Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 03 jan 2023 12:50

MarkVeenstra schreef: 02 jan 2023 13:18 Kan me voorstellen dat die salomons voor natuurijs erg fijn zijn. Comfortabele en stevige schoen. Een buis die bij lengtescheuren weer uit de scheur loopt. Laag bij het ijs.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
Sturen heeft alleen te maken met de ronding die in het ijzer zit. Ik heb wel eens op Salomons gereden met ronding 19 (ouderwetse sprintronding uit de jaren ‘80) en die dingen stuurden als kunstschaatsen.
Maar ik ben een verstokte norenschaatser, dus klapschaatsen voor op de ijsbaan en m’n oude vaste noren voor op natuurijs.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2023 13:01

Klappers op 21m, de vaste op 23m ronding gezet?
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2023 16:41

Mehekachtohapi schreef: 03 jan 2023 12:50
MarkVeenstra schreef: 02 jan 2023 13:18 Kan me voorstellen dat die salomons voor natuurijs erg fijn zijn. Comfortabele en stevige schoen. Een buis die bij lengtescheuren weer uit de scheur loopt. Laag bij het ijs.
Maar, op een 400m, met overstappen, kan ik me goed voorstellen dat het toch even iets heel anders is dan je gewend bent, als je altijd op noren gereden hebt. Of dat nu vaste noren, of klappers zijn. De schoen staat veel verder achterop het ijzer. Dus zullen ze veel moeilijker te sturen zijn. Goed voor rechtdoor dus.
Sturen heeft alleen te maken met de ronding die in het ijzer zit. Ik heb wel eens op Salomons gereden met ronding 19 (ouderwetse sprintronding uit de jaren ‘80) en die dingen stuurden als kunstschaatsen.
Maar ik ben een verstokte norenschaatser, dus klapschaatsen voor op de ijsbaan en m’n oude vaste noren voor op natuurijs.
Ronding doet veel voor sturen..., zeker waar.
Maar hetzelfde geldt voor je gewichtsverdeling. Daarom maakt de afstelling van je ijzer onder je schoen ook uit (voor/achter). En maakt het uit hoe goed je achterop kunt blijven zitten. Laat je je schaats weglopen (klappers), of kras je met de punt (vaste noren).., ten opzichte van goed zijwaarts met het hele mes duwen en het ijzer laten terugsturen. Of in de bocht dus meesturen en daarmee veel langer druk houden.
Ik kan mij dus goed voorstellen dat je met salomons automatisch goed achterop zit. Want je schoen zit nagenoeg helemaal achter op je ijzer. Maar dat het om diezelfde reden gewoon minder makkelijk de bocht om gaat op een 400m baan. Veel lastiger om die druk er vol op te houden.

Met ronding 19 ga je natuurlijk wel kunnen sturen.. Dus waar een wil is, is een weg.., dat is altijd zo.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat die salomons standaard met die ronding verkocht worden. En als je veel natuurijs wilt rijden, ga je geen schaatsen met ronding 19 gebruiken voor je plezier.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2023 18:38

Die Salomons staan volgens mij standaard op 23m met lang oplopende punt.
Less is bore

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 03 jan 2023 21:46

Ronding bepaalt in welke mate je kan sturen. Waar je gewicht is geplaatst, bepaalt of je in staat bent om te sturen. Achterop zitten klinkt altijd mooi, maar dat wil zeggen dat het gewicht ongeveer onder of net voor jouw enkel zit. Als je je gewicht verder naar achteren brengt, loopt de schaats onder je vandaan. En sturing kan enkel en alleen met een ronding. Hoe groter de ronding, hoe slechter de sturing.

Er is een mooi boekje over de mechanica van de schaatser en de schaats, de belasting, ronding, bending, flexing en hoeken.

Ik rij nu zelf op flex ijzers (Maple Twin Laser Flex) nu met een ronding 21, voorheen 23. Niet-flex buizen kunnen 22 of 23 wel aan. Als je veel op zacht ijs rijdt, of natuurijs, is het wel lekker om een iets kleinere ronding te hebben.
Vroeger (opa vertelt) reed ik op vaste schaatsen (Viking Special Sprint en later Raps Flyer) met ronding 19,5 tot 20,5. Op Thialf was 20,5/21 voldoende vanwege het harde ijs. Maar ik heb zelf wel graag een schaats die wat makkelijker stuurt (minder flex, relatief kleine ronding). Als ik weer wat meer zou schaatsen, zou ik Viking Icon buizen kopen denk ik.

