Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vreemd en irritant piepend / zoemend geluid: steekas te strak?

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 09 dec 2022 18:04

Vandaag eerste ritje gemaakt met nieuwe fiets. Voor het eerst eentje met schijfremmen en dus thru axles. Halverwege de rit ontstond er een heel irritant geluid dat uit het achterwiel leek te komen. Een geluid dat voor mij onbekend was. Het klonk alsof je met een natte vinger langs de bovenkant van een drinkglas gaat. Beter kan ik het niet uitleggen :roll:
Geluid was er niet als ik de pedalen stil hield. Ook niet als ik achteruit trapte.
Eenmaal thuis gekomen fiets gecontroleerd en niet echt een oorzaak gevonden, totdat ik de steekas eruit haalde en wat minder strak terug plaatste. Dat leek het probleem te verhelpen, maar ben benieuwd of het ook wegblijft als ik de volgende keer weer ga fietsen. Het klinkt wat onlogisch, want als ik niet de pedalen rond beweeg is het geluid weg, terwijl het wiel natuurlijk wel gewoon zijn rondjes blijft maken.
Is dit een herkenbaar probleem en zou het inderdaad de steekas kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2022 19:01

Piepen, kraken kan van overal komen.
Benieuwd of het de steekassen zijn.
Hou ons op de hoogte.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 dec 2022 19:49

jackflash schreef: 09 dec 2022 18:04 Vandaag eerste ritje gemaakt met nieuwe fiets. Voor het eerst eentje met schijfremmen en dus thru axles. Halverwege de rit ontstond er een heel irritant geluid dat uit het achterwiel leek te komen. Een geluid dat voor mij onbekend was. Het klonk alsof je met een natte vinger langs de bovenkant van een drinkglas gaat. Beter kan ik het niet uitleggen :roll:
Geluid was er niet als ik de pedalen stil hield. Ook niet als ik achteruit trapte.
Eenmaal thuis gekomen fiets gecontroleerd en niet echt een oorzaak gevonden, totdat ik de steekas eruit haalde en wat minder strak terug plaatste. Dat leek het probleem te verhelpen, maar ben benieuwd of het ook wegblijft als ik de volgende keer weer ga fietsen. Het klinkt wat onlogisch, want als ik niet de pedalen rond beweeg is het geluid weg, terwijl het wiel natuurlijk wel gewoon zijn rondjes blijft maken.
Is dit een herkenbaar probleem en zou het inderdaad de steekas kunnen zijn?
Zou de steekas kunnen zijn. Ik doe altijd wat vet aan de raakvlakken van de steekassen, nooit last van geluidjes.

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 09 dec 2022 20:10

jackflash schreef: 09 dec 2022 18:04 Het klonk alsof je met een natte vinger langs de bovenkant van een drinkglas gaat.
Dit klinkt als een schijf die tegen de remblokken sleept...

jackflash schreef: 09 dec 2022 18:04 Geluid was er niet als ik de pedalen stil hield. Ook niet als ik achteruit trapte.
... maar dat dan weer niet ...

jackflash schreef: 09 dec 2022 18:04 Eenmaal thuis gekomen fiets gecontroleerd en niet echt een oorzaak gevonden, totdat ik de steekas eruit haalde en wat minder strak terug plaatste.
... en dat dan weer wel. Als je achterpatten niet honderd percents haaks zijn, kan het zijn dat het vastzetten van de steekas de remklauw miniem van positie laat veranderen.

Ik zou de steekas op normale sterkte vastzetten en dan de remklauw naar de juiste positie brengen: klauw loszetten, rem inknijpen en met ingeknepen remhendel de remklauw terug vastzetten.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 dec 2022 16:02

Bedankt voor de tips. Heb vanochtend voor de rit de schijfrem gecentreerd, zoals abdr aangaf. Tevens de sluiting wat minder strak gezet. Na een kilometer of 10 begon het weer. Het is een geluid om gek van te worden. Het klinkt zoals beschreven als een 'zingend' geluid zoals een vinger over de rand van een glas. Het is ook wel te omschrijven als licht fluitend.

Ik ben gestopt en de as weer wat strakker gezet, maar het mocht niet baten. Ik begin er nu ook aan te twijfelen of het de steekas is. Thuis aangekomen, de fiets op de standaard gezet en gepoogd de oorzaak te achterhalen. Maar dat is lastiger dan het lijkt. Het komt ofwel vanuit de bracketomgeving, ofwel in de buurt van de as van het achterwiel. Ik heb een video gemaakt ervan, maar die kan ik hier niet invoegen helaas.
Het geluid is alleen hoorbaar bij vooruit trappen. Achteruittrappen, of benen stil houden levert geen geluid op. Ook het voorzichtig de achterrem inknijpen levert geen verschil op.

Ik heb nu op alle punten van draaiende delen aan de achterkant van de fiets een druppeltje WD40 gedaan, om te zien of dat wat doet. Erg frustrerend omdat het echt een hels lawaai is tijdens het fietsen.

Mocht nog iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 10 dec 2022 17:12

Gaat het hier om een nieuwe fiets of een nieuwe tweedehandse? In het eerste geval; terug naar de fm. In het tweede geval: probeer eens een andere wielset. Misschien sluit dat het een en ander uit.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 dec 2022 17:31

Het geluid is er als je trapt. En het is er niet als je niet trapt.

Dan zal 't toch van je bracket, trapas, pedalen moeten komen lijkt me.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 10 dec 2022 18:37

Of lagers van de body die drooglopen. Welke wielset is het?

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 dec 2022 20:55

Chefske schreef: 10 dec 2022 17:12 Gaat het hier om een nieuwe fiets of een nieuwe tweedehandse? In het eerste geval; terug naar de fm. In het tweede geval: probeer eens een andere wielset. Misschien sluit dat het een en ander uit.
Nieuwe fiets. Uiteraard ga ik naar de fm als het probleem blijft, maar als het even kan, wil ik het zelf oplossen.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 dec 2022 20:56

MarkVeenstra schreef: 10 dec 2022 17:31 Het geluid is er als je trapt. En het is er niet als je niet trapt.

Dan zal 't toch van je bracket, trapas, pedalen moeten komen lijkt me.
Dat is wat ook mijn conclusie was ;)

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 10 dec 2022 21:05

abdr schreef: 10 dec 2022 18:37 Of lagers van de body die drooglopen. Welke wielset is het?
Bij en nieuwe fiets zou dat onwaarschijnlijk zijn, maar je weet nooit. Dat zou dan een klusje voor de fm zijn. Het is een nieuwe Scott Speedster 10 met standaard Synchros Race 24S disc wielen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 10 dec 2022 23:22

Je wilt niet weten waar soms vet wordt vergeten, ook bij nieuwe fietsen.

Plaats reactie