Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gap cap expander connecten tov fiets

jmu26
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2022 09:39

jmu26 15 dec 2022 09:44

Om mijn stuur om hoger te zetten heb ik een Gap cap expender gekocht.
Echter loop ik nu tegen hetvolgend probleem aan dat ik onvoldoende ''vlees'' heb om de expener te laten connecten.
Hierdoor zit de expender niet goed vast waardoor het geen functie kan uitvoeren
Capture.PNG
.

Ik zie in de buis een onderdeel, maar ben overvraagd of ik deze ruw kan verwijderen want weet niet wat eronder zit.
Iemand een gouden tip?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 dec 2022 17:15

Dat is een starnut.
Die kan je inderdaad verwijderen.
Youtube is je vriend. :)

Alhoewel ik betwijfel of je door het monteren van een "Gap Cap Expander Long" je je stuur hoger kan zetten.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 15 dec 2022 17:42

Die expander gaat niets doen om je stuur hoger te krijgen. Bovendien je hebt al 4cm spacers gemonteerd. Ik ben geen lid van de spacerpolitie maar in deze vraag ik me toch af of dit wel het juiste frame voor jou is.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 dec 2022 17:50

Die starnut zit daar prima en kan je eigenlijk alleen verwijderen door hem te slopen of de hele buis door te slaan. Maar dat is zinloos want die expander gaat er niet voor zorgen dat je je stuur hoger kan zetten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 dec 2022 07:35

Die gap cap extender gaat in je vorkbuis en niet erop, en bovendien kun je daar je stuurpen niet omheen klemmen als ie uit zou steken, want de diameter van dat ding is te klein. Oplossing is een stuurpen te kopen die omhoog steekt. Dat lijkt met de meest zinnige en veilige optie.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 dec 2022 08:15

abdr schreef: 15 dec 2022 17:42 Die expander gaat niets doen om je stuur hoger te krijgen. Bovendien je hebt al 4cm spacers gemonteerd. Ik ben geen lid van de spacerpolitie maar in deze vraag ik me toch af of dit wel het juiste frame voor jou is.
Idd ander/groter frame kopen. Deze fiets past je overduidelijk niet, teveel spacers en nog is de hoogte niet goed....
Door zo'n extender te plaatsen ga je verongelukken, die is niet bedoeld als substituut voor een te korte vorkbuis :dislike: !

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 dec 2022 08:19

Die vorkbuis is niet eens te kort tov de fiets. 4cm spacers. Langer moet ie niet zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 dec 2022 08:57

Het lijkt erop dat TS een vorkplug wil gaan gebruiken om zijn stuurpen hoger te zetten. Gelukkig maar dat er al een starnut in de weg zat, want dit is natuurlijk bloedlink! (De reden voor een extra lange vorkplug ontgaat me overigens).

Een omhoog wijzende pen is nog te overwegen als een soort redmiddel, maar ik ben het met de anderen eens: dit frame is niet de juiste maat voor de berijder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jmu26
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 dec 2022 09:39

jmu26 16 dec 2022 09:25

Bedankt voor de reacties allen & waardeer het me behouden van fouten maken.
Ik zal de situatie schetsen en hopelijk brengt dit een oplossing die wel goed is:
Heb 2 racefietsen, 1 voor buiten & 1 voor binnen met beiden een frame maat van 62.

Voor de buiten fiets heb ik jaren terug een bikefit gehad en geen klachten tijdens het fietsen.
De binnen fiets heb ik 3 jaar geleden gekocht en op het oog de hoogtes goed gezet.
Heb de de 1e winter zonder klachten kunnen fietsen, maar winter 2 en 3 leveren me al snel klachten op aan achter de knie schrijf.
Speuren op internet wordt ik pijnlijk geconfronteerd dat de afstelling van de fiets cruciaal is.

Om die reden heb ik alle cruciale maten van mijn buiten fiets nagemeten (https://www.ergonomiesite.be/fietsmaat/)
De gedachte was om de maten 1 op 1 over te brengen.
Echter ontstaat dan het probleem dat ik mijn stuur onvoldoende de lucht inkrijg.
Waarbij ik terechtkwam bij de Gap cap expander als oplossing, maar als ik jullie zo lees is dit een oplossing.

Welke adviezen zouden jullie geven op mijn binnen fiets te upgraden richting de maten van de buitenfiets?
Enorm bedankt voor de hulp!!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 dec 2022 09:33

Het meest voor de hand liggend, al eerder genoemd, is om een stuurpen te kiezen die flinke hoek heeft bv 17gr. Als je die omhoogwijzend monteert ben je al een stuk verder. Je kunt ook nog een ander stuur overwegen waar een verhoging in zit, in de gravelhoek zijn die wel te vinden, bv Ritchey Ergomax met een rise van +1cm. En anders toch een ander frame zoeken voor binnen.

Overigens denk ik bij klachten aan de knieschijf eerst aan zadelhoogte en setback of de afstelling van de plaatjes (als je binnen andere schoenen gebruikt). Of cadans. Maar dat is een andere discussie.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 dec 2022 10:25

helemaal eens met wat woefdram zegt! klachten knieën zal je ergens anders moeten zoeken dan in je stuur.

Weet niet hoeveel je stuur omhoog moet waar die expander voor bedoeld is, is als je een stukje ruimte moet overbruggen omdat je stuurpen net ff te hoog komt om de topcap goed vast te zetten. Voor een fiets die echt alleen maar binnen gebruikt wordt zou ik dat wel aandurven. maar dan heb je het echt over 1 spacerring van een paar mm extra.

en bestaan ook nog verstelbare stuurpennen. natuurlijk niet direct bedoeld voor een racer, maar ook daar... lijkt mij voor binnen geen enkel punt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 dec 2022 11:36

Ah ok voor binnen op de "Tacx", dan zou een omgekeerde stuurpen of verstelbare stuurpen van bv Ritchey al de oplossing kunnen zijn, zoals hierboven al gememoreerd.

Plaats reactie