welk stuur voor max demping om polsen te ontlasten ?
10 jaar geleden ben ik geopereerd aan li pols omwille van artrose problematiek. Nadien is dat probleem weer gaan opspelen waardoor ik nu met mijn li hand niet meer kan opschakelen naar de grote plaat. Vandaar dat ik nieuwe fiets met electronisch schakelen wil kopen. Dat zou alvast dat probleem van opschakelen moeten verhelpen.
Maar ik heb om mijn pols te ontlasten ook maximale demping nodig. Op mijn vorige fiets had ik een plat ergonomisch carbonstuur met stuurpen en stuur uit één stuk (Pro Evo Stealth).
Nu vraag ik me af of een ergonomisch plat carbonstuur met vaste geïntegreerde stuurpen wel de beste keuze is als je maximale demping voor de polsen wil ?
Zou een afzonderlijke stuurpen meer schokken absorberen ?
En geeft een carbon stuur meer schokdemping of is dat verwaarloosbaar ?
Platte of ronde stuurvorm beter om polsen te ontlasten ?
Thx voor feedback van wie hier ervaringen mee mocht hebben. Insteek is dus maximaal de polsen te ontlasten.
Maar ik heb om mijn pols te ontlasten ook maximale demping nodig. Op mijn vorige fiets had ik een plat ergonomisch carbonstuur met stuurpen en stuur uit één stuk (Pro Evo Stealth).
Nu vraag ik me af of een ergonomisch plat carbonstuur met vaste geïntegreerde stuurpen wel de beste keuze is als je maximale demping voor de polsen wil ?
Zou een afzonderlijke stuurpen meer schokken absorberen ?
En geeft een carbon stuur meer schokdemping of is dat verwaarloosbaar ?
Platte of ronde stuurvorm beter om polsen te ontlasten ?
Thx voor feedback van wie hier ervaringen mee mocht hebben. Insteek is dus maximaal de polsen te ontlasten.
Kijk ook eens naar een redshift verende stuurpen. Heb ik ook op mijn gravelbike. Scheelt echt!
https://redshiftsports.com/products/sh ... nsion-stem
https://redshiftsports.com/products/sh ... nsion-stem
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 14416
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik denk niet dat zo'n monocoque stuur er op gebouwd is om de meeste demping te geven.
Gaat het enkel over de demping om je polsen te ontlasten of ook houding?
Als het enkel voor demping is, zoek eens op "IsoZone foam pads" bestaan ook van andere merken. Bij Pro noemen ze dit gel pads
Je zou dubbel stuurlint kunnen wikkelen.

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 10583
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou het niet in het stuur zoeken als eerste, maar gewoon geen racefiets kopen met jouw probleem.
Koop minimaal een gravelbike en gooi er 40mm banden in, daar ga je 10x meer demping uithalen dan een stuur en qua snelheid scheelt het amper.
Een aero carbon stuur is vaak wel een van de meest comfortabele ook voor je handen.
Zoek een lichte die zijn vaak wat minder stijf, niet altijd natuurlijk.
Dik stuurlint wikkelen en eventueel gel pads eronder.
Koop minimaal een gravelbike en gooi er 40mm banden in, daar ga je 10x meer demping uithalen dan een stuur en qua snelheid scheelt het amper.
Een aero carbon stuur is vaak wel een van de meest comfortabele ook voor je handen.
Zoek een lichte die zijn vaak wat minder stijf, niet altijd natuurlijk.
Dik stuurlint wikkelen en eventueel gel pads eronder.
Demping uit je stuur is inderdaad maar heel minimaal.
Eerst kijken naar je positie op de fiets, als je verder achter het bracket gaat zitten, krijg je minder druk op de handen. Eventueel de heuphoek compenseren door het stuur niet alleen dichterbij maar ook hoger te zetten.
Bredere banden maken ook een groot verschil, een gravelracer geeft het meeste winst maar in een moderne racer passen soms ook al 35mm banden.
Met de bovengenoemde stuurpen (of de aankoop van een Specialized Roubaix) kun je ook veel winnen.
Hou een ieder geval rekening met het type fiets en de mogelijkheid om hem naar wens af te stellen. Met de huidige geïntegreerde meuk is dat vaak niet mogelijk.
Eerst kijken naar je positie op de fiets, als je verder achter het bracket gaat zitten, krijg je minder druk op de handen. Eventueel de heuphoek compenseren door het stuur niet alleen dichterbij maar ook hoger te zetten.
Bredere banden maken ook een groot verschil, een gravelracer geeft het meeste winst maar in een moderne racer passen soms ook al 35mm banden.
Met de bovengenoemde stuurpen (of de aankoop van een Specialized Roubaix) kun je ook veel winnen.
Hou een ieder geval rekening met het type fiets en de mogelijkheid om hem naar wens af te stellen. Met de huidige geïntegreerde meuk is dat vaak niet mogelijk.
Campagnolo Ultra Dork
Thx voor alle adviezen en nieuwe inzichten ! Geeft weer stof tot nadenken.
Ik blijf in elk geval bij de racefiets en, tja de complicatie is dan dat we wel zo ijdel blijven om het zo strak mogelijk te willen houden.
Bedankt in elk geval, ik neem alles mee en binnenkort eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.
Ik blijf in elk geval bij de racefiets en, tja de complicatie is dan dat we wel zo ijdel blijven om het zo strak mogelijk te willen houden.
Bedankt in elk geval, ik neem alles mee en binnenkort eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.
Kan de redshift pen ook adviseren. Topding. En als je bij racefiets wil blijven, ook dan breedste band die je kwijt kan/wil met soepele wangen/lage druk.ludwig schreef: ↑29 dec 2022 10:57 Thx voor alle adviezen en nieuwe inzichten ! Geeft weer stof tot nadenken.
Ik blijf in elk geval bij de racefiets en, tja de complicatie is dan dat we wel zo ijdel blijven om het zo strak mogelijk te willen houden.
Bedankt in elk geval, ik neem alles mee en binnenkort eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.