaar zou zijn.

Je moet als gemeenschap wel de moeite erin willen steken om iets te bereiken. Zodra de meerderheid, of een minderheid, er niets in ziet en er geen zin an heeft, zal het nooit iets worden. Probleem tegenwoordig is dat de UN iedereen geld geeft wanneer ze klagen dat ze het moeilijk hebben zodat er ook geen incentive meer is voor veel gemeenschappen om nog hun best te doen. En uiteindelijk ga je dan maar op weg naar de financiers van de UN: naar ons dus.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2023 12:01

Wij, mij man en ik, zijn ook klimaatvluchtelingen. Net zoals veel Belgen en Nederlanders in Frankrijk (en Spanje). Moeten die dan een andere benaming krijgen?

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1373
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 11 jan 2023 12:03

En wat dan met cyclonen, orkanen en andere van die zaken die meer frequent zullen worden door global change? Jij bouwt je huis waarschijnlijk ook liefst op de plek waar je elke 5jaar een nieuw kan gaan bouwen? Dan kan je als gemeenschap nog zo hard werken als je wil, zo'n plek is eigenlijk niet geschikt om te leven.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1373
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 11 jan 2023 12:04

Jans schreef: 11 jan 2023 12:01 Wij, mij man en ik, zijn ook klimaatvluchtelingen. Net zoals veel Belgen en Nederlanders in Frankrijk (en Spanje). Moeten die dan een andere benaming krijgen?
Nee, maar het nuanceert wel het idee "goudzoekers die hier maar komen profiteren".

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2023 12:25

borgmonster schreef: 11 jan 2023 11:39 In Israël heeft men ooit een bloeiende staat weten te maken van een gebied waar anderen nu klagen dat het onleefbaar zou zijn.
.
En zijn dit met de huidige politiek ook weer aardig aan het afbreken :evil:

De wereld is te vol, dat is in the end de enige echte onderliggende reden.
Een miljardje wereldbewoners eraf en alle problemen zijn in 30jr tijd volledig verdwenen gok ik.
Less is bore

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 11 jan 2023 12:31

Dat denk ik dus ook. De aarde kan een beperkt aantal bewoners aan. We zijn met teveel.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2023 12:37

El Pistolero schreef: 11 jan 2023 12:31 Dat denk ik dus ook. De aarde kan een beperkt aantal bewoners aan. We zijn met teveel.
Ik denk niet dat de meeste mensen die in Europa aankloppen dat niet meer zouden doen als er plots een miljard minder bewoners zouden zijn. (Geen idee waar je die moet "weghalen")

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4516
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 11 jan 2023 12:41

El Pistolero schreef: 11 jan 2023 12:31 Dat denk ik dus ook. De aarde kan een beperkt aantal bewoners aan. We zijn met teveel.
En mogelijk dat natuurrampen en ander onheil voor herstel van evenwicht gaan zorgen.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1373
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 11 jan 2023 13:22

kxlight schreef: 11 jan 2023 12:41
El Pistolero schreef: 11 jan 2023 12:31 Dat denk ik dus ook. De aarde kan een beperkt aantal bewoners aan. We zijn met teveel.
En mogelijk dat natuurrampen en ander onheil voor herstel van evenwicht gaan zorgen.
Dat is wel heel ver van mijn bed denken. Als er door klimaat minder beschikbaar leefgebied komt, dan zie ik ons op dit moment eerder naar oorlogen evolueren. Het idee dat de gemiddelde mens die nu in een risicogebied woont gewoon zal wachten tot het risicogebied een einde maakt aan zijn/haar leven is volgens mij veel te simpel.
Cru en kort door de bocht: stel dat we nu weten dat de kust binnen 10jaar in de Ardennen zal liggen, dan ga ik als Vlaming ook niet zitten wachten in mijn zetel tot het water aan de deur staat.

De draagkracht van de aarde hebben we door ons eigen toedoen al meermaals omhoog getrokken, bv. landbouw ipv jagen en verzamelen. Nood is nog altijd een grote driver voor innovatie. Ik zie ons nog wel oplossingen vinden. Inzetten op een plantaardige levenswijze is zo eentje waar we nog wel kunnen rekken naar een paar miljard meer binnen de draagkracht. Ik denk dat de gevolgen van klimaatverandering ons sneller te pakken zullen hebben dan de maximale draagkracht van het eindige systeem "aarde".

Wij West-Europeanen zijn ons doorgaans veel te weinig bewust van hoe zwaar het gemiddeld leven is in heel veel regio's.

Plaats reactie