Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2022-2023

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 29 dec 2022 14:52

Klein_Verzet schreef: 29 dec 2022 14:07 Al zou het 10-1 zijn, wie de WK wint heeft het gelijk aan zijn zijde................veldrijden is een aardig winters tijdverdrijf als voorbereiding voor de weg, wat toch het echte werk is.
De reductie van de cyclocross tot het WK (zoal DeVlaeminck) is een smet op de schoonheid en de waarde van die sport op zich, gelukkig wisten renners als Liboton en Nys wel beter.
Het laatste deel van je post verklaart natuurlijk waarom je die reductie voorstaat.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 29 dec 2022 14:55

lugosi schreef: 29 dec 2022 14:52
Klein_Verzet schreef: 29 dec 2022 14:07 Al zou het 10-1 zijn, wie de WK wint heeft het gelijk aan zijn zijde................veldrijden is een aardig winters tijdverdrijf als voorbereiding voor de weg, wat toch het echte werk is.
De reductie van de cyclocross tot het WK (zoal DeVlaeminck) is een smet op de schoonheid en de waarde van die sport op zich, gelukkig wisten renners als Liboton en Nys wel beter.
Het laatste deel van je post verklaart natuurlijk waarom je die reductie voorstaat.
Daar ben ik het mee eens. Voor mij zal de 10-1 winnaar nog altijd de man van het veldritseizoen zijn, zelfs als is die '1' net de wereldtitel in die ene wedstrijd. We zouden in het wielrennen toch echt eens af moeten van het bepalen van een wereldkampioen op basis van een eendagswedstrijd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 dec 2022 15:12

gede schreef: 29 dec 2022 14:55 We zouden in het wielrennen toch echt eens af moeten van het bepalen van een wereldkampioen op basis van een eendagswedstrijd.
Ja, een klassement maken over het hele seizoen van wedstrijden.,. dat zou wel geniaal zijn.
Misschien noemen we die dan het wereldbekerkampioenschap ;-).

En als we dan écht arrogant willen, op de Amerikaanse tour, dan doen we het slot met alleen de beste 4 of 8 renners, en dat noemen we dan: The World Series. :mrgreen:

Dan hoeft er geen los WK meer georganiseerd te worden - scheelt toch in de kosten ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 29 dec 2022 15:17

MarkVeenstra schreef: 29 dec 2022 15:12
gede schreef: 29 dec 2022 14:55 We zouden in het wielrennen toch echt eens af moeten van het bepalen van een wereldkampioen op basis van een eendagswedstrijd.
Ja, een klassement maken over het hele seizoen van wedstrijden.,. dat zou wel geniaal zijn.
Misschien noemen we die dan het wereldbekerkampioenschap ;-).

En als we dan écht arrogant willen, op de Amerikaanse tour, dan doen we het slot met alleen de beste 4 of 8 renners, en dat noemen we dan: The World Series. :mrgreen:

Dan hoeft er geen los WK meer georganiseerd te worden - scheelt toch in de kosten ook.
Je krijgt tenminste de renner als wereldkampioen die over het hele seizoen gezien de beste prestaties heeft geleverd. Wat mij betreft mag er dan nog een bijzondere finaledag zijn met iets van 'dubbele punten' ofzo. Maar de beste renner ter wereld kiezen op basis van 1 wedstrijd, voor mij heeft dat nooit steek gehouden.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 dec 2022 15:29

Ik steun het ontwerp van Gede hierbij volmondig. Enig nadeel, op die manier krijgen we nooit een wereldkampioen uit de top drie.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 dec 2022 15:31

Maar goed dat veldrijden geen olympische sport is; dan zou de Olympische kampioen bepaald worden door 1 wedstrijd om de 4 jaar. Helemaal te zot voor woorden...

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 dec 2022 16:04

lugosi schreef: 29 dec 2022 14:52
Klein_Verzet schreef: 29 dec 2022 14:07 Al zou het 10-1 zijn, wie de WK wint heeft het gelijk aan zijn zijde................veldrijden is een aardig winters tijdverdrijf als voorbereiding voor de weg, wat toch het echte werk is.
De reductie van de cyclocross tot het WK (zoal DeVlaeminck) is een smet op de schoonheid en de waarde van die sport op zich, gelukkig wisten renners als Liboton en Nys wel beter.
Het laatste deel van je post verklaart natuurlijk waarom je die reductie voorstaat.
Welke van de twee?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 dec 2022 16:27

gede schreef: 29 dec 2022 13:43
fiedoo schreef: 29 dec 2022 10:17 Toch heb ik de indruk dat Van Aert meer de pittbull is die zijn prooi nooit lost dan Matthieu die het iets sneller laat hangen als het niet loopt zoals hij wil. Het nadeel bij een sporter die steeds iedereen overvleugeld heeft???
Van Aert rijdt inderdaad rond terwijl de kwijl aan zijn mond hangt. VDP loopt hooguit een beetje rood aan. Maar of we dit nu als criterium mogen nemen, ik twijfel daar aan. Ik denk dat het heel lastig is om op basis van uiterlijk vertoon te concluderen of iemand diep kan gaan of niet, dit is zeer persoonlijk. Ik denk wel dat VDP hard genoeg is voor zichzelf om tot het uiterste te gaan. Het enige verschil dat ik wel lijk te zien, is dat Van Aert ook op 5 s nog blijft afzien als een paard, VDP zie je dan soms wat sneller 'opgeven', waardoor het gat snel groter wordt.
Dat bedoel ik dan ook 😉
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 dec 2022 16:31

