Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 11:09

Het probleem blijft als er in grote groepen gereden blijft worden.
Welke regels er ook gelden in het betreffende land. (zeker als je dit op primetime doet)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 dec 2022 11:12

Benieuwd of de automobilist ook zo gereageerd had als een zware truck hem zijn voorrang had afgenomen.
Het is natuurlijk niet zo heel correct van de laatste fietsers om de groep te blijven volgen maar van die kleinigheden gebeuren gewoon constant in het verkeer, en niet alleen met fietsers, denk maar aan een rij auto's die een stilstaand voertuig willen voorbijsteken, die volgen ook gewoon hun voorligger zonder tegenliggers hun voorrang te geven.
Maar daarom hoef je de "overtreders" nog niet te vermoorden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 11:31

Als één groep gezien worden is leuk en aardig maar ik geloof niet dat daarmee alle verkeersregels opgeheven worden.

Hang ik een aanhanger aan mijn auto, dan hoort die ook bij mijn voertuig en zal ik rekening moeten houden met de lengte van de combinatie. Dat betekent dat je soms wat meer ruimte nodig hebt om een weg op te kunnen .

Achterlijke fietsers, zowel de voorsten als degenen die er achteraan kwamen kakken en indien aanwezig de wegkapitein.

De automobilist doet daar nog een schepje bovenop qua achterlijkheid.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 dec 2022 11:43

ophetkantje schreef: 07 dec 2022 10:09 Klopt dat verschil tussen NL en Be, daar dacht ik even niet aan maar, volgens mij geldt een groep fietsers pas als groep in Belgie als er een begeleidende auto is en vanaf 12 personen en volgens mij dan ook verplicht op de weg ipv fietspad. Maar hoor graag als het anders is. En dan nog denk ik dat een automobilist zeker in dit geval de groep niet als een geheel ziet.
:?: Ben toch ook wel benieuwd of een dergelijk groot peloton (in België) het verplichte fietspad naast de betreffende rijweg – de Poederleeseweg in Herentals – mag/moet negeren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 11:45

Je mag op de rijbaan maar het fietspad wordt aangeraden.
Campagnolo Ultra Dork

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 dec 2022 12:46

jakkel schreef: 07 dec 2022 09:11 Je mag op die weg 70 km/h. De tijd tussen wanneer de eerste fietsers van het peloton de weg oprijden en het verschijnen van de auto is 8 seconden. Stel dat de auto 70 km/h reed, dan zag die de eerste fietser van op een afstand van 155(!) meter voor zich de weg oprijden.

Met alle respect, maar als je ook maar één greintje hoffelijkheid in je hebt, dan vertraag je en laat je het peloton voor. Dit is zuivere slechte wil van de autobestuurder. Die weg wordt heel druk bereden, een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel. Doe je dat niet, dan is je peloton van pakweg 40 man herleid tot pakweg 15 duo's en nog 10 enkelingen...
Ook fietsers horen zich aan de regels te houden. De reactie van die automobilist is hoe dan ook niet goed te praten maar doe dat dan ook niet met het voorafgaande gedrag van die fietsers.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 13:48

Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.

Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...

Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0

"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."

i-mac

i-mac 07 dec 2022 13:50

Het grote probleem bij grote groepen is, dat als de eersten een drukke weg oversteken, de rest wat meer tijd nodig heeft om te starten (lees : inklikken en wegrijden). En dan reken je soms op de hoffelijkheid van automobilisten. In veel gevallen doen ze daar niet moeilijk over. Je hebt echter maar één bestuurder nodig die daar anders over denkt.

Ik ga maar zelden meer mee met grote groepen, omdat je zowel bij de fietsers als bij de automobilisten haantjesgedrag ziet. En in het midden van dergelijke groepen fietsen ze soms mee voor het gemak. En in veel gevallen wordt er een praatje gemaakt met de fietser naast zich. En dan gaat soms ten koste van oplettendheid. Signalen worden dan niet of nauwelijks meer doorgegeven. Vreemd genoeg mijden die groepen de fietspaden, ook zijn ze breeg genoeg. Ja, ik weet wel, volgens de wet mag het. Maar is je eigen veiligheid dan niet belangrijker?

