Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 07 dec 2022 10:15

1094 schreef: 07 dec 2022 09:45 Wat mij nu al een aantal keer is opgevallen is dat wanneer ik beschikbaarheid op een uur zet ik een training van 45 minuten krijg voorgeschoteld en als ik hem dan wijzig naar 1:15 dan een training van een uur. Waarom wordt de beschikbare tijd niet volledig benut in dit soort gevallen?
Exact dit. Dit is wel een punt wat ik niet helemaal kan verklaren... ik zie zelfs dat ik bij een beschikbaarheid van 1:30 een training voorgesteld krijg van 1:30, prima... Maar als ik vervolgens mijn beschikbaarheid op 1:45 zet krijg ik (veelal) een andere training van wederom 1:30, soms zelfs nog met een lichtere TSS dan de initiële voorgestelde training. Dit lijkt mij wel een foutje in de app?

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 07 dec 2022 18:40

NuitKor schreef: 07 dec 2022 07:03
CPR schreef: 06 dec 2022 22:44 Dank wederom 👍🏻 3 weken lang 3x per week vo2max trainingen? Klinkt wel erg veel..
Dat hangt er maar net vanaf waar je staat en wat je daar voor hebt gedaan. Dus zeker niet zomaar doen, kan ook zijn dat na 2 weken ik voel dat herstel nodig is. Hierdoor werken standaard schema's ook niet.
Drie weken lang drie keer in de week vo2max trainingen vind ik nogal wat. Bij hoeveel trainingsuren doe jij dat en in welke fase van opbouwen?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 07 dec 2022 19:33

NuitKor schreef: 06 dec 2022 20:06
CPR schreef: 06 dec 2022 19:49 @Nuitkor, je gaf hier eerder aan je VO2max blokken direct (vanaf start) volle bak te gaan. Uit nieuwsgierigheid, draai je de gaskraan volledig open, ook bij langere VO2max blokken ipv het blokje te pacen?
Ik ga hard van start maar niet sprinten en ong maar 20sec om zo snel mogelijk je hf omhoog te jagen icm hoog cadans rond 100. Ik kijk niet naar vermogen dan. Je wil ademen als een vis op het droge met hf zo hoog mogelijk. Door cadans hoog te doen voorkom je dat je spieren eerder vermoeid raken dan je hart-longen.

https://sparecycles.blog/2020/12/09/why ... intervals/

Kolie Moore heeft er ook hele interessante podcast serie over gemaakt.
https://open.spotify.com/show/5IHj4utnR ... =copy-link

Bij vo2max blokken zet ik altijd even aan maar probeer daarna hetzelfde wattage aan te houden.
De eerste minuut en het eerste blok gaat meestal wel prima. Daarna is het toch wel janken geblazen (oftewel heel lastig om dat vol te houden).

Ik dacht dat het ook de bedoeling om het wattage zo gelijk mogelijk te houden. Ieder blokje probeer je met een zelfde wattage te rijden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 dec 2022 19:40

gaisdergerman schreef: 07 dec 2022 19:33
NuitKor schreef: 06 dec 2022 20:06
CPR schreef: 06 dec 2022 19:49 @Nuitkor, je gaf hier eerder aan je VO2max blokken direct (vanaf start) volle bak te gaan. Uit nieuwsgierigheid, draai je de gaskraan volledig open, ook bij langere VO2max blokken ipv het blokje te pacen?
Ik ga hard van start maar niet sprinten en ong maar 20sec om zo snel mogelijk je hf omhoog te jagen icm hoog cadans rond 100. Ik kijk niet naar vermogen dan. Je wil ademen als een vis op het droge met hf zo hoog mogelijk. Door cadans hoog te doen voorkom je dat je spieren eerder vermoeid raken dan je hart-longen.

https://sparecycles.blog/2020/12/09/why ... intervals/

Kolie Moore heeft er ook hele interessante podcast serie over gemaakt.
https://open.spotify.com/show/5IHj4utnR ... =copy-link

Bij vo2max blokken zet ik altijd even aan maar probeer daarna hetzelfde wattage aan te houden.
De eerste minuut en het eerste blok gaat meestal wel prima. Daarna is het toch wel janken geblazen (oftewel heel lastig om dat vol te houden).

Ik dacht dat het ook de bedoeling om het wattage zo gelijk mogelijk te houden. Ieder blokje probeer je met een zelfde wattage te rijden.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik zou je eens adviseren deze podcasts te luisteren. Dan weet je ook waarom ik niet naar wattage kijk bij vo2max. Bijvoorbeeld deze, maar er zijn meer: https://www.empiricalcycling.com/podcas ... -intervals

Maar je moet het vooral doen op de manier wat jij denkt dat het beste is. Stick to the plan.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 dec 2022 20:29

Vandaag de podcast geluisterd en meteen maar een vo2max training gedaan op de trainer.

Had eigenlijk 5 blokjes van 3 min staan. Alleen na 4 blokjes gestopt. Viel bijna van mijn fiets af.