Klein_Verzet schreef: 29 dec 2022 14:07 Misschien is er met de vorm van VdP niets aan de hand, maar is WvA nu even net iets beter. Al zou het 10-1 zijn, wie de WK wint heeft het gelijk aan zijn zijde. Dussuh, niet huilen voor het pijn doet. En, sowieso, veldrijden is een aardig winters tijdverdrijf als voorbereiding voor de weg, wat toch het echte werk is.
Tijdverdrijf? Heb jij de laatste 3 wedstrijden niet gezien soms?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 dec 2022 16:38

walter- schreef: 29 dec 2022 15:31 Maar goed dat veldrijden geen olympische sport is; dan zou de Olympische kampioen bepaald worden door 1 wedstrijd om de 4 jaar. Helemaal te zot voor woorden...

Ja precies.

Net als vele andere sporten, is er voor elk fietsonderdeel een los kampioenschap dat het WK genoemd wordt. De beste van die wedstrijd is wereldkampioen.
Maar, uiteraard zijn er ook zo vele sporten waarbij de wereldkampioen bepaald wordt over een serie wedstrijden in een korte of langere periode. Meestal teamsporten of gemotoriseerde sporten.

Voor de regelmatigheid, heb je nog wereldbekerklassementen. En bij het veldrijden nog een serie andere regelmatigheidsklassementen. Dus is het aan de fan om te bepalen waar hij of zij de meeste waarde aan hecht. Alleen dat predikaat wereldkampioen hangt dan weliswaar vast aan die ene wedstrijd.

Hoe zou overigens de Europees kampioen bepaald moeten worden? En de Nationaal kampioenen? Ook allemaal op basis van het hele seizoen? Maar dan weet je zeker dat dezelfde renner zowel WK, EK als BK wordt. En voor een land met maar een paar deelnemers in de wereldbeker zal t lastig zijn het nationaal kampioenschap op te hangen aan het hele seizoen, omdat de deelnemers niet in dezelfde competitie uit kunnen komen...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 29 dec 2022 16:54

MarkVeenstra schreef: 29 dec 2022 16:38
walter- schreef: 29 dec 2022 15:31 Maar goed dat veldrijden geen olympische sport is; dan zou de Olympische kampioen bepaald worden door 1 wedstrijd om de 4 jaar. Helemaal te zot voor woorden...

Ja precies.

Net als vele andere sporten, is er voor elk fietsonderdeel een los kampioenschap dat het WK genoemd wordt. De beste van die wedstrijd is wereldkampioen.
Maar, uiteraard zijn er ook zo vele sporten waarbij de wereldkampioen bepaald wordt over een serie wedstrijden in een korte of langere periode. Meestal teamsporten of gemotoriseerde sporten.

Voor de regelmatigheid, heb je nog wereldbekerklassementen. En bij het veldrijden nog een serie andere regelmatigheidsklassementen. Dus is het aan de fan om te bepalen waar hij of zij de meeste waarde aan hecht. Alleen dat predikaat wereldkampioen hangt dan weliswaar vast aan die ene wedstrijd.

Hoe zou overigens de Europees kampioen bepaald moeten worden? En de Nationaal kampioenen? Ook allemaal op basis van het hele seizoen? Maar dan weet je zeker dat dezelfde renner zowel WK, EK als BK wordt. En voor een land met maar een paar deelnemers in de wereldbeker zal t lastig zijn het nationaal kampioenschap op te hangen aan het hele seizoen, omdat de deelnemers niet in dezelfde competitie uit kunnen komen...
Niet persé. Je zou de landelijke kampioen in dat geval ook kunnen bepalen op basis van uitsluitend wedstrijden die op de bodem van dat land worden verreden. Een ander alternatief: al die nationale kampioenschappen afschaffen voor profs en enkel nog voor de jeugd bewaren. Ik zou er niet meteen rouwig om zijn...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 dec 2022 17:04

Ernie C. schreef: 29 dec 2022 14:30
walter- schreef: 29 dec 2022 13:35
Ernie C. schreef: 29 dec 2022 12:28 ...

Maar ik vraag mij serieus af of hij die absolute topvorm nog gaat bereiken zolang hij in deze ploeg blijft fietsen. ...
Wat zou een andere ploeg dan brengen?
Een keer een andere kijk op training, uiteraard wel met behoud van de mogelijkheid om terug te vallen op doen wat hij nu doet, dus geen DSM.
Om Jutta nog maar eens aan te halen in dit topic.
Van een van de betere trainers in het schaatsen (Kosta Poltavets) naar een andere ploeg met weer een andere aanpak. Resultaat; nóg beter geworden.
Mag binnen de marges ook doen wat ze wil (bijv thuis ontspannen kerst vieren ipv in een saai afgezonderd hotel of haar foto/marketing werk) maar wel met een zeer professionele entourage en andere opbouw.

Discussie over WK is van alle jaren. Toen VDP alle ritten won behalve het WK (WvA) vonden we WK maar een wedstrijd tegen en als VDP straks wel het WK wint is het dé wedstrijd ;-)
Less is bore

Plaats reactie