Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 dec 2022 08:35

Daar zijn we snel over eens , oppakken vastzetten en de sleutel een tijdje zoek raken….

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 dec 2022 08:46

En misschien een beetje zelfreflectie hoe wielrenners aan het imago komen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 dec 2022 08:51

Wat de automobilist deed is absoluut buiten proportioneel, maar wat een egoïstisch gedrag van de groep wielrenners. Respecteer gewoon op zijn minst de voorrang regels. De auto reed duidelijk op een voorrangsweg.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 07 dec 2022 08:55

tsja je komt ze nog al eens tegen helaas. Maar laten we het ook hebben over hoe die agressie kan ontstaan en hoe wij (wielrenners) er zo veel mogelijk aan kunnen doen om dit vanuit onze kant te voorkomen. Laten we beginnen met stoppen achter haaientanden en voorrang geven waar we dat verplicht zijn.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 dec 2022 09:11

Je mag op die weg 70 km/h. De tijd tussen wanneer de eerste fietsers van het peloton de weg oprijden en het verschijnen van de auto is 8 seconden. Stel dat de auto 70 km/h reed, dan zag die de eerste fietser van op een afstand van 155(!) meter voor zich de weg oprijden.

Met alle respect, maar als je ook maar één greintje hoffelijkheid in je hebt, dan vertraag je en laat je het peloton voor. Dit is zuivere slechte wil van de autobestuurder. Die weg wordt heel druk bereden, een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel. Doe je dat niet, dan is je peloton van pakweg 40 man herleid tot pakweg 15 duo's en nog 10 enkelingen...

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 09:23

scottwilko schreef: 07 dec 2022 08:51 Wat de automobilist deed is absoluut buiten proportioneel, maar wat een egoïstisch gedrag van de groep wielrenners. Respecteer gewoon op zijn minst de voorrang regels. De auto reed duidelijk op een voorrangsweg.
Hier ben ik het wel mee eens. Zoals vaak ligt hier de waarheid weer in het midden. M.a.w. beide partijen doen hier iets wat niet handig is. Waarbij de automobilist wel echt over de schreef gaat. Iemand de heg in rijden kan echt niet. Het kan nl. een echte inschattingsfout van de wielrenners zijn. Dus zonder kwade opzet. En door de automobilist wordt het als opzettelijk ervaren.

Als ik in dat peloton had gezeten en ik had die auto zien komen dan was ik toch wel even blijven staan hoor....

Is er niet iemand in dat peloton die even dwars op de weg gaat staan om het verkeer in te seinen? Of is dat uit den boze?
Ride bikes, not tanks!

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 07 dec 2022 09:36

jakkel schreef: 07 dec 2022 09:11 een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel.
Ik begrijp je punt en zal dit zelf wanneer ik in de auto zit ook altijd doen. Maar voor een niet fietsende automobilist die niks van een peloton snapt is dit waarschijnlijk onbegrijpelijk. Die zien ons als fietsers en niet als geheel. Met een beetje inlevingsvermogen van onze kant en geven en nemen voldoen wij in ieder geval aan onze verantwoording om zo vriendelijk mogelijk door het verkeer te bewegen. Ik weet dit zijn geen garanties dat de ander dan ook vriendelijk wordt. Maar over het algemeen meestal wel. (uitzonderingen daar gelaten)

Neemt niet weg dat je altijd gekken en idioten kan tegenkomen zoals in het filmpje. Daar valt natuurlijk niets aan goed te praten.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 dec 2022 09:39

Dit is in mijn ogen precies het groepsgedrag waar onze naam mee wordt verpest. De auto heeft voorrang en die dien je dan ook gewoon te verlenen. Iets als een peloton bestaat niet in het verkeer, je bent allemaal individuele verkeersdeelnemer en hebt je daar naar te gedragen.
En uiteraard eigen rechter spelen slaat nergens op, maar wel een duidelijk voorbeeld van hoe we onze slechte naam verdiend hebben.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 dec 2022 09:53

Wout88 schreef: 07 dec 2022 09:36
jakkel schreef: 07 dec 2022 09:11 een peloton kan je beschouwen als één geheel, laat die dan ook de weg oprijden als één geheel.
Ik begrijp je punt en zal dit zelf wanneer ik in de auto zit ook altijd doen. Maar voor een niet fietsende automobilist die niks van een peloton snapt is dit waarschijnlijk onbegrijpelijk. Die zien ons als fietsers en niet als geheel. Met een beetje inlevingsvermogen van onze kant en geven en nemen voldoen wij in ieder geval aan onze verantwoording om zo vriendelijk mogelijk door het verkeer te bewegen. Ik weet dit zijn geen garanties dat de ander dan ook vriendelijk wordt. Maar over het algemeen meestal wel. (uitzonderingen daar gelaten)

Neemt niet weg dat je altijd gekken en idioten kan tegenkomen zoals in het filmpje. Daar valt natuurlijk niets aan goed te praten.
In nederland is er wettelijk ook helemaal niets wat een groep fietsers als 1 geheel beschouwt. In belgie wel als de groep groot genoeg is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 dec 2022 10:09

Klopt dat verschil tussen NL en Be, daar dacht ik even niet aan maar, volgens bij geldt een groep fietsers pas als groep in Belgie als een begeleidende auto is en vanaf 12 personen en volgens mij dan ook verplicht op de weg ipv fietspad. Maar hoor graag als het anders is. En dan nog denk ik dat een automobilist zeker in dit geval de groep niet als een geheeld ziet.
Ach, ik zeg ook maar wat

i-mac

i-mac 07 dec 2022 10:10

In België is een groep van minimum 15 fietsers "beschermd" met een verkeerswetgeving.
Het mesje snijdt aan 2 kanten. Je hebt automobilisten die daar begrip voor hebben, en die de groep voorrang zullen geven. Maar je hebt ook een andere, veel grotere groep, die dat anders ziet. En die maken altijd en overal amok. Je mag dan nog netjes achter elkaar rijden, ze doen altijd moeilijk. Zelfs als je alleen op pad gaat heb je problemen met die groep bestuurders. Ze eigenen zich de weg toe, en alle anderen zijn een last voor hen.


https://cycling.vlaanderen/recreatie/wegcode-fietsers

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 dec 2022 10:52

ophetkantje schreef: 07 dec 2022 09:39 Dit is in mijn ogen precies het groepsgedrag waar onze naam mee wordt verpest. De auto heeft voorrang en die dien je dan ook gewoon te verlenen. Iets als een peloton bestaat niet in het verkeer, je bent allemaal individuele verkeersdeelnemer en hebt je daar naar te gedragen.
En uiteraard eigen rechter spelen slaat nergens op, maar wel een duidelijk voorbeeld van hoe we onze slechte naam verdiend hebben.
Sorry hoor, maar ik vind "voorrang nemen terwijl je dat eigenlijk niet hebt" (al was dat hier, in België mogelijk zelfs niet het geval) niet echt in verhouding staan tot poging tot poging tot doodslag door amoebe-achter het stuur. Het feit dat de groep wielrenners die hersenloze op vier wielen niet helemaal aan puinpoeier hebben geslagen (inclusief dat lelijke rode koekblik van hem) pleit m.i. voor de hoffelijkheid van de renners.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie