Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 28 dec 2022 16:32

BertL schreef: 28 dec 2022 15:55 Lees het boek van fietsprofessor Marco te Brömmelstroet van de UvA.
We hebben onze wegen bijna volledig naar de wensen van de automobilist ingericht en dat dient nodig te veranderen.


https://www.bol.com/nl/nl/p/het-recht-v ... 0111958142
Met die laatste stelling kan ik het alleen maar volledig eens zijn.

Over het bos: Is het eigenlijk zo dat een vaste MTB-route (bijv op de UHR) betekent dat de rest van het bos verboden terrein is voor fietsers? Niet per se toch?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 dec 2022 17:06

BertL schreef: 28 dec 2022 15:55 Lees het boek van fietsprofessor Marco te Brömmelstroet van de UvA.
We hebben onze wegen bijna volledig naar de wensen van de automobilist ingericht en dat dient nodig te veranderen.


https://www.bol.com/nl/nl/p/het-recht-v ... 0111958142
Te Brömmelstroet is ook verbonden aan het Urban Cycling Intstitute (UCI) die een mooie reeks youtubes hebben gemaakt.
Jason Slaughter van Not Just Bikes komt ook voorbij in een aflevering gemaakt samen met George Liu van de UCI.

Nieuwe activiteiten van het UCI kanaal lijken te verhuizen naar het kanaal van Urban Mobility Explained.

Ook de moeite waard als het gaat om urban development met een focus op duurzame inrichting van steden.

Active Towns van John Simmerman.

City Beautiful

De content van deze kanalen laten in mijn ogen mooi zien hoe alles car dependend geworden is en hoe onlogisch dat eigenlijk is behalve voor de industrie die er leuk aan verdient.
Er komen gelukkig genoeg voorbeelden voorbij van steden die nu bewust kiezen voor voetgangers en fietsers en welke positieve uitwerking dit heeft op leefbaarheid.

Als het goed is gaan er voor mij in februari 5 tot 10 WO studenten aan de slag op een project dat gaat over hoe, los van het nu, de inrichting er in de toekomst uit gaat zien van wonen, werken en recreëren. Ik ga ze natuurlijk voeden met bovenstaande kanalen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3367
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 dec 2022 17:27

SiO2 schreef: 28 dec 2022 16:32 Over het bos: Is het eigenlijk zo dat een vaste MTB-route (bijv op de UHR) betekent dat de rest van het bos verboden terrein is voor fietsers? Niet per se toch?
Hangt van het gebied af. UHR grotendeels wel, je bent daar beperkt tot de aangegeven fietspaden.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 dec 2022 18:40

Leersum en Amerongen mag je iig niet buiten de MTB paden.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 28 dec 2022 20:37

Hmmm, maar als je wel in t bos wil fietsen, maar geen zin/behoefte hebt aan technische singletracks, kan dat dus feitelijk niet. Ook best bijzonder eigenlijk.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2022 20:42

wasbeer2006 schreef: 28 dec 2022 18:40 Leersum en Amerongen mag je iig niet buiten de MTB paden.
Is dat zo ?
Bij Amerongen ben ik toch echt via andere paden gereden en nergens verboden bordjes gezien.
En ook de Flatlands 300 route kwam daar over paden die geen onderdeel van de mtb route waren.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 dec 2022 20:48

Bij de ingang van het bos staan ze meestal wel.

SiO2 schreef: 28 dec 2022 20:37 Hmmm, maar als je wel in t bos wil fietsen, maar geen zin/behoefte hebt aan technische singletracks, kan dat dus feitelijk niet. Ook best bijzonder eigenlijk.
[ff advocaatje van de duivel]
Waarom zou het wél moeten kunnen?
[/]

Let de Stigterpad :like:

En vergeet niet dat de hele gravelboom iets van de laatste 5 jaar is he. Eer daar een infrastructuur en een set geschreven en ongeschreven regels voor zijn, ben je wel een decennium verder.
Laatst gewijzigd door scepticus op 28 dec 2022 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1397
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 dec 2022 20:51

SiO2 schreef: 28 dec 2022 16:32
BertL schreef: 28 dec 2022 15:55 Lees het boek van fietsprofessor Marco te Brömmelstroet van de UvA.
We hebben onze wegen bijna volledig naar de wensen van de automobilist ingericht en dat dient nodig te veranderen.


https://www.bol.com/nl/nl/p/het-recht-v ... 0111958142
Met die laatste stelling kan ik het alleen maar volledig eens zijn.