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 03 jan 2023 21:53

Dit is het boekje: https://gompel-svacina.eu/product/de-we ... f-barsten/

Erg interessant voor trainers en liefhebbers. Ik heb er in de begeleiding van talentvolle schaatsers vaak gebruik van gemaakt om kleine probleempjes met sturing in bochten of terugsturen op het rechte stuk mee te analyseren en op te lossen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 jan 2023 22:20

Nieuwe headset https://www.skullcandy.eu/push-active-wireless-earbuds/
De echte oordopjes vallen bij mij altijd uit, goede ervaringen met een setje van JBL. Die had ook dergelijke clipjes achter het oor. Alleen was het volume zó zacht dat je het met sporten bijna niet hoorde. Geluidskwaliteit was ook niet super. Deze set heeft best veel positieve reviews, ben benieuwd.
Dogma F

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 04 jan 2023 10:49

Dank voor de tip naar het boek "Buigen of Barsten".
Naar iets dergelijks op dat gebied ben ik al een tijdje naar op zoek.
...

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 jan 2023 18:55

Ramon73 schreef: 03 jan 2023 22:20 Nieuwe headset https://www.skullcandy.eu/push-active-wireless-earbuds/
De echte oordopjes vallen bij mij altijd uit, goede ervaringen met een setje van JBL. Die had ook dergelijke clipjes achter het oor. Alleen was het volume zó zacht dat je het met sporten bijna niet hoorde. Geluidskwaliteit was ook niet super. Deze set heeft best veel positieve reviews, ben benieuwd.
Ben daar ook wel benieuwd naar. Ik heb ooit zo'n setje gehad, maar het paste gewoon niet goed. Als er geen mogelijkheid is om de afstand tussen het oordopje en de bovenkant die over het oor gaat aan te passen is het wat mij betreft waardeloos.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 05 jan 2023 16:55

daniel1975 schreef: 02 jan 2023 12:14
razenderoeland schreef: 01 jan 2023 11:42 Salomon schaatsschoen met Free skate ijzer. Is me overigens totaal niet bevallen na het eerste gebruik op de ijsbaan. Toch maar weer terug brengen en overstappen op lage vaste noren.
Hoezo is dat niet bevallen? Buiten zie je niet meer anders. Krijg je ze de bocht niet om?

Overigens zijn ik altijd klappers nemen, maar dat ter zijde.
Recht door was goed te doen, de bochten een totaal drama. Had het gevoel dat het ijzer niet vast onder de schoen zat. Nu blijkt dat het type Salomon schoen dat ik had best wel flexibel in de zool was ten opzichte van bijvoorbeeld thermoplastisch vervormbare schoenen zijn. Dit, tesamen met het best wel weer onwennig op het ijs staan (ik had zeker 6 a 7 jaar niet meer geschaatst) Gaf me een totaal ongelukkig en onzeker gevoel. Ben terug gegaan naar Haijma sport in Stiens en heb daar nu andere schaatsen gekocht. Viking bronze schoenen met viking marathon1 ijzers gemonteerd op lage potten. Dus nu weer oevergestapt naar ouderwetse vaste lage noren. Gisteren al weer anderhalf uur in Leeuwarden gereden, en na een half uur weer ouwerwets vertrouwd m'n rondjes gereden.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 05 jan 2023 23:20

Dat is ook echt een prima schoen die Bronze en ziet er erg mooi uit. Goed gedaan!

Ik heb gisteren maar eens drie kratjes Westvleteren gekocht. Van alle soorten één krat, de 6, 8 en de niet te versmaden 12. Zaterdag over een week ophalen bij de Abdij Sint-Sixtus en dan een tochtje Flanders Fields museum in Ieper, Tyne Cot Cemetery in Passendale en waarschijnlijk eindigen in een B&B in de buurt van Dessel voor de retrobeurs op zondag.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 jan 2023 08:14

Ha! Nu weet ik ineens wie er achter deze nickname zit :lol:
Less is bore

Plaats reactie