Hopelijk lukt het me om de volgende training wel tot een goed einde te brengen.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 08 dec 2022 20:37

Hoe waren de resultaten?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 dec 2022 22:07

Xheanortx schreef: 07 dec 2022 18:40
NuitKor schreef: 07 dec 2022 07:03
CPR schreef: 06 dec 2022 22:44 Dank wederom 👍🏻 3 weken lang 3x per week vo2max trainingen? Klinkt wel erg veel..
Dat hangt er maar net vanaf waar je staat en wat je daar voor hebt gedaan. Dus zeker niet zomaar doen, kan ook zijn dat na 2 weken ik voel dat herstel nodig is. Hierdoor werken standaard schema's ook niet.
Drie weken lang drie keer in de week vo2max trainingen vind ik nogal wat. Bij hoeveel trainingsuren doe jij dat en in welke fase van opbouwen?
Ik denk niet dat het hier de plek is om mijn hele visie en plan uit te schrijven. Je hebt er ook niets aan, want voor iedereen is het maatwerk. Wil je meer weten mag je mij dmen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 dec 2022 22:08

Xheanortx schreef: 08 dec 2022 20:37 Hoe waren de resultaten?
Wat bedoel je precies met resultaten?

arnos
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 mei 2007 15:20

arnos 26 dec 2022 09:17

Na een flink aantal afleveringen van de 'beter worden' podcast beluisterd te hebben en wat reacties van sportkennissen zit ik er ook over te denken om met Join te starten. Maar fietsen maakt ongeveer 1/3 uit van mijn totale sportactiviteiten (ca. 160 uur), ik loop daarnaast het hele jaar door (ca.100 uur), schaats in de winter (ca. 70 uur) en zwem (30 uur) en roei (50 uur) in de zomer. Is join dan zinvol / handig in gebruik? Neemt hij de inspanningen van andere sporten mee in de trainingsbelasting/herstel? Zijn de trainingsprogramma's dan nog zinvol?
Ik gebruik nu vooral trainingpeaks en ik heb een betaalde versie van Strava, daar kan ik mijn progressie, trainingsload en herstel redelijk goed mee in de gaten houden. Maar ik zou wel wat gerichter willen trainen om 'beter te worden'.

Heeft een andere multisporter ervaring met Join? Hoe bevalt het?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 dec 2022 09:37

Dat kan prima. Zo lang je deze andere activiteiten in Strava zet, en Strava koppelt aan JOIN, dan ziet JOIN deze activiteiten gewoon.

ECHTER: je bepaalt zelf of Join iets moet doen met die data. Dat hangt ervan of je er feedback op geeft in de JOIN app. Als je geen feedback geeft op deze andere activiteiten, dan zal het géén invloed hebben op het schema. Daar kun je voor kiezen. Voordeel: het fietsschema blijft gelijk. Nadeel: JOIN houdt geen rekening met de andere activiteiten.

Geef je wel feedback, dan zal JOIN het schema aanpassen aan de hand van de data (en jouw feedback hoe zwaar het was). Dat zal dan meestal op basis van hartslag gaan (moet je die wel dragen natuurlijk). Het gevolg daarvan is natuurlijk wel dat vaak rust zal krijgen en er vaak fietstrainingen zullen wegvallen (en vervangen worden door rust).

Er is denk ik ook nog wel een alternatief. Goed om te weten: Join biedt de mogelijkheid zelf ritten in te plannen buiten het schema. Bijvoorbeeld als je een keer toertocht wil rijden, of een rit met een vriend waarin je geen zin hebt om met training bezig te zijn. Je zou die functionaliteit ook kunnen gebruiken voor je andere sporten.

Je zou je dan je wekelijkse beschikbaar op moeten geven voor alle sporten (en niet alleen fietsen). En vervolgens iedere de andere activiteiten (bijvoorbeeld zwemmen) inplannen in Join alsof het fietsritten zijn. Het is dan wel belangrijk er ook feedback op te geven.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 16:42

Jij bent het nu ook aan het gebruiken, wat vind jij ervan?
Al genoeg mee gedaan om een review te doen? Gebruik jij het ook op de trainer binnen?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 30 dec 2022 15:58

arnos schreef: 26 dec 2022 09:17 Na een flink aantal afleveringen van de 'beter worden' podcast beluisterd te hebben en wat reacties van sportkennissen zit ik er ook over te denken om met Join te starten. Maar fietsen maakt ongeveer 1/3 uit van mijn totale sportactiviteiten (ca. 160 uur), ik loop daarnaast het hele jaar door (ca.100 uur), schaats in de winter (ca. 70 uur) en zwem (30 uur) en roei (50 uur) in de zomer. Is join dan zinvol / handig in gebruik? Neemt hij de inspanningen van andere sporten mee in de trainingsbelasting/herstel? Zijn de trainingsprogramma's dan nog zinvol?
Ik gebruik nu vooral trainingpeaks en ik heb een betaalde versie van Strava, daar kan ik mijn progressie, trainingsload en herstel redelijk goed mee in de gaten houden. Maar ik zou wel wat gerichter willen trainen om 'beter te worden'.

Heeft een andere multisporter ervaring met Join? Hoe bevalt het?
Een moeilijk punt hierbij is wel dat het bij meer sporten wel lastiger wordt om belasting en herstel in te schatten. Bij de meeste van de sporten die je hierboven noemt is het wel goed te doen, maar juist hardlopen is vrij lastig, omdat daarbij een bijzonder groot verschil is tussen beginnende en ervaren lopers, vanwege o.a. spierschade die optreedt bij het lopen.

Een ander punt is dat je andere sporten niet in de planning worden opgenomen en je dus zult zien dat je schema erg vaak verandert bij het ingeven van feedback, omdat je trainingen doet die niet op de planning stonden. Hier kun je wel een beetje een mouw aanpassen door zelf "ritten" te plannen als je bijvoorbeeld gaat schaatsen, maar dan moet je dat ook zelf passend maken.

Je kunt het sowieso even gratis proberen en kijken of het bevalt.

Plaats reactie