Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 31 dec 2022 11:02

nespresso schreef: 31 dec 2022 09:53 Even wat paginaatjes doorgelezen. Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat zo’n voedingssupplement “besmet” kan zijn. Of er zijn merken die zelf niet produceren, maar het in een pharma-fabriek laten maken waar blijkbaar ook producten (medicijnen, whatever) worden geproduceerd waar die verboden middelen wel in zitten en hun (schoonmaak-)zaakjes niet op orde hebben.

Als voedingssupplementmerk moet je gewoon kunnen garanderen dat die verboden stoffen er niet in kunnen zitten. En als gebruiker moet je ook een merk kiezen die dat garandeert. In ieder geval als je professional bent.
Zoals ik eerder al zei: heel veel supplementen worden gemaakt in pharmabedrijven waar met dezelfde 'toestellen/batches' ook andere dingen zoals medicijnen gemaakt worden. Uiteraard hebben die strenge regels (GMP), maar '0' moleculen die achter blijven, dat is utopie, dat kan niet in deze wereld. Er vinden controles plaats, maar als de vervuiling lager is dan wat ze kunnen meten, gaat het door.

Als een wereldvreemde instantie dan wel '0' als norm neemt, dan komen de problemen die je nu ziet.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 dec 2022 11:07

Cero cero cero cero cero cero cero cero cero cero cero cero, toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16237
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 dec 2022 11:15

Voor een populair middel waarvan de waarneembaarheid zo snel afneemt vind het niet slecht dat die grens op 0 ligt.
Campagnolo Ultra Dork

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 dec 2022 11:27

gede schreef: 31 dec 2022 10:56
Ernie C. schreef: 31 dec 2022 10:47 https://sportmagazine.knack.be/wielrenn ... oon-aerts/

Hier staat vrij duidelijk uitgelegd waarom Aerts wel en Betsema geen 2 jaar schorsing kreeg (geopende vs ongeopende container met supplement).

Ook valt te lezen waarom er een 0 waarde geldt voor dit product en dat dit niet zomaar een middeltje is dat ergens op een uithoek van de dopinglijst staat maar een best populair middel is.
Alles wat er staat, wisten we in feite al. Dat doet niets af aan mijn punt: het opleggen van 0-waarden is problematisch als.men tegelijk vaststelt dat het vinden van contaminatie schering en inslag is in hele normale sportproducten. Je kan blijven wijzen naar de atleet, maar waar zijn we mee bezig als die bang moet zijn om vitamine C of een eiwitshake te nemen?

De 0-regel is belachelijk. Dit soort regels ontstaan door onkunde, onwetendheid en gemakzucht. Je schuift daarmee alles af op de atleet zelf.

Je beseft toch dat als ik jouw kraanwater laat onderzoeken, we ook sporen van 'de pil' gaan terugvinden?
Je hebt zeker een punt maar ik denk ook dat niemand hier alle info over deze zaak kent. Zo heb ik nog nergens gelezen over welk supplement het gaat. Had hij zelf kunnen inschatten dat hij een risico nam ?
Er zijn supplementen die zwart op wit garanderen dat er geen verboden dingen in zitten. (Virtuoos bvb. om er een te noemen)

Er zijn genoeg topsporters die ook veel gecontroleerd worden die blijkbaar geen problemen hebben met gecontamineerde supplementen, zijn zij dan verstandiger geweest ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16237
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 dec 2022 11:49

Zolang de 0 regel van binnenuit niet wordt aangevochten door mensen zonder veroordeling achter hun naam is hij -hoe belachelijk dan ook- gewoon van kracht.

Contaminatie aanvechten kan alleen door het aanleveren van een gesloten verpakking uit dezelfde batch. Heb je die niet, dan is het je eigen schuld. Van alles een doosje bewaren lijkt mij nu ook weer niet zo'n financiële ramp voor iemand met het inkomen van een subtopper in de cross. Ook voor deze regel geldt hij gewoon blijft zonder protest van binnenuit.
Campagnolo Ultra Dork

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 31 dec 2022 12:51

Ernie C. schreef: 31 dec 2022 11:15 Voor een populair middel waarvan de waarneembaarheid zo snel afneemt vind het niet slecht dat die grens op 0 ligt.
Jij leest ook echt alleen maar wat je graag wil horen en je verdraait het dan nog ook.

De prof heeft niet 'populair' gezegd, hij heeft gezegd dat het gekend is en dat vooral bij fitness boys and girls...

En die '0' is onrealistisch, maar dat begrijp je schijnbaar niet. Het is veel logischer om een realistische grens te leggen, een factor 10 onder de werkzame dosis ofzo. 0 bestaat niet in deze wereld, maar blijkbaar vinden mensen die echt niets van de pharma kennen, toch dat het moet. Waarom neem je harde zwart-wit stellingen in over iets waar je niets vanaf weet?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 31 dec 2022 12:53

dwangarbeider schreef: 31 dec 2022 11:27
gede schreef: 31 dec 2022 10:56
Ernie C. schreef: 31 dec 2022 10:47 https://sportmagazine.knack.be/wielrenn ... oon-aerts/

Hier staat vrij duidelijk uitgelegd waarom Aerts wel en Betsema geen 2 jaar schorsing kreeg (geopende vs ongeopende container met supplement).

Ook valt te lezen waarom er een 0 waarde geldt voor dit product en dat dit niet zomaar een middeltje is dat ergens op een uithoek van de dopinglijst staat maar een best populair middel is.
Alles wat er staat, wisten we in feite al. Dat doet niets af aan mijn punt: het opleggen van 0-waarden is problematisch als.men tegelijk vaststelt dat het vinden van contaminatie schering en inslag is in hele normale sportproducten. Je kan blijven wijzen naar de atleet, maar waar zijn we mee bezig als die bang moet zijn om vitamine C of een eiwitshake te nemen?

