Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

hayes

hayes 10 dec 2022 21:12

Ik vermoed dat Jazzhands de banden op de alu wielset gemonteerd heeft.
Dan kan je volgens mij idd gewoon opnieuw wisselen, sealant erin en gaan.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 dec 2022 12:27

Oefening baart kunst. De tweede band lag er nu redelijk snel op en oppompen ging ook meteen goed. Nu de passende doppen afwachten morgen en dan rijden maar.
Ride bikes, not tanks!

Jeronimo73
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05

Jeronimo73 11 dec 2022 17:31

Afgelopen woensdag ben ik voor de 2e keer “gered” door mijn tubeless setup, deze keer tijdens een avond rit over een natte weg met de gravelracer. Degene achter me hoorde iets sissen en zag de latex uit de band komen, maar ik kon mijn rit gewoon afmaken.

Thuis aangekomen haalde ik een stuk glas van ongeveer 2-3mm uit mijn band, met als gevolg dat hij toch in een keer de druk verloor. Toen wat latex bijgevuld, band weer wat opgepompt en wiel met gat naar beneden gedraaid.

De latex spoot er eerst uit, maar dat stopte en band blijft nu weer op druk dus lijkt zo opgelost? Vraag me nog wel af of het niet nodig is om de band aan de binnenkant te plakken? Ben benieuwd of er een risico is dat de latex “prop” er later weer uitgeblazen wordt tijdens rijden?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 11 dec 2022 18:06

hayes schreef: 10 dec 2022 21:12 Ik vermoed dat Jazzhands de banden op de alu wielset gemonteerd heeft.
Dan kan je volgens mij idd gewoon opnieuw wisselen, sealant erin en gaan.
Ha nee, Orloks interpretatie was juist.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 dec 2022 08:11

@Jeronimo73, dat ligt aan de grootte van het gat, te groot dan moet je de band aan de binnenzijde plakken om leeglopen tijdens een rit te voorkomen.
Is het een miniem gaatje dan zo laten.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 17 dec 2022 14:13

Ik rij nu een poosje met tubeless banden, na initiële strubbelingen bij het monteren ben ik er nu wel tevreden over. Ik heb nu ook een dynaplug reparatiesetje. Wat ik me afvraag is wanneer je dat nodig hebt: hoe groot moet een gat zijn wil je er zo'n plugje in kunnen duwen? En heb je dan een mesje bij je om het uitstekende deel van het plugje af te snijden, of slijt dat vanzelf af? En dat messing dopje blijft in je band zitten, geeft dat geen problemen als je band per ongeluk een keer heel zacht is?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 dec 2022 14:21

Hoe groot moet het gat zijn: die weerhaak is driehoekig, waardoor ie zichzelf een weg baant. In principe is ie zo gemaakt dat je 'm kunt gebruiken als het gat niet groot genoeg meer is voor sealant. Dat is ook het hele idee natuurlijk van de Dynaplug ;)

Mesje is niet per se nodig. Je merkt verrassend weinig van de uitstekende plug. Als je geen mesje bij je hebt (neem ik ook nooit mee) kan je 'm thuis even trimmen met bijvoorbeeld een stanleymesje.

Messing dopje, de weerhaak, blijft los in de band liggen. Je hebt geen last van, is namelijk heel klein.

Echt fijne dingen die Dynaplugs. Ik neem geen binnenbandje meer meer op de racefiets.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 dec 2022 09:09

Inderdaad, je moet hem er wel echt even doorheen duwen maar dat gaat doorgaans prima. Opletten dat je hem recht op het gat drukt anders kan 'ie omknikken. Mij hebben ze ook al een aantal keer gered en en mijn huidige achterband heb ik ook al een tijdje een plug zitten, dat blijft keurig luchtdicht.

Ik durf er nog niet aan geen biba meer mee te nemen op de racer maar dat is een kwestie van tijd denk ik. Op de MTB durf ik het inmiddels wel namelijk :).

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 dec 2022 09:15

havana schreef: 17 dec 2022 14:21 Messing dopje, de weerhaak, blijft los in de band liggen. Je hebt geen last van, is namelijk heel klein.
Dat dopje zit vast aan de 'plug' toch? En na plaatsing blijft dat dopje aan de plug zitten aan de binnenkant van de band? Niet los in de band toch? Of hoe moet ik dat zien?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 dec 2022 10:21

leon1 schreef: 20 dec 2022 09:15
havana schreef: 17 dec 2022 14:21 Messing dopje, de weerhaak, blijft los in de band liggen. Je hebt geen last van, is namelijk heel klein.
Dat dopje zit vast aan de 'plug' toch? En na plaatsing blijft dat dopje aan de plug zitten aan de binnenkant van de band? Niet los in de band toch? Of hoe moet ik dat zien?
Ik heb gehoord dat die op termijn los laat. Zelf heb ik dit nog niet gezien want ik heb nu een band met plug die goed dicht blijft en die heb ik er nog niet af gehad en de vorige keer dat ik thuis ben gekomen met een plug heb ik uiteindelijk ervoor gekozen om de band te plakken. Toen zat het messing dopje er uiteraard nog wel aan vast.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 dec 2022 11:25

Ok, want zo'n 'scherpe' punt wil je toch niet los in de band hebben vliegen. Dat zou op den duur mogelijk de tubeless tape kunnen beschadigen lijkt mij.
Ride bikes, not tanks!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 dec 2022 11:33

Niet echt heel scherp hoor.

Plaats reactie