Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

i-mac

i-mac 02 jan 2023 17:50

pino schreef: 02 jan 2023 17:46 Spatborden, winterschoenen, stormshell, blijft hondenweer als je de hele tijd door 2 cm water rijdt.
Flandrien weer :winkthumb:
Let wel, ik fiets ook het liefst als het mooi weer is. Maar indoor is niets voor mij ...

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 jan 2023 17:53

ik vond het helemaal niets vandaag....veel buien en stevige wind aan de Zuid-Hollandse kust, zelfs mijn Perfetto hield me niet droog :( Toen ik ook nog lek reed, ben ik lekker naar huis gefietst. Volgend weekend maar weer proberen :winkthumb:

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 02 jan 2023 18:15

bever schreef: 02 jan 2023 17:53Toen ik ook nog lek reed, ben ik lekker naar huis gefietst.
Die truuk moet je me toch eens leren :-)
Dirk

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 jan 2023 18:22

ddetaey schreef: 02 jan 2023 18:15
bever schreef: 02 jan 2023 17:53Toen ik ook nog lek reed, ben ik lekker naar huis gefietst.
Die truuk moet je me toch eens leren :-)
Dirk
haha, er zaten nog een paar stapjes (en een hoop gevloek) tussen inderdaad :D

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 02 jan 2023 19:00

i-mac schreef: 02 jan 2023 17:30
pino schreef: 02 jan 2023 15:59
jakkel schreef: 02 jan 2023 15:46 Ik kom de fiets niet meer op als het regent, zelfs niet als de wegen (echt) nat liggen. Net een dikke 2 uur op de Zwift, kwestie van de conditie wat op peil te houden.
Nooit meer in de regen, goed voornemen.
Ondanks alle luxe regenkleding tijdens de laatste kilometers van de festive. 500 bijna verdronken bij het voorrijden van een trailrun,
. Nu een paar dagen uitzieken. Slecht weer bestaat niet, wel slechte kleding? Grote onzin.
Spatborden helpen al veel. Ik heb er geen moeite mee om een paar uur in de regen te fietsen. Een goede regenjas vindt ik persoonlijk een goede investering. Als je bovenlichaam droog blijft, helpt dat al heel veel. En van de overschoenen van Spatzwear ben ik ook heel erg tevreden. Handschoenen is soms wel een probleem. Dan maar een 2de set meenemen.
Ik heb vroeger genoeg in de regen en de modder gereden. Materiaal dat snel verslijt, fiets kuisen, frequent lek, dikwijls koud, opspattend water en modder, kledij vuil, enz... Nu er een alternatief bestaat om het slechtere weer te vermijden, verkies ik het virtuele boven het reële. Maar dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken. :)

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 jan 2023 20:39

Mijn zonnepanelen met 3.99 kWp gaven vorig jaar in totaal 4,26 MWh aan elektriciteit. Nu las ik dat een MWh aan gas op de energiemarkt vanochtend 70 euro deed.

Dan zou ik het afgelopen jaar in totaal voor 300 euro aan energie hebben gemaakt met mijn zonnepanelen. Omdat er bij mij ook nog DC/AC verliezen en transportverliezen optreden is de daadwerkelijk bruikbare hoeveelheid energie die ik heb geproduceerd eigenlijk al beduidend kleiner terwijl de energiewaarde van het gas grotendeels gelijk blijft (door een gasleiding is het energieverlies kleiner dan door een AC-geleider).

Dan is een zonnepaneel toch helemaal niet zo energiezuinig of energie-efficiënt of milieuvriendelijk? Weliswaar geldt dat verbranding van gas CO2 oplevert die met zonnepanelen niet wordt geproduceerd, maar al met al (waar het om gaat dus) maakt het natuurlijk allemaal geen ene bips uit. Het is gewoon zand naar de woestijn brengen (of water naar de zee, maar deze uitspraak van m'n buurvrouw vele jaren geleden vind ik leuker).

Voorts las ik dat de basis van het CO2/opwarming model niet blijkt te kloppen. Belgische onderzoekers hebben met verbeterde technieken kunnen constateren dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer tot zo'n 400 miljoen jaar geleden veel en veel lager was dan wat men aannam. Door die hoger CO2 waarde zou het toen veel warmer zijn geweest. Door opkomst van grotere en andere planten verdween het CO2 grotendeels uit de atmosfeer en daalde de temperatuur. Tot zover de aanname waar ons CO2/opwarming-model op was gebaseerd. Nu blijkt de CO2 concentratie in de atmosfeer toentertijd niet hoger dan in het tijdperk erna te zijn geweest. Oftewel, CO2 is geen directe graadmeter voor de temperatuur. Wellicht een gevolg van iets anders, maar blijkbaar niet de oorzaak.

http://dx.doi.org/10.1038/s41467-022-35085-9

Hoe moet dat nu met mijn zonnepanelen? Toch maar inruilen voor een cv-ketel?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 jan 2023 21:14

