Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 dec 2022 08:21

Ja, die val gaf hij ook aan dat hij niet gefocused was. Net ervoor nog even roepen in de materiaalpost naar zijn team. En gewoon te lichtzinnig die bocht nemen - en met name te snel weer druk op de pedalen zetten.
Past enerzijds een beetje bij zijn soms wat opportunistische manier van rijden, of noem het nonchalant/spelend. Maar laat ook zien dat de échte scherpte er nog niet op zit bij hem.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2022 08:56

Dat is een van de weinige zwakke punten van hem.
Maargoed als hij dat zelf al aangeeft niet gefocused te zijn is de helft van het probleem al opgelost.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2022 14:45

Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik begin hem steeds minder te waarderen.
Zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt past niet bij mij. Dan zie ik toch liever een WvA die veel beter doelen stelt en daarop focust (althans, zoals ik het vanaf de zijlijn zie). Misschien zelfs wel een Evenepoel; ondanks dat ik hem geen leuk mens vindt wel diep respect voor hoe hij zijn doelen stelt er daar alles voor opzij gooit. Dat mis ik een beetje bij VDP, net alsof die vooral op zijn talent teert.
Less is bore

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 06 dec 2022 15:10

daniel1975 schreef: 06 dec 2022 14:45 Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik begin hem steeds minder te waarderen.
Zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt past niet bij mij. Dan zie ik toch liever een WvA die veel beter doelen stelt en daarop focust (althans, zoals ik het vanaf de zijlijn zie). Misschien zelfs wel een Evenepoel; ondanks dat ik hem geen leuk mens vindt wel diep respect voor hoe hij zijn doelen stelt er daar alles voor opzij gooit. Dat mis ik een beetje bij VDP, net alsof die vooral op zijn talent teert.
Wat is dan zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt? Volgens mij is vdPoel prima gefocust op zijn doelen (Olympische Spelen, WK veldrijden, Ronde vVlaanderen, Giro, etc.) Denk niet dat dat anders is dan bij vAert. Dat vdPoel in zijn vrije tijd graag iets leukers doet dan met z`n vriendin op de bank zitten is toch geen probleem?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 dec 2022 15:19

daniel1975 schreef: 06 dec 2022 14:45 Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik begin hem steeds minder te waarderen.
Zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt past niet bij mij. Dan zie ik toch liever een WvA die veel beter doelen stelt en daarop focust (althans, zoals ik het vanaf de zijlijn zie). Misschien zelfs wel een Evenepoel; ondanks dat ik hem geen leuk mens vindt wel diep respect voor hoe hij zijn doelen stelt er daar alles voor opzij gooit. Dat mis ik een beetje bij VDP, net alsof die vooral op zijn talent teert.


Hoewel ik het nog wel een topper vind snap ik dat wel.
Ik heb het idee dat hij de concurrentie met van Aert nodig heeft om op niveau te kunnen presteren.
Zeker in de winter, waar hij de basis moet leggen voor het voorjaar.
Dit gezegd hebbende, dan moet komend voorjaar weer vlammend worden. ;)

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 06 dec 2022 16:59

el_loco schreef: 06 dec 2022 15:10
daniel1975 schreef: 06 dec 2022 14:45 Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik begin hem steeds minder te waarderen.
Zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt past niet bij mij. Dan zie ik toch liever een WvA die veel beter doelen stelt en daarop focust (althans, zoals ik het vanaf de zijlijn zie). Misschien zelfs wel een Evenepoel; ondanks dat ik hem geen leuk mens vindt wel diep respect voor hoe hij zijn doelen stelt er daar alles voor opzij gooit. Dat mis ik een beetje bij VDP, net alsof die vooral op zijn talent teert.
Wat is dan zijn manier van sporten en de keuzes die hij maakt? Volgens mij is vdPoel prima gefocust op zijn doelen (Olympische Spelen, WK veldrijden, Ronde vVlaanderen, Giro, etc.) Denk niet dat dat anders is dan bij vAert. Dat vdPoel in zijn vrije tijd graag iets leukers doet dan met z`n vriendin op de bank zitten is toch geen probleem?
Bij VDP heb ik toch meer het gevoel dat hij 'wat rond vlamt' en onderweg pakt wat hij kan pakken. Bij WVA lijkt het zo te zijn dat hij op voorhand een duidelijk uitgestippeld jaarplan heeft en dat hij daar bewust inplant om bepaalde maanden minder te zijn om van daaruit aan iets te gaan bouwen. Bij VDP lijkt het alsof hij dat niet kan toelaten, een periode bewust wat minder zijn en niet voor de hoofdprijs te kunnen gaan. Dat leidt tot wat vroeger opgebrand zijn. Dat zie je dan gedurende het seizoen, maar ook voor zijn ganse carrière gok ik ook dat dat van belang zal zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 dec 2022 18:00

Dat dus. Weinig echte periodisering en full focus op een paar ruim vooraf gestelde doelen.
En dan krijg je dus een korte periode top en daarna eigenlijk net niet.
En over die full focus: een te makkelijke inkopper is wel “het plankje”.
Less is bore

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 06 dec 2022 21:17

Ik geniet wel van MvdP. Volgt zijn eigen route en het is vaak alles of niets. Elke keer weer dat plankje benoemen vind ik ook zo flauw.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 07 dec 2022 08:15

El Pistolero schreef: 06 dec 2022 21:17 Ik geniet wel van MvdP. Volgt zijn eigen route en het is vaak alles of niets. Elke keer weer dat plankje benoemen vind ik ook zo flauw.
Ik heb niet gezegd dat ik er niet van kan genieten. Alles of niets (elke dag :-) ) heeft wel iets. Wat ik wel zeg, is dat ik denk dat hij door die manier van fietsen volgens mij minder hele grote vissen gaat binnen halen binnen zijn carrière dan wanneer hij iets meer aan 'tapering' zou gaan doen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 dec 2022 08:22

Waarom zou een carrière altijd om het binnenhalen van grote vissen moeten zijn? Omdat het publiek anders vindt dat het niet geslaagd is? Ik kan er zo wel van genieten. Vaak de reden dat ik kijk. Grote vissen of niet (maar vaak wel bijna).
Ride bikes, not tanks!

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 07 dec 2022 08:57

Precies, deelname van Mathieu aan een wedstrijd is voor mij (en vele anderen) automatisch reden tot kijken. Juist omdat hij zelden teleurstelt: zowel winst als verlies zijn vaak groots en meeslepend. Een groter compliment is bijna niet denkbaar, me dunkt.
t.a.f.k.a.e.h.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 dec 2022 09:15

Ik snap dat je bij Van Aert het gevoel hebt dat hij "meer gefocust" is op zijn doelen, maar het gaat ook deels om het mentale aspect. Vaak zeggen ze "zou een Van Der Poel zo'n rigide structuur van Jumbo wel aankunnen?", maar de tegenovergestelde vraag is ook waar "kan een Van Aert optimaal renderen zonder de detail omkadering die hij krijgt bij Jumbo?". Volgens mij moeten ze daar vooral kijken naar het mentale aspect en zo ver mogelijk gaan in dat maniakale wetenschappelijke trainen als dat een renner dat nog plezant kan vinden... Het onderscheid daarin maken als fan, is volgens mij een onterechte beoordeling van het onvolledige plaatje dat wij kunnen zien.

Plaats reactie