Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hookless vs hooked

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 08:11

Gisteren valt mijn oog ineens op de ZIPP 303 firecrest. En dat die naven ook geschikt zijn voor snelspanners (staat nergens in de beschrijving maar ik zag ineens doppen bij een online winkel). Dus in de zoektocht naar een setje wielen (of zelf bouwen) kan ik ineens deze wielen toevoegen. Gewicht is in orde (1400gr) of eigenlijk heel goed te noemen gezien de maten van de velg.

Wat is de mening over de kwaliteit van ZIPP? Alle reviews zijn erg positief. Al weet ik dus niet hoe ik dat op waarde moet schatten m.a.w. of een review is 'gekocht'. Maar al met al lijkt mij hookless wel iets. Mooie velg en met 25mm intern ook flink aan de maat. Mijn nieuwe favoriete banden, de Corsa N.EXT is geschikt voor hookless. Levenslange garantie zelfs al rijd ik de velg stuk in een 'pothole'. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Daarnaast dus geschikt voor QR (en dus al mijn fietsen) en ze hebben ook nog Campa-freehubs etc. Kost allemaal wat maar het is er wel (doppen voor 5! tientjes).

Het lijkt in ieder geval een toekomstbestendig setje waar ook behoorlijk brede banden omheen kunnen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 dec 2022 10:38

Ik zie hier heel veel lage druk gebieden voorbij komen. Alsof het een sport is om met zo min mogelijk druk te fietsen. Als je denkt de wedstrijd te kunnen winnen met 4 vier bar, word je nog overklast door iemand die op 3 bar fietst.

Bizar. Ik rij met 6-7 bar op tubeless 25 mm banden. Ik heb ook met 5 bar gereden en ik vond dat drie keer niks. Voor mijn gevoel zwabberde die fiets alle kanten op.
Live fast; die young. mijn blog

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 12:16

Ik ben het met je eens dat lage druk soms een doel opzich gaat worden bij een aantal.
En wat ik al zo vaak heb gezegd Je kan niks met de maat op de band, daar zit per merk en combo soms wel 4mm verschil in en dat is al ongeveer 1 bar.

Daarnaast heb je nogal wat variabelen. Je eigen gewicht in beginsel.
Daarnaast is de breedte van de velg vooral belangrijk.
Stel @rob74 jij bent 85 kilo en rijd de 25mm banden op een 17c velg dan vind ik 6 bar niet raar. 7 vind ik echt wel heel veel.

Zelf kom ik met 28 a 29 netto rond de 5 bar met 80kg 4,5 gaat ook nog wel maar minder vind ik ook niet fijn in de polder ik de bergen zak ik vaak wel weer naar 4. Het zwabberen, beter zwikken genoemd gebeurt vooral in polderomstandigheden, krappe bocht en vol op de pedalen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 12:31

Maximale druk voor de ZIPP is 5 bar. Nu rijd ik met 5,5 tot 6 bar in 28mm banden op veel smallere velgen. Tenminste, ik pomp ze op tot 6 bar en dan gaan ze weer een week mee. Aan het einde zitten ze dus makkelijk op 5,5. En dan denk ik ook soms dat ik lek heb gereden omdat ze zacht lijken. Maar misschien is dat wel een kwestie van gewenning.

Ik denk juist de bredere velg en dus ook breder vallende band dat omknikken of zwabberen moeten voorkomen. Zipp adviseert voor mij trouwens iets minder dan 4 bar voor en iets meer dan 4 bar achter. Dat lijkt op papier een leuk sprookje moet ik zeggen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 dec 2022 13:33

Hoe zwaar ben je?

Ik rijd mijn 28mm banden (op papier en praktijk de breedte) op een 21mm velg (28mm extern) op 3.6 voorin en 4.1 achterin. 70kg.

Niets zwabberen. Al blijft dat natuurlijk persoonlijke voorkeur en gevoel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 13:49

en ik zit met 80 a 82 kilo 1 bar hoger.
Met 25mm interne breedte zou ik toch minimaal 30mm banden steken en dan zou ik ook naar de 4 bar gaan.