Zeker in het druk bebouwde België is dat problemen zoeken. Als ik alleen op pad ga, probeer ik zoveel als mogelijk de gevaarlijke wegen te vermijden. Maar soms kan je gewoon niet anders dan deze wegen een stuk te volgen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2022 13:52

jakkel schreef: 07 dec 2022 13:48 Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.

Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...

Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0

"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Ik lees nergens dat de voorrangsregels niet meer van toepassing zijn. Wat dat betreft is de tekst zeer duidelijk.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2022 13:57

@jakkel, ik snap de regels heel goed, maar de vraag blijft of het als zwakke fiester handig is en wat het opwekt bij andere verkeersdeelnemers.
Ik kan ook wel 150 gaan rijden met 10 auto,s een meter van elkaar. Zelfde verhaal, het mag alleen niet, maar de situatie is gelijk.

En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht

Net zoals iemand aangeeft wat zou de automobilist bij een vrachtauto doen, nou remmen natuurlijk, De mens kijkt alleen naar gevaren voor hem.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 13:59

Ernie C. schreef: 07 dec 2022 13:52
jakkel schreef: 07 dec 2022 13:48 Serieus verbaasd van de reacties hier, toch zeker omdat hier vooral actieve fietsers rondhangen die maar al te dikwijls te maken krijgen met zulk asociaal gedrag van autobestuurders. Ik rijd dikwijls in groep, ik kan boeken schrijven over zwaar gefrustreerde daden van autobestuurders.

Ik denk dat onderstaande tekst vrij duidelijk is...

Uit: https://www.politie.be/5904/vragen/verk ... e-je-dat-0

"In de wegcode worden enkel groepen van meer dan 15 fietsers als groep beschouwd. Bestaat deze uit minder dan 15 fietsers, dan moeten de fietsers zich als individuele fietsers gedragen.
Is je groep groter dan 15 fietsers, dan kan je ook de regels volgen voor 'fietsers in groep'. Je bent dan niet verplicht de fietspaden te gebruiken. Je mag dan rechts op de rijbaan fietsen met maximaal twee naast elkaar, zonder hierbij meer dan de helft van de rijbaan in te nemen. De voorwaarde is wel dat je een aaneengesloten groep blijft. Let op: met de groep deels op de rijbaan en deels op het fietspad rijden is niet toegelaten."
Ik lees nergens dat de voorrangsregels niet meer van toepassing zijn. Wat dat betreft is de tekst zeer duidelijk.
Dus je mag enkel de voorrangsweg oprijden als een voertuig verder dan 155 meter en meer dan 8 seconden van u verwijderd is. Ik kan u verzekeren, dan ben je op die weg enkel aangewezen op de eventuele hoffelijkheid van een passerende bestuurder. Geen hoffelijke mens te bespeuren in de verste verte? Dan geraak je daar de weg gewoon niet op. Of ja, 's nachts waarschijnlijk wel. :lol:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 14:02

wasbeer2006 schreef: 07 dec 2022 13:57 @jakkel, ik snap de regels heel goed, maar de vraag blijft of het als zwakke fiester handig is en wat het opwekt bij andere verkeersdeelnemers.
Ik kan ook wel 150 gaan rijden met 10 auto,s een meter van elkaar. Zelfde verhaal, het mag alleen niet, maar de situatie is gelijk.
Die auto's worden niet beschouwd als groep, helemaal geen gelijke situatie dus...

wasbeer2006 schreef: 07 dec 2022 13:57En is deze regels voor wielrenners bedoeld of voor een groep schoolgaande kinderen?
Is daar uberhaupt aan gedacht
Wordt niet naar gespecifieerd. Alle fietsende groepen dus...

Plaats reactie