Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 4279
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 dec 2022 19:40

Ik zou er nog wat spatborden op klussen. Dat past m wel. Verder een allegaartje, maar het fietst vast zo gek nog niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

MPolleke
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

MPolleke 05 dec 2022 19:53

Spatborden gaat me net wat te ver, al zou het in de winter kunnen. Ik heb al fietsen met spatborden.

En ja, het is een allegaartje, dat klopt :)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 13704
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2022 13:51

Je zou je toch je ogen uit je kop moeten schamen om zo'n fiets hier op het forum te posten... :twisted: :mrgreen:

Nee hoor, hartstikke leuk juist! Zelf gespoten? Zo op de foto's ziet het er best geslaagd uit.

De afmontage is ook nog eens prima.
Campagnolo Ultra Dork

MPolleke
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

MPolleke 06 dec 2022 13:57

Dank je ;)

Zelf gespoten inderdaad. De voorvork heeft wat barstjes, ik denk ik de blanke lak. De autolak van de Hornbach vind ik ook wat aan de zachte kant, zelfs maanden later.

fronteradriver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05

fronteradriver 18 dec 2022 11:35

Ik heb momenteel 2 fietsen in mijn bezit: een Thompson stadsfiets met nexus 7 en een hybride met 6v derailleur. Deze gebruik ik voor WW verkeer en boodschappen. De laatste heb ik gratis gekregen en die gebruik ik in de winter..
Veel herstellingen voer ik zelf uit en daardoor heb ik de interesse gekregen om eens een fiets volledig te restaureren.
Ik heb vroeger nog een paar moderne alu racers en MTB's gehad voor toertochten.

Dus ik heb onlangs een vintage Peugeot Avoriaz op de kop kunnen tikken...gebouwd ergens in de jaren '80....
Sachs-huret 5v groep; weinnman remmen en achterwiel; mavic voorvelg voor tubes en shimano 600 naaf.
Hij moet al een tijd stil gestaan hebben, want de banden waren compleet rot.

Sommige onderdelen ga ik nog kunnen reinigen, andere gaan moeten vervangen worden.

Ik heb hem nu compleet uit elkaar gehaald.
Frame gaat gepoederlakt worden. Ik heb een offerte van Anibel voor 100 euro voor vork en frame. valt mee..

Maar sommige zaken ga ik veranderen, daarom heb ik jullie hulp nodig..

Ik zou van 5v (14-24) naar 6v (14-28) willen gaan...gezien mijn gewicht van 125 kg is een tandje lichter altijd meegenomen.
Volgens mij gaat dat passen..maar zou het ook compatibel zijn met de sachs-huret achterderailleur?

Het crankstel zou ik willen vernieuwen..Ik had de sunrace FCR81 83AS in gedachte. Maar deze is ontworpen voor 8v...zou dat ook werken bij 6v? ik denk van wel...
Afbeelding

Chefske
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 18 dec 2022 13:56

De standaard inbouwbreedte van de achtervork is voor 5V 120 mm, terwijl dat voor 6V 126 mm is, zie https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html. Op dezelfde pagina staan ook tips hoe je de achtervork kunt uitbuigen (let op; alleen bij stalen frames!). Op Youtube staan ook filmpjes, zie bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=YdibmxB ... TheBikeGuy.

Met deze uitleg heb ik hetzelfde vorig jaar gedaan met mijn Peugeot Galibier, maar dan van 126 naar 130 mm. Leuk en leerzaaam projectje!

Als je besluit om je achtervork uit te buigen, zorg dan daarna dat de uitvaleindes ook weer parallel staan. En waarschijnlijk heb je een nieuw achterwiel nodig. Of het qua achterderailleur gaat lukken, durf ik niet te zeggen. Voor een 28 kransje heeft de achterderailleur een grotere kooi nodig dan voor een 24 kransje als grootste.
Laatst gewijzigd door Chefske op 18 dec 2022 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra 11s - FFWD FCC F4R/DT240
Surly Cross Check - 105 11s gravel/vakantiefiets

fronteradriver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05

fronteradriver 18 dec 2022 16:00

Ik heb de inbouwbreedte van de achtervork eens gemeten: 126mm....dus 6v moet passen.

Wat de derailleur betreft ga ik kijken voor een nieuwe...6v exemplaren zijn niet duur...

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 597
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 18 dec 2022 19:53

De versnellingen zijn waarschijnlijk niet geïndexeerd, buisverstellers, dan kun je van 5 naar 6 versnellingen zonder problemen. Of 28 tands te schakelen zijn zou ik gewoon proberen. Een lange slag derailleur kan altijd nog.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

fronteradriver
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:05

fronteradriver 18 dec 2022 20:25

Idd het zijn niet geïndexeerde buisverstellers.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 22 dec 2022 21:36

Ondanks dat ik al een tijdje niets meer gepost heb hier, ben ook ik nog steeds aan het prullen met het klassieke staal. Zo is een tijd geleden eindelijk een Gazelle Exception gekocht, inmiddels opnieuw gelakt en opgebouwd, ik wacht alleen nog op de NobleX decals die iemand voor me aan het maken is.
Maar nu heb ik voor mijzelf ook eens wat anders gekocht dan altijd maar fietsen uit Dieren, namelijk een Remy.
Afbeelding
Volgens de verkoper is deze rond 1980 gebouwd door Marten van de Bergh maar als ik de fiets goed bekijk, vind ik 1980 wel wat oud ... de spacing is 126 mm, er zit een aanlasnok voor een derailleur op, 2 bidonhouders ... ik zou denken dat deze wat later gebouwd is. Reynolds 531c buizen, wel een zwaar frame i.v.m. een Gazelle met dezelfde buizen. Kan ik ergens de leeftijd van dit frame achterhalen aan de hand van een framenummer?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 2813
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 dec 2022 22:23

Volgens de website klassiekerracefiets.info zou het merk in 1980, of kort erna, hebben ophouden te bestaan. Mogelijk is de verkoper daar vanuit gegaan.

MPolleke
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

MPolleke 22 dec 2022 22:48

De lak is wel origineel? Zo niet, dan kan er ook laswerk gedaan zijn.

Sowieso veel chroom voor 1980, al kan dat wel.

En Reynolds stickers, die wisselden wel eens van design toch? Mogelijk kun je daar een periode uit afleiden.

Plaats reactie