Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe gravel fiets

t2300
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

t2300 07 dec 2022 20:17

jer81 schreef: 07 dec 2022 19:49
t2300 schreef: 07 dec 2022 18:37
jer81 schreef: 07 dec 2022 18:22 Even bij de Fietsenmaker langsgereden die Cube, Trek en Bianchi heeft. Cube kon ik vergeten. Wordt pas Q3 2023 waarschijnlijk.

Wel had hij op veel kortere termijn een Bianchi Via Nirone 7 met GRX 400 2x10 groepset en een Trek Domane AL 4 Disc met Tiagra 2x10 groepset. Beide met hydraulische schijfremmen. Prijs scheelt 150 euro. Zit er nog een groot verschil tussen deze twee? Andere aanraders?
Beide zijn niet echte gravelbikes. Maar endurance waar iets breder rubber in kan
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, afhankelijk wat je en waar je rijdt, maar is wel iets om rekening mee te houden.
Beide merken melden het als Gravel bikes op hun sites. Maar een Gravel bike is toch per definitie een endurance waar wat bredere banden in passen?
Ligt aan wat je verstaat onder breder.
Veel gravelfietsen passen tegenwoordig >40mm in. En dat aanbod aan banden is ook gewoon prima.
Zover ik weet is de Domane zeker geen dedicated gravel. Dat is de checkpoint.
Kan Max 38mm banden in. Dat aanbod aan banden is vaak beperkter en persoonlijk vind ik dat wat weinig voor gravel.
Bij bianchi geld hetzelfde verhaal.

Gebruikersavatar
hayes
Forum-lid HC
Berichten: 4320
Lid geworden op: 25 jul 2009 14:19
Locatie: Westhoek

Gebruikersavatar hayes 07 dec 2022 20:56

Lcsmet schreef: 07 dec 2022 18:58 Bij fietsen Wim De Vos in Oosterhout staat er een demo Superior X-Road GR met Ultegra te koop voor 1499 Euro.
Afbeelding
Damn, das een koopje.
Heerlijk fiets. Adviesprijs hiervan was het dubbele.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 09 dec 2022 15:49

derxx schreef: 07 dec 2022 20:00 Persoonlijk zou ik nu geen 10 speed meer kopen.
Wat waren de overwegingen om geen 2x10 speed te willen?

derxx
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 dec 2022 19:03

jer81 schreef: 09 dec 2022 15:49
derxx schreef: 07 dec 2022 20:00 Persoonlijk zou ik nu geen 10 speed meer kopen.
Wat waren de overwegingen om geen 2x10 speed te willen?
Toekomst bestendigheid, minder grote stappen tussen de versnellingen, en belangrijk: compatibiliteit met de 11-speed casette op m'n fietstrainer. In de winter staat m'n normale zomerfiets boven op de trainer, en als het straks weer mooi weer is, dan gaat de gravel fiets erop, en de zomerfiets de weg op.
En nu kun je het 10-speed spul nog op zowat elke hoek krijgen, maar hoe is dat over 3-5 jaar? Ik ben niet iemand die elke 2jr een nieuwe moet hebben. Tenzij iets echt kapot gaat zal ik niet snel overstappen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 13882
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 dec 2022 22:19

10-Speed slijtageonderdelen zullen nog wel wat jaren verkrijgbaar zijn.
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying

derxx
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 10 dec 2022 11:49

Lcsmet schreef: 09 dec 2022 22:19 10-Speed slijtageonderdelen zullen nog wel wat jaren verkrijgbaar zijn.
Vast wel, maar de 105 groep heeft al 11-speed sinds 2014, dus zowat 9jr. Ik denk niet dat ze die 10-speed tot in den treure blijven produceren, zeker met alle materiaal en arbeidskracht tekorten, en dure energie. Op 11-speed zal waarschijnlijk meer marge zitten dan op 10-speed. En 10 speed is in dura-ace al 20jr oud, en in 105 16jr. Op een gegeven moment zullen ze de stekker uit de productie trekken, en dan zit je alleen nog met de alternatieve merken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13712
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 dec 2022 13:03

Een 8 speed fiets is zelfs nog prima te onderhouden met nieuw geproduceerde onderdelen.
Campagnolo Ultra Dork

jbams
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 11 dec 2022 11:10

Ik zie de topstone niet terugkomen als optie, die zit ook gewoon in deze prijsklasse(?).