Mmm, lange tekst, even opgeslagen als pdf, wat te veel informatie om in één keer door te nemen. Maar helaas wat er ook in staat is niet echt van belang want past niet in de ideologische narratief waarbij het klimaatverhaal niet meer dan een middel is. Het verhaal van het lam en de wolf.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 jan 2023 21:36

Verdorie, alles voor niets gelezen en geïnterpreteerd. Jammer.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

1094
Forum-lid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 02 jan 2023 21:40

borgmonster schreef: 02 jan 2023 20:39 Mijn zonnepanelen met 3.99 kWp gaven vorig jaar in totaal 4,26 MWh aan elektriciteit. Nu las ik dat een MWh aan gas op de energiemarkt vanochtend 70 euro deed.

Dan zou ik het afgelopen jaar in totaal voor 300 euro aan energie hebben gemaakt met mijn zonnepanelen. Omdat er bij mij ook nog DC/AC verliezen en transportverliezen optreden is de daadwerkelijk bruikbare hoeveelheid energie die ik heb geproduceerd eigenlijk al beduidend kleiner terwijl de energiewaarde van het gas grotendeels gelijk blijft (door een gasleiding is het energieverlies kleiner dan door een AC-geleider).

Dan is een zonnepaneel toch helemaal niet zo energiezuinig of energie-efficiënt of milieuvriendelijk? Weliswaar geldt dat verbranding van gas CO2 oplevert die met zonnepanelen niet wordt geproduceerd, maar al met al (waar het om gaat dus) maakt het natuurlijk allemaal geen ene bips uit. Het is gewoon zand naar de woestijn brengen (of water naar de zee, maar deze uitspraak van m'n buurvrouw vele jaren geleden vind ik leuker).

Voorts las ik dat de basis van het CO2/opwarming model niet blijkt te kloppen. Belgische onderzoekers hebben met verbeterde technieken kunnen constateren dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer tot zo'n 400 miljoen jaar geleden veel en veel lager was dan wat men aannam. Door die hoger CO2 waarde zou het toen veel warmer zijn geweest. Door opkomst van grotere en andere planten verdween het CO2 grotendeels uit de atmosfeer en daalde de temperatuur. Tot zover de aanname waar ons CO2/opwarming-model op was gebaseerd. Nu blijkt de CO2 concentratie in de atmosfeer toentertijd niet hoger dan in het tijdperk erna te zijn geweest. Oftewel, CO2 is geen directe graadmeter voor de temperatuur. Wellicht een gevolg van iets anders, maar blijkbaar niet de oorzaak.

http://dx.doi.org/10.1038/s41467-022-35085-9

Hoe moet dat nu met mijn zonnepanelen? Toch maar inruilen voor een cv-ketel?
Ik snap je pubt niet echt. Waarom zou je je zonnepanelen weg doen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2023 22:07

Mijn zonnepanelen hebben vorig jaar mijn hele energierekening + brandstofkosten betaald en nog 600€ opgeleverd.
Na deze zomer zijn ze allemaal terugverdiend en alles wat ze dan nog opbrengen is bonus.

"Wetenschappelijk" onderzoek over wat er miljoenen jaren geleden gebeurd is, neem ik altijd met een korrel zout. En bespaar je fossiele brandstoffen niet voor het milieu, doe het dan voor verminderde afhankelijkheid van bedenkelijke regimes.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 jan 2023 23:46

Ernie C. schreef: 02 jan 2023 22:07 Mijn zonnepanelen hebben vorig jaar mijn hele energierekening + brandstofkosten betaald en nog 600€ opgeleverd.
Na deze zomer zijn ze allemaal terugverdiend en alles wat ze dan nog opbrengen is bonus.
De mijne hebben zich al lang en breed terugverdiend. Het gaat me om het grotere plaatje. Gas blijft goedkoper voor verwarming dan elektriciteit.
"Wetenschappelijk" onderzoek over wat er miljoenen jaren geleden gebeurd is, neem ik altijd met een korrel zout. En bespaar je fossiele brandstoffen niet voor het milieu, doe het dan voor verminderde afhankelijkheid van bedenkelijke regimes.
Als academisch geschoolde ingenieur kan ik wel begrijpen dat zulk onderzoek inhoudelijke waarde en relevantie heeft.

Ik raad je aan dat zout links te laten liggen en je ofwel te verdiepen in de materie dan wel het niet af te doen als onzin zodra je het zelf niet begrijpt.

Die bedenkelijke regimes met aardgas: we hebben er eentje héél dichtbij hè?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2023 23:53

We zullen over een paar miljoen jaar wel weten hoe goed dat onderzoek klopte ;)

Die relevante waarde is er alleen voor de wetenschap. Voor de "eindgebruiker" zal de conclusie nog wel een aantal keer veranderen.

Dat aardgas van ons eigen huis, tuin en keuken bedenkelijke regime blijft voorlopig toch onder de Groningse grond.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie