Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crankset vervangen: spacers nodig?

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 31 dec 2022 21:53

Hi!

Vandaag heb ik de Rotor Aldhu24 Inspider crankset van mijn Canyon vervangen door de Dura-Ace 9200.
Bij de informatie over de trapas vermeldt Canyon:
"Shimano Pressfit BB92
Pressfit BB86 standaard, compatibel met 24mm assen, met Hollowtech 2 technologie."


Bij het demonteren van de Rotor crankset zag ik dat er aan de non drive-side maar liefst drie spacers zaten (zie foto) en aan de drive-side eentje (niet in beeld, maar qua dikte het zelfde als de meest rechter, dikke o-ring op de foto).

Bij de Shimano crankset waren geen spacers meegeleverd, ik heb de crankset dan ook zonder spacers gemonteerd. Nu wil ik toch even checken of ik dit goed heb gedaan?
Het valt me bovendien op dat er best wat ruimte zit tussen cup en crank aan de non drive-side. Hoort dit zo 'veel' te zijn?
IMG_0203.jpeg
IMG_0204.jpeg

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 dec 2022 22:27

Bij Shimano horen idd geen spacers.

Als er nog ruimte zit tussen crank en lager: heb je de preload goed afgesteld?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 31 dec 2022 22:53

Bij deze D-A crankset is er volgens mij toch geen optie om de preload te stellen, wel?

De Rotor die er origineel op zat gemonteerd, kon dat wel zag ik, daar heb ik verder niets aan geprobeerd, omdat ie er toch af ging.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 dec 2022 23:08

iroelho schreef: 31 dec 2022 22:53 Bij deze D-A crankset is er volgens mij toch geen optie om de preload te stellen, wel?
Dopje bij de linkercrank :like:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jan 2023 07:31

Heb je geen speling op de crank dan zit het goed, met het plastic dopje aan de non-drive side stel je de speling af zoals scepticus al zegt.
Handvast zetten van dat dopje voldoet.

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 01 jan 2023 16:21

Ah ja, dat dopje inderdaad: dat heb ik sowieso goed (handvast) aangedraaid. Ik voel geen speling nee. Als ik echt goed tegen de crankarm aan duw dan beweegt 'ie wel wat mee, maar dat heb ik op mijn andere fiets ook merk ik. Vandaag testrit gemaakt, ik hoorde of voelde ook niks geks gelukkig. Bedankt voor het meedenken!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jan 2023 20:08

:winkthumb:

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 01 jan 2023 20:40

Op mijn rotor aldhu24 heb ik die zwarte o ringen ook zitten, puur ter afdichting. Volgens mij zeiden ze dat het niet perse nodig was maar ach, ik vind het wel prima.

Waarom zou je je aldhu24 vervangen door een DA eigenlijk? Lijkt op een downgrade

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 01 jan 2023 21:55

Rolandos schreef: 01 jan 2023 20:40 Op mijn rotor aldhu24 heb ik die zwarte o ringen ook zitten, puur ter afdichting. Volgens mij zeiden ze dat het niet perse nodig was maar ach, ik vind het wel prima.

Waarom zou je je aldhu24 vervangen door een DA eigenlijk? Lijkt op een downgrade
Goed te weten, thanks!
En ja, rationeel niet echt te verklaren; ik ging vooral voor de looks van een complete D-A groep 😀

Plaats reactie