Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Bormio

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 22 aug 2022 14:12

Juppehup schreef: 21 aug 2022 10:28 Hoe zit het met watertappunten op de Stelvio, Mortirolo en Gavia? Kom je wat tegen tijdens de klim om bij te vullen, of is er alleen op de top een mogelijkheid?

Ik hoopte zonder camelbak te kunnen, maar zonder drinken komen te zitten is dodelijk...
Met behulp van websites als Kraanwatertappunten zijn de nodige watertappunten te achterhalen die je bij betreffende routes kunt toevoegen. Zoals ook de tappunten rondom Bormio en nabije omstreken. Bijvoorbeeld tussen Prato en Passo dello Stelvio (N) zijn minimaal vier mogelijkheden om — pal langs de weg — je bidons bij te vullen. Als het goed is... ;)

Afbeelding

Jorrr2
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2019 08:09

Jorrr2 27 aug 2022 18:02

Als je op Strava kijkt dan stikt het ook van de watertappunten op alle bergen. Naar mijn ervaring kom je altijd wel langs een kraantje op cafetje.
Overigens is dit ook een goede website: https://overpass-turbo.eu/. Blijkbaar is er op de Gavia niet zoveel te vinden..

Ik zit momenteel in Tirano en wil morgen eigenlijk het rondje Bernina - Bormio doen. Maar ik twijfel of het op zondag wel een goed idee is om de Bernina pas op te rijden qua drukte, of valt dat wel mee? Of is het gewoon altijd druk? :)

Ik ga ook een rondje Mortirolo - Gavia doen (wish me luck) en volgend weekend de Stelvio (met Stelvio for Life), maar ik zoek eigenlijk nog een derde makkelijker rondje. Is er nog een col die ik absoluut moet doen rond Tirano, misschien richting Aprica? Dank!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 27 aug 2022 22:12

De Passo del Tonale vanaf Edolo is makkelijk.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 01 okt 2022 18:20

Aprica zou ik niet doen: druk en niet mooi. Wel mooi en rustig is vanuit Sondrio Lago di Alpe Gera. En als je verveelt ronde Maloja-Splügen vanuit Chiavenna (eerst met de auto of trein naar Chiavenna)

MijnGebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2022 11:07

MijnGebruikersnaam 07 dec 2022 11:14

Ik zag dat op 2 september 2023 er een stelvio bike day is waarbij er geen verkeer is op de stelvio. Ik kan hiervan alleen vinden dat aangeraden wordt deze dan vanuir Prato te rijden. Is het ook mogelijk om deze dag de rit vanuit Bormio dan te doen, of is dat dan weer niet veratandig met veel fietsen die vanaf de andere kant komen?

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 08 dec 2022 22:03

Als ik de site juist interpreteer is de klim vanuit Bormio niet autovrij. Fietsers die langs die kant zal wel meevallen, gok ik. De fietsroute is afdalen via de Passo Umbrail. In principe heb je alleen tegenliggers fiets verkeer tussen de Umbrail pas en de top van de Stelvio. Dat kan wel heftig worden want de tegenliggers net beginnen afdalen (snelheid) en jij aan het eind van de beklimming (vermoeid)
Ik zou persoonlijk met de auto naar de parkeerplaats 3 km onder de top van de Umbrail pas rijden. Fiets uitladen en inpikken bij het peloton

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 dec 2022 22:46

Ik heb dit jaar deelgenomen aan de Stelvio4life fundraising op 3 september. Ik vermoed dat dat dezelfde sluitingen zijn als die bikeday in 2023. Dat betekent dat de Stelvio vanuit Bormio vanaf Terme Bagni, de Umbrail vanaf Santa Maria en de Stelvio vanuit Prato vanaf Trafoi dicht zijn tussen 8:00-16:00 voor gemotoriseerd verkeer. Je kunt gewoon van alle kanten omhoog en naar beneden, tegenliggers zijn alleen fietsers. Wij hebben beide de “XXL” gedaan, dat is vanaf Bormio omhoog, aantikken, Umbrail af en vanaf Prato weer op, finish in Bormio.

Dit soort 1 dags sluitingen zijn er ook voor de Mortirolo en de Gavia, op andere data. Ik heb de aankondigingen daar aangegeven zien staan.

MijnGebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2022 11:07

MijnGebruikersnaam 15 dec 2022 07:44

Deze website zegt dat de route vanuit bormio ook dicht is voor autoverkeer.

https://www.parconazionale-stelvio.it/e ... mtion.html

Meest spannende is daarna inderdaad 3 km fietsende afdalers…

Plaats reactie