Overigens over je fiets op de trainer kunnen gebruiken: vergis je niet in het kleinere voorblad van een gravelfiets. Als je op Zwift wedstrijdjes wil winnen ga je in de sprint echt een probleem hebben.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 13882
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 dec 2022 13:52

jbams schreef: 11 dec 2022 11:10 ...........Als je op Zwift wedstrijdjes wil winnen ga je in de sprint echt een probleem hebben.
Ik mag aannemen dat je dit niet serieus bedoelt en de smiley vergeten bent.
There's a time to live, but isn't it strange
That as soon as you're born you're dying

derxx
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 dec 2022 16:33

Lcsmet schreef: 11 dec 2022 13:52
jbams schreef: 11 dec 2022 11:10 ...........Als je op Zwift wedstrijdjes wil winnen ga je in de sprint echt een probleem hebben.
Ik mag aannemen dat je dit niet serieus bedoelt en de smiley vergeten bent.
Dat lijkt me ook. Heb nu mn normale wegfiets op de trainer staan met 50x11 als grootste. Ik ben het even nagegaan mbv di2stats. Ik heb achter op de trainer een 11-25 zitten. Tijdens de sprint waar ik de hoogste piek had van 1384w, raakte ik de piek in 50x17, daarna opgeschakeld tijdens het sprinten tot 50x14. Sprint was in totaal 18s, met gemiddeld 1010w. In de 50x14 had ik nog 872w.
Even vertalen naar 46x ipv 50x zou dat zeggen dat ik ong 1 versnelling hoger (of lager, net hoe je het bekijkt) zit achter. Ipv 14 zou ik dan de 13 raken, en in het slechtste geval de 12.
Ook nog even naar buiten sprints gekeken. Daar was dit seizoen m'n beste sprint 15s met gemiddeld 1048w met een piek van 1281 in 50x17.

Maak me dus geen zorgen dat ik in de problemen kom met sprinten :)
Afbeelding

derxx
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 11 dec 2022 16:50

Om even terug on topic te komen. Ik heb nu 7 buiten ritten op de Cube Nuroad Race erop zitten (rij doordeweeks alleen op zwift ivm gemak, en op dit moment eigenlijk maar 1 dag in de week op de Gravel), maar de fiets is echt geweldig. Past als gegoten (beter als mijn Colnago om eerlijk te zijn). De versnellingen zijn precies in mijn straatje, in het bos kom ik steile klimmen (van ~20%) boven in de 30x34, en op de weg vind ik de 46 voor perfect eigenlijk. Het hogere gewicht van 10kg heb ik eigenlijk pas 1x last van gehad toen m'n route in het bos een klim tegenkwam waar de laatste 10m ruim 30% was. Daar moest ik de fiets omhoog duwen :)
Ik was voorheen bang dat ik het verschil tussen Alu en Carbon te groot zou gaan vinden, maar het heeft me geen moment gestoord. Eerlijk gezegd merk ik niet eens zo heel veel verschil. Hoogstens bij het hard aanzetten is de carbon fiets wat meer reactief.
Maar eerlijk gezegd heb ik geen enkel negatief ding kunnen ontdekken aan de fiets, en ik denk zelfs dat als ik moest kiezen om of de Colnago of de Cube weg te doen, dat het de Colnago zou zijn. Gelukkig hoef ik die keuze niet te maken, want die fiets heeft wel een speciale betekenis voor me. De Cube is echter gewoon zo veelzijdig en fijn om te fietsen dat die echt niet meer weg gaat.
Afbeelding

jbams
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 13 dec 2022 13:21

Lcsmet schreef: 11 dec 2022 13:52
jbams schreef: 11 dec 2022 11:10 ...........Als je op Zwift wedstrijdjes wil winnen ga je in de sprint echt een probleem hebben.
Ik mag aannemen dat je dit niet serieus bedoelt en de smiley vergeten bent.

Hhmm, dat was bij mij wel echt een probleem, en ik sprint onder de 1000 watt. Maar kon het gewoon niet bijsprinten. Buiten kom je boven de 50 per uur toch ook wel tekort met een 50x11 of heb ik nu iets totaal mis?

Plaats reactie