De 0-regel is belachelijk. Dit soort regels ontstaan door onkunde, onwetendheid en gemakzucht. Je schuift daarmee alles af op de atleet zelf.

Je beseft toch dat als ik jouw kraanwater laat onderzoeken, we ook sporen van 'de pil' gaan terugvinden?
Je hebt zeker een punt maar ik denk ook dat niemand hier alle info over deze zaak kent. Zo heb ik nog nergens gelezen over welk supplement het gaat. Had hij zelf kunnen inschatten dat hij een risico nam ?
Er zijn supplementen die zwart op wit garanderen dat er geen verboden dingen in zitten. (Virtuoos bvb. om er een te noemen)

Er zijn genoeg topsporters die ook veel gecontroleerd worden die blijkbaar geen problemen hebben met gecontamineerde supplementen, zijn zij dan verstandiger geweest ?
En dat is dus een subtiel misverstand. Wanneer fabrikanten beweren dat het 'vrij' is, dan bedoelen ze: Minder dan wij kunnen meten.

Niemand kan '0' garanderen omdat de meeste dingen niet tot '0' meetbaar zijn. Tot 1 of ander labo het wel kan en dan een renner zijn carrière afpakt en dat is exact wat hier gebeurt.

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 31 dec 2022 13:04

Ernie C. schreef: 31 dec 2022 11:49 Zolang de 0 regel van binnenuit niet wordt aangevochten door mensen zonder veroordeling achter hun naam is hij -hoe belachelijk dan ook- gewoon van kracht.

Contaminatie aanvechten kan alleen door het aanleveren van een gesloten verpakking uit dezelfde batch. Heb je die niet, dan is het je eigen schuld. Van alles een doosje bewaren lijkt mij nu ook weer niet zo'n financiële ramp voor iemand met het inkomen van een subtopper in de cross. Ook voor deze regel geldt hij gewoon blijft zonder protest van binnenuit.
Hier maar even (ik wil niet gemeld worden :mrgreen: ): https://www.dopingautoriteit.nl/magdit/ ... pplementen

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 31 dec 2022 13:13

senior schreef: 31 dec 2022 13:04


Hier maar even (ik wil niet gemeld worden :mrgreen: ): https://www.dopingautoriteit.nl/magdit/ ... pplementen
2 interessante punten inderdaad die nog niet aan bod gekomen zijn:

1) Ook bij geneesmiddelen die het allerstrengst gecontroleerd worden, is 'de kans zo goed als nihil'. Merk op dat dit NIET het zelfde is als 'nihil'.

2) Ook een gesloten pot bijhouden zal je NIET altijd redden. Al deze dingen worden in batches geproduceerd. De ene pot kan dan vervuild zijn, de andere niet...

Dus ik hoor het jullie graag roepen hoor 'lekker eenvoudig, het moet 0 zijn'. Maar als je denkt dat dat als sporter goed realiseerbaar is, dan weet je niet hoe het echt werkt in de pharma en dan vraag ik me af wat je hier komt roepen...

Misschien mag je dit gewoon eens aannemen van een scheikundige?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 31 dec 2022 13:19

Zoals @Ernie schreef is het aanschaffen van telkens 2 verpakkingen met supplementen een zeer eenvoudige en relatief goedkope oplossing. De zaak Betsema had de entourage van Aerts op z'n minst op dát spoor moeten zetten. Dat Aerts de (merk)naam van het supplement niet noemt lijkt me nogal duidelijk: smaad, want dan krijgt hij een rechtszaak aan z'n broek van die fabrikant. Het heeft er dus alle schijn van dat Aerts aan de micro-doseringen zat gedurende een maand of 4, gezien de bewijslast in zijn weelderige doch wat vrouwelijke haardos.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 31 dec 2022 13:24

Klein_Verzet schreef: 31 dec 2022 13:19 Zoals @Ernie schreef is het aanschaffen van telkens 2 verpakkingen met supplementen een zeer eenvoudige en relatief goedkope oplossing. De zaak Betsema had de entourage van Aerts op z'n minst op dát spoor moeten zetten. Dat Aerts de (merk)naam van het supplement niet noemt lijkt me nogal duidelijk: smaad, want dan krijgt hij een rechtszaak aan z'n broek van die fabrikant. Het heeft er dus alle schijn van dat Aerts aan de micro-doseringen zat gedurende een maand of 4, gezien de bewijslast in zijn weelderige doch wat vrouwelijke haardos.
Tsjonge jongen, hoe hatelijk en laag bij de grond om meteen een verhaaltje over de zaak Aerts te verzinnen met een hoop aspecten waar u en ik geen jota vanaf weten. Wat lul je toch ook over bewijslast? In zijn haar wordt niets gevonden, wat net bewijst dat hij het niet langdurig binnen kreeg. Dat is ook de reden waarom hij het niet wil af scheren.

Relatief goedkope oplossing? Allright, ook jij bent met dat klein verzet van je nooit renner geweest...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 dec 2022 13:35

1) Ook bij geneesmiddelen die het allerstrengst gecontroleerd worden
Laat ik nu net afgelopen week een programma gezien hebben, Zembla geloof ik, waarvan ik ook niet weet of het een oude uitzending was. Hierin kwam duidelijk naar voren dat geneesmiddelen helemaal niet zo strikt gecontroleerd worden. Met als resultaat dat er geneesmiddelen zijn die vervuild zijn met kankerverwekkende stoffen.

Plaats reactie