Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 dec 2022 19:03

jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
Ik fiets genoeg maar daarmee ben ik het nog steeds niet met jou eens over de positie die de fietser in het verkeer heeft.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 dec 2022 19:04

Orlok schreef: 07 dec 2022 18:34
thestudent schreef: 07 dec 2022 17:16 Enige regel die we in NL moeten invoeren is een minimale 1.2m tussenruimte bij inhalen van fietsers/voetgangers, zoals bijv in Spanje. Verder voorzie ik alleen problemen door ook groepen als 1 verkeersdeelnemer te zien zonder echte regulatie daarop. Zeker als gemiddelde snelheid belangrijk blijft.

Grote groepen kan je beter splitsen in groepjes van 8 die gewoon netjes 2 aan 2 rijden. En dan eventueel 150m tussenruimte tussen enkele van die groepjes. Dan kan je ook nog redelijk veilig van fietspaden gebruik maken. Er zijn altijd wel stukjes waar tijdelijk een waaiertje mogelijk is en dat kan. Maar op sommige stukken moet ook de wielrenner gewoon inschikken.
Op zich ben ik het wel met jou eens, maar wat heb je aan een regel als er niet op gehandhaafd (kan) wordt(en). :roll:
Handhaven is niet zo moeilijk. Wie een fietser aanrijdt bij het passeren heeft duidelijk te weinig afstand gehouden.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:07

senior schreef: 07 dec 2022 19:03
jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
Ik fiets genoeg maar daarmee ben ik het nog steeds niet met jou eens over de positie die de fietser in het verkeer heeft.
Ik heb dan ook geen namen genoemd, hé...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 dec 2022 19:15

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:02
Lcsmet schreef: 07 dec 2022 18:55 Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.

Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
Als er haaientanden staan moet je uiteraard voorrang verlenen en eventueel stoppen. Vraag is alleen of dat ook moet als een auto nog 150m/8sec ver weg is. En vooraan hebben ze 't gewoon niet door (lawaai door het verkeer, afstand,...), de jongens die in de buurt zijn zie je toch reageren?
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.

P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:42

Orlok schreef: 07 dec 2022 19:15
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.

P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.! ;)
Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer. ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 dec 2022 19:48

Ach, en waarom hebben jullie zo'n haast? Om die 35km te halen? Maakt het nu echt als je twee minuten later op het thuishonk bent?

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 dec 2022 19:50

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden.
Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 19:52

jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42
Orlok schreef: 07 dec 2022 19:15
Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.

P.S. neemt niet weg dat de reactie van de automobilist bestraft moet worden, gewoon auto in beslag en op de fiets.! ;)
Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer. ;)
Hier waren het toch echt de koereurkes die even snel voor de auto wilden om maar geen voet aan de grond te hoeven zetten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:53

Jans schreef: 07 dec 2022 19:48 Ach, en waarom hebben jullie zo'n haast? Om die 35km te halen? Maakt het nu echt als je twee minuten later op het thuishonk bent?
Wat een ongelooflijk domme opmerking is dat nu weer? :shock:
Nee, dat maakt helemaal niets uit, dat heet gewoon fietsen. Alsof 35 per uur in groep zelfs snel te noemen is, dat is haast freewheelen voor velen. Of moeten we naast onze fiets gaan stappen misschien?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:53

SiO2 schreef: 07 dec 2022 19:50
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden.
Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...
Nogmaals, een groep fietsers wordt in België als één geheel beschouwd.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:55

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 19:52
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 Ik rijd al jaren mee met die groep, nog nooit aangereden geweest. 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden. Als je natuurlijk in je auto zit en je bij jezelf denkt (of roept): "Verdorie, nu moet ik weer enkele km's achter die would be koereurkes rijden tegen 35 per uur". Dan haal je als verzuurde, onverdraagzame en gefrustreerde mens zulke dingen uit. Meer moet je daar niet achter zoeken. Dagelijkse kost in het hedendaagse verzadigde verkeer. ;)
Hier waren het toch echt de koereurkes die even snel voor de auto wilden om maar geen voet aan de grond te hoeven zetten.
Een veronderstelling die gebaseerd is op niets. Of ja, toch wel, op vooroordelen van het fietsen in groep. :winkthumb:

i-mac

i-mac 07 dec 2022 19:55

SiO2 schreef: 07 dec 2022 19:50
jakkel schreef: 07 dec 2022 19:42 150m afstand en 8 seconden, die tijd lijkt me meer dan ruim voldoende om veilig de weg op te rijden.
Blijkbaar dus niet, want de laatsten van de groep halen het niet meer voor de auto...
Mocht ik in die groep fietsen, ik zou wachten tot de auto(s) voorbij zijn.

Maar strikt gezien volgens de Belgische wetgeving moet de autobestuurder voorrang geven. De groep fietserswordt volgens die wet als één voertuig gezien. Alleen, als de auto niet stopt, ben je de pineut. Je zal ongetwijfeld je gelijk halen voor de rechtbank, maar de gevolgen van het ongeval moet je er dan voor lief bijnemen. En dan rest de vraag : is het dat allemaal waard?

Plaats reactie