Er zit nog een gedachte kronkel in de racerts onder ons. En dat is dat banden hoe soepeler hoe beter zijn.
Dat was waar met 23mm op 8 baar maar met de huidige technieken is het vaak de juiste structuur van de band.
En daar blinken pirelli en michelin vooral in uit. Schwalbe doet het de laatste jaren ook wat beter en heeft zijn banden een stuk stugger gemaakt.

Wat er nu gebeurt, een aantal kiezen een zo soepel mogelijke band en moeten die te hard oppompen voor hun configuratie en rijwensen en geven dan aan dat een lage banden spanning niet fijn is. Dat sla je het verkeerde pad in. Kijk daar anders naar

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 14:53

Na ja, die Pirelli's scheuren als ik het WWW zo mag geloven. En ook al kan het geen kwaad, het is natuurlijk geen gezicht. Want in eerste instantie werd mijn aandacht wel gegrepen door de Zero SL bandjes. Scheelt nl. nogal wat gewicht t.o.v. de N.EXT in TLR 28mm.

Ik ben met outfit wel 10kg meer dan jou Phillipos.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 14:56

De velo,s scheurde bij mij ook de nieuwe P zero race niet.

Ik ben zonder outfit al 12 zwaarder haha. Met een goede brede velg kan je makkelijk op 4,5 gaan rijden zeker achter.
Voor kan nog wel een dingetje zijn, dat zit ik gelijk of ietsje hoger.
Als ik wat lager ga, dan houd ik het voor meestal gelijk. Maar dat is gewoon wat je fijn vind.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 15:01

Ik heb de knoop gehakt voor de Zipp wielen. Dus we gaan het meemaken. Wielen morgen al binnen maar ik moet nog wachten op de doppen voor de QR achter. Die komen helaas uit Duitsland. En dan moet ik nog banden regelen. Maar als ik daar geen keuze kan maken dan ga ik in eerste instantie gewoon voor de Corsa N.EXT. Die heb ik ook op mijn Look en die bevallen echt goed. Ga ik meteen over op tubeless. Daar ben ik altijd op de racefiets vanaf gebleven maar met deze wielen gaat het niet anders of ik moet nog meer gewicht meenemen. De banden moeten hoe dan ook geschikt zijn voor hookless velgen (dus TLR, dus zwaarder dan non-TLR). Dus TLR banden met binnenband rijden is natuurlijk onzinnig.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 15:47

Mooi setje hoor!

Ik zou juist even je huidige banden gebruiken, dan voel je ook echt het verschil van de de velg en kan je veel beter een inschatting maken.
Kan je meteen het verschil in breedte zien mbt de velgbreedte.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 15:59

De N.EXT die ik al heb zijn niet TLR. Dus die gaan sowieso niet op de Zipp's gemonteerd worden. Daarbij zijn de Zipp's ook geen vervanging daarvoor. 8-)
Ride bikes, not tanks!

rolfo
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 dec 2011 10:55

rolfo 18 jan 2023 09:13

Ik rijd momenteel met de Zipp firecrest 303's, hookless. Met Continental 5000S TR 28 mm banden, meten meer als 31 mm op de Zipp's.
Pomp de banden op tot 4.6 Bar, en weeg 70 Kg. Moet zeggen dat het heerlijk rijdt, maar heel veel zachter en dan lijkt het inderdaad alsof je lek rijdt ;-)

Moet de banden overigens wel vaker bijpompen om druk te houden, een week zonder bijpompen zal niet lukken.
Lijkt alsof met hookless (in deze combo) de banden en de velg echt "doorlopen", geen diepe gleuf van band naar velg overgang.

Overweeg nu nog een set Zipp 404's, maar deze zijn smaller (23mm intern). Advies is dan met 25mm te rijden op deze velgen. Weet al niet meer of ik nog smaller wil ;-)

Plaats reactie