Ik fiets genoeg maar daarmee ben ik het nog steeds niet met jou eens over de positie die de fietser in het verkeer heeft.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Handhaven is niet zo moeilijk. Wie een fietser aanrijdt bij het passeren heeft duidelijk te weinig afstand gehouden.Orlok schreef: ↑07 dec 2022 18:34Op zich ben ik het wel met jou eens, maar wat heb je aan een regel als er niet op gehandhaafd (kan) wordt(en).thestudent schreef: ↑07 dec 2022 17:16 Enige regel die we in NL moeten invoeren is een minimale 1.2m tussenruimte bij inhalen van fietsers/voetgangers, zoals bijv in Spanje. Verder voorzie ik alleen problemen door ook groepen als 1 verkeersdeelnemer te zien zonder echte regulatie daarop. Zeker als gemiddelde snelheid belangrijk blijft.
Grote groepen kan je beter splitsen in groepjes van 8 die gewoon netjes 2 aan 2 rijden. En dan eventueel 150m tussenruimte tussen enkele van die groepjes. Dan kan je ook nog redelijk veilig van fietspaden gebruik maken. Er zijn altijd wel stukjes waar tijdelijk een waaiertje mogelijk is en dat kan. Maar op sommige stukken moet ook de wielrenner gewoon inschikken.
Ik heb dan ook geen namen genoemd, hé...
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 19:02Als er haaientanden staan moet je uiteraard voorrang verlenen en eventueel stoppen. Vraag is alleen of dat ook moet als een auto nog 150m/8sec ver weg is. En vooraan hebben ze 't gewoon niet door (lawaai door het verkeer, afstand,...), de jongens die in de buurt zijn zie je toch reageren?Lcsmet schreef: ↑07 dec 2022 18:55 Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.
Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer.Orlok schreef: ↑07 dec 2022 19:15
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.
P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.!
Hier waren het toch echt de koereurkes die even snel voor de auto wilden om maar geen voet aan de grond te hoeven zetten.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 19:42Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer.Orlok schreef: ↑07 dec 2022 19:15
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.
P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.!
Campagnolo Ultra Dork
Wat een ongelooflijk domme opmerking is dat nu weer?
Nee, dat maakt helemaal niets uit, dat heet gewoon fietsen. Alsof 35 per uur in groep zelfs snel te noemen is, dat is haast freewheelen voor velen. Of moeten we naast onze fiets gaan stappen misschien?
Nogmaals, een groep fietsers wordt in België als één geheel beschouwd.
Een veronderstelling die gebaseerd is op niets. Of ja, toch wel, op vooroordelen van het fietsen in groep.Ernie C. schreef: ↑07 dec 2022 19:52Hier waren het toch echt de koereurkes die even snel voor de auto wilden om maar geen voet aan de grond te hoeven zetten.jakkel schreef: ↑07 dec 2022 19:42 Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer.
Mocht ik in die groep fietsen, ik zou wachten tot de auto(s) voorbij zijn.
Maar strikt gezien volgens de Belgische wetgeving moet de autobestuurder voorrang geven. De groep fietserswordt volgens die wet als één voertuig gezien. Alleen, als de auto niet stopt, ben je de pineut. Je zal ongetwijfeld je gelijk halen voor de rechtbank, maar de gevolgen van het ongeval moet je er dan voor lief bijnemen. En dan rest de vraag : is het dat allemaal waard?