Over het bos: Is het eigenlijk zo dat een vaste MTB-route (bijv op de UHR) betekent dat de rest van het bos verboden terrein is voor fietsers? Niet per se toch?
Van de regelgeving op de UHR heb ik enige kennis.
De hoofdregel is "fietsen alleen op daartoe aangegeven paden" en openbare wegen.
Dat betekent dat als er ergens een bord staat fietspad (die ronde blauwe of die rechthoekige donkerblauwe) dat je er mag fietsen. Je mag ook fietsen op de mtb-route. Die is ook gemarkeerd, maar daarvoor moet je een vignet hebben.

Je mag ook op openbare onverharde wegen rijden. Dat zijn er meer dan je denkt. Op die wegen staat dan een verkeersbord "verboden voor snelverkeer". Openbare onverharde wegen zijn door Gijs Bruinsma (met een beetje hulp van mij) op kaart gezet. Als je dat allemaal aan elkaar knoopt kun je makkelijk meerdere onverharde ritten van 100 á 200 km maken zonder enig verbod te overtreden.
Het is af en toe een beetje puzzelen en er zitten soms stukken asfalt tussen
hun fietsen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 dec 2022 20:54

BertL schreef: 28 dec 2022 20:51 Je mag ook op openbare onverharde wegen rijden. Dat zijn er meer dan je denkt.
Toen ik, het zal een jaar of 10 geleden zijn geweest, voor het eerst in De Vallei huizen zag die gewoon aan een (openbare) zandweg stonden was ik verbijsterd! Dat zoiets kan in een ontwikkeld land! Vroeger dacht ik altijd dat NL een fatsoenlijk ontwikkelde infrastructuur had :lol: :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 28 dec 2022 20:55

BertL schreef: 28 dec 2022 20:51
SiO2 schreef: 28 dec 2022 16:32
BertL schreef: 28 dec 2022 15:55 Lees het boek van fietsprofessor Marco te Brömmelstroet van de UvA.
We hebben onze wegen bijna volledig naar de wensen van de automobilist ingericht en dat dient nodig te veranderen.


https://www.bol.com/nl/nl/p/het-recht-v ... 0111958142
Met die laatste stelling kan ik het alleen maar volledig eens zijn.

Over het bos: Is het eigenlijk zo dat een vaste MTB-route (bijv op de UHR) betekent dat de rest van het bos verboden terrein is voor fietsers? Niet per se toch?
Van de regelgeving op de UHR heb ik enige kennis.
De hoofdregel is "fietsen alleen op daartoe aangegeven paden" en openbare wegen.
Dat betekent dat als er ergens een bord staat fietspad (die ronde blauwe of die rechthoekige donkerblauwe) dat je er mag fietsen. Je mag ook fietsen op de mtb-route. Die is ook gemarkeerd, maar daarvoor moet je een vignet hebben.

Je mag ook op openbare onverharde wegen rijden. Dat zijn er meer dan je denkt. Op die wegen staat dan een verkeersbord "verboden voor snelverkeer". Openbare onverharde wegen zijn door Gijs Bruinsma (met een beetje hulp van mij) op kaart gezet. Als je dat allemaal aan elkaar knoopt kun je makkelijk meerdere onverharde ritten van 100 á 200 km maken zonder enig verbod te overtreden.
Het is af en toe een beetje puzzelen en er zitten soms stukken asfalt tussen
Ah ok, er is dus behoorlijk wat meer mogelijk dan de vaste MTB-routes (die overigens prachtig zijn, maar wel echt "MTB").

@Scepticus: Ja, goede vraag. Wedervraag: Waarom zou je wel overal mogen wandelen (al dan niet met hond) en niet fietsen?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 28 dec 2022 20:58

Je mag ook niet overal wandelen :-)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 28 dec 2022 21:00

depoldertoerist schreef: 28 dec 2022 20:58 Je mag ook niet overal wandelen :-)
Zolang je op de paden blijft wel, toch?

Plaats reactie