Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 11 jan 2023 06:56

Gisteren bij de lbs een nieuw opgebouwde fiets opgehaald. Focus Izalco Max met Campagnolo Disc afmontage.

Nadat mijn oude vertrouwde fietsenmaker is gestopt net na de pandemie, nu een tweede ervaring met deze en ik vermoed dat hij geen ‘Campagnolo spreekt’. Helaas mis ik zelf technisch vernuft/inzicht om direct te zien wat er scheelt.

Echter, toen de fiets werd overhandigd met de mededeling dat de achtercaliper slechts geschikt was voor 180mm schijven kreeg ik een vermoeden dat de fietsenmaker iets niet heeft begrepen, aangezien ik vrijwel zeker ben dat Campagnolo enkel disc calipers/schijven maakt voor 160mm of 140mm.

De aangeleverde groepset heeft twee 160mm calipers (staat er ergens op en heb ik gecontroleerd vooraf) en twee 160mm rotors (tevens vooraf opgemeten).

Graag jullie adviezen/tips? Mist er een onderdeel of is er iets mis gegaan in de montage? Alvast bedankt voor het helpen meedenken.

Wellicht nog een aanwijzing, op de factuur zag ik dat de fietsenmaker nieuwe ‘bouten’ heeft besteld voor de bevestiging van de caliper een de meegeleverde bevestigings materialen niet heeft gebruikt.

Het resultaat waarbij duidelijk te zien is dat de caliper de rotor slechts 50% ‘raakt’:

Afbeelding

Afbeelding

Ter referentie een correcte (140mm in dit geval) caliper op mijn winterfiets:

Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2023 08:11

Dat dit niet klopt is wel duidelijk. Zo mag je een fiets toch niet afleveren.... Welke groep is dit? Al maakt dat eigenlijk niet uit want Campa remmen zijn allemaal gelijk. Maar ik zie wel dat je Ekar schijven hebt met die zware stalen spider..

Als ik het zo mag inschatten dat zit het in het frame. Daar zit nl. al een verhoging in die lijkt op een adapter (zoals Shimano die gebruikt). Campagnolo niet natuurlijk, die maakt gewoon klauwen op maat. Dus als jij een 160mm klauw op dit frame monteert en er is sprake van een in het frame 'ingebouwde' adapter dan komt de klauw natuurlijk te hoog uit.

Wat ik vermoed is dat de oplossing dus ligt in het monteren van een passende 140mm remklauw. Maar goed, ik zie alles vanaf een toetsenbord dus voordat je e.e.a. gaat kopen zou ik het zeker dubbelchecken.
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jan 2023 09:09

Als de schijf in het bovenste plaatje een 160mm is, klopt het dat het frame niet geschikt is voor 160mm.
Adapters zorgen er voor dat je met een grotere schijf kunt rijden, niet met een kleinere.
Niet zijken maar reiden !

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2023 09:13

Je frame, de achtervork, kan geen 160mm schijven aan vanwege die verhoging op de achterbrug waarop de remklauw gemonteerd is.
Dus moet je een grotere maat schijf nemen, een 180mm zoals de FM al zegt...
Het feit dat ie andere schroeven heeft moeten gebruiken, is vanwege het feit dat die andere te kort waren om de klauw te monteren, zie verhoogde achterbrug...
Allemaal heel logisch wat je FM zegt, wanneer je nu die verhoging eraf slijpt, zal een 160mm schijf wel lukken en dan kan ie ook de meegeleverde schroeven gebruiken.... ;)
Maw een 180mm schijf monteren dan ben je geholpen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2023 09:17

De specificaties van het frame zeggen 160mm flatmount. En zoals gezegd, Campagnolo gebruikt geen adapters. Dat wil zeggen dat een 160mm Campagnolo klauw dus zo is gemaakt dat je op een 140mm flatmount frame de 160mm klauw kan monteren zonder adapter. Maar jij hebt een frame geschikt voor 160mm en niet voor 140mm. Dus die Campagnolo klauw is te groot. Dus ik zou de vorige post dat het frame niet geschikt is voor 160mm even negeren.
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2023 09:23

Je frame is te oud, waarschijnlijk de 1e versie met schijfremmen,
Wanneer ik op de site van Focus kijk, zijn de nieuwe Izalco Max frames wel compatible met 140mm en 160mm schijven achter....
Succes!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jan 2023 09:25

leon1 schreef: 11 jan 2023 09:17 De specificaties van het frame zeggen 160mm flatmount. En zoals gezegd, Campagnolo gebruikt geen adapters. Dat wil zeggen dat een 160mm Campagnolo klauw dus zo is gemaakt dat je op een 140mm flatmount frame de 160mm klauw kan monteren zonder adapter. Maar jij hebt een frame geschikt voor 160mm en niet voor 140mm. Dus die Campagnolo klauw is te groot. Dus ik zou de vorige post dat het frame niet geschikt is voor 160mm even negeren.
Wat TS nu gebruikt zijn Flatmount remklauwen van Campa, dan zal ie over moeten stappen naar Shimano of Sram omdat waarschijnlijk hun flatmount remklauwen niet zo hoog opbouwen waardoor je wel een 160mm schijf kan gebruiken!
Dus om zo weinig mogelijk extra kosten te maken, kan TS beter een 180mm schijf achter monteren.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2023 09:33

Een aero-bike is niet geschikt voor 180mm. Geen enkele moderne aero-bike trouwens. Zijn er eigenlijk wel racefietsen met 180mm achter? Dus dat is niet de richting van de oplossing. Dus dat de fietsenmaker dit voorstelt zegt genoeg...

Een losse 140mm klauw van Campa kost ook niet de kop.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 jan 2023 09:41

Dit frame is wel een bijzonder geval dan. Nou ja, zie het gewoon als onvoorziene omstandigheid. Ik heb zo vaak onderdelen die toch niet blijken te passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 jan 2023 10:44

Er zijn wel meer frames waar dit voorkomt.
Laatst een cube nuroad omgebouwd waar dit ook aan de had was.
Een 180mm achter is natuurlijk onzin, en de omgekeerde wereld. Je gaat niet met een grotere schijf achter dan voren rijden.
Enige oplossing is de 140mm caliper erop.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2023 12:07

Campagnolo part catalogue. Je hebt nu een DB-R161 en je zou een DB-R141 moeten hebben. O.a. pagina 30.

https://www.campagnolo.com/media/files/ ... _Rev01.pdf

Wat wel gek is dat ik nu hier wel zie dat er adapters zijn voor de road groepen....terwijl ik in de veronderstelling was dat alleen Ekar met adapters werkt. Maar goed, het uitgangspunt van Campa is wel dat je klauwen zonder adapters gebruikt omdat ze klauwen op maat hebt.
Ride bikes, not tanks!

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 11 jan 2023 19:12

Dank voor alle reacties. Op mijn andere fiets (Focus Paralane) is een 140mm caliper gemonteerd. Ik kan eerst proberen of dat past en vervolgens een geschikte oplossing vinden voor de Izalco Max. Volgens de winkel waar ik het frame gekocht heb is het mogelijk om met een 140mm schijf achter te rijden. Ik meld me weer hier als ik eea heb opgehelderd

Plaats reactie