Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

i-mac

i-mac 07 dec 2022 16:16

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 14:24 Of je stapt af van het idee dat die hele groep in één keer de weg over moet.
Zo zie ik het. Idem aan verkeerslichten. Zie je toch nog fietsers doorrijden terwijl het licht al een paar seconden op rood staat. Als groep moet je ook wachten op elkaar. Samen uit, samen thuis.

Het is soms heel erg moeilijk om een groep te leiden.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 dec 2022 16:21

Volgens mij snap jij niet goed wat een fietssuggestiestrook is of begrijp ik jouw bericht verkeerd of is er een verschil door nationaliteit.
In BE is een fietssuggestiestrook in elk geval niet meer dan een suggestie voor waar de fietser zou moeten rijden. Dat heeft bij mijn weten 0,0 waarde in de bescherming van de fietser, behalve dan dat ze aangebracht worden op stukken waar er doorgaans veel fietsers passeren. Een auto moet eigenlijk zelfs op een fietssuggestiestrook rijden in BE, want die ligt doorgaans uiterst rechts in het baanvak. Het enige wat een auto moet met een fietser op een fietssuggestiestrook is bij het inhalen de wettelijke afstand tussen voertuig en fietser laten. In BE zijn er verder geen regels over stilstaan of parkeren, dat wil dus zeggen dat je (als de situatie het voorschrijft) zelfs moet parkeren op de fietssuggestiestrook, maar ik denk dat dat in de praktijk relatief weinig voor zal komen omdat een fietssuggestiestrook meestal langs geparkeerde auto's of op plaatsen waar je niet mag parkeren aangelegd wordt.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 07 dec 2022 16:32

Net de podcast van Eurosport geluisterd. In Italië verongelukt elke dag een fietster in het verkeer. Triest.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 dec 2022 17:10

wasbeer2006 schreef: 07 dec 2022 15:50
DDX schreef: 07 dec 2022 15:17
Fietssuggestiestroken zijn ook zo irritant, auto's verwachten dat je daar netjes op rijd en halen je ook rakelings in zegmaar.
Terwijl jij vlak langs auto's rijd waar zo een deur open kan slaan.
Dat begrijpt/weet inderdaad bijna niemand. Je ziet vrijwel elke auto op de suggestie strook rijden en nooit in het midden van de weg en dus het mijden van de zwarte of rode zijstroken.
Ik bedoel het als dat ik op de suggestiestrook rijd en dat auto's dan echt met hun spiegel op/over de strook hangen zegmaar als je jou inhalen.
Soms hoor je de banden ook over de ribbels gaan.

Zelfde automobilist neemt wel meer ruimte als ze je inhalen op dijkweg zonder zo'n suggestiestrook.

Zie je trouwens ook in die filmpjes uit de uk, waar die suggestiestroken vaak maar paar cm breed zijn zegmaar.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2022 17:16

Enige regel die we in NL moeten invoeren is een minimale 1.2m tussenruimte bij inhalen van fietsers/voetgangers, zoals bijv in Spanje. Verder voorzie ik alleen problemen door ook groepen als 1 verkeersdeelnemer te zien zonder echte regulatie daarop. Zeker als gemiddelde snelheid belangrijk blijft.

Grote groepen kan je beter splitsen in groepjes van 8 die gewoon netjes 2 aan 2 rijden. En dan eventueel 150m tussenruimte tussen enkele van die groepjes. Dan kan je ook nog redelijk veilig van fietspaden gebruik maken. Er zijn altijd wel stukjes waar tijdelijk een waaiertje mogelijk is en dat kan. Maar op sommige stukken moet ook de wielrenner gewoon inschikken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 17:27

Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 dec 2022 18:24

jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
Waarom denk je dat? Omdat ze andere ideeën hebben dan jij?
Het klopt voor mij wel dat ik niet meer in groepen rijd.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 dec 2022 18:30

jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
10.000 km per jaar, maar altijd alleen of met z'n tweeën. Precies vanwege de redenen die hierboven beschreven worden.

En uiteraard is die automobilist een gek die achter slot en grendel thuishoort voor poging doodslag. Maar ik denk dat daar weinig discussie over is.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 dec 2022 18:34

thestudent schreef: 07 dec 2022 17:16 Enige regel die we in NL moeten invoeren is een minimale 1.2m tussenruimte bij inhalen van fietsers/voetgangers, zoals bijv in Spanje. Verder voorzie ik alleen problemen door ook groepen als 1 verkeersdeelnemer te zien zonder echte regulatie daarop. Zeker als gemiddelde snelheid belangrijk blijft.

Grote groepen kan je beter splitsen in groepjes van 8 die gewoon netjes 2 aan 2 rijden. En dan eventueel 150m tussenruimte tussen enkele van die groepjes. Dan kan je ook nog redelijk veilig van fietspaden gebruik maken. Er zijn altijd wel stukjes waar tijdelijk een waaiertje mogelijk is en dat kan. Maar op sommige stukken moet ook de wielrenner gewoon inschikken.
Op zich ben ik het wel met jou eens, maar wat heb je aan een regel als er niet op gehandhaafd (kan) wordt(en). :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 18:48

Jans schreef: 07 dec 2022 18:24
jakkel schreef: 07 dec 2022 17:27 Soms heb ik de indruk dat hier mensen rondhangen die amper tot nooit met de fiets rijden.
Waarom denk je dat? Omdat ze andere ideeën hebben dan jij?
Het klopt voor mij wel dat ik niet meer in groepen rijd.
Omdat er ooit theorieën verkocht worden die praktisch nagenoeg niet haalbaar zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15947
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 dec 2022 18:55

Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.

Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 19:02

Lcsmet schreef: 07 dec 2022 18:55 Ook even het filmpje bekeken.
De groep moet stoppen, haaietanden, en volgens het verkeersbord voorrang geven.
Wat mij dan weer wel opvalt is dat het dan toch niet zo'n hechte groep is als ze laten uitschijnen.
Want anders stopt toch iedereen om verhaal te halen bij de automobilist.

Het gedrag van vele groepen, niet dit specifieke geval, maakt dat andere verkeersdeelnemers opgefokt raken als ze nog maar een wielrenfiets zien.
Als er haaientanden staan moet je uiteraard voorrang verlenen en eventueel stoppen. Vraag is alleen of dat ook moet als een auto nog 150m/8sec ver weg is. En vooraan hebben ze 't gewoon niet door (lawaai door het verkeer, afstand,...), de jongens die in de buurt zijn zie je toch reageren?

Plaats reactie