Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 05 dec 2022 20:25

Echt? Gebruik jij ook ventilators dan?

Ik heb de setup in een hoekje in de woonkamer staan, lekker met 20 graden rond trappen..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2022 12:53

Ik ben nu ook een paar weken aan het trainen met Join.

Vandaag iets raars. Ik had voor deze week opgegeven:

maandag: geen tijd
dinsdag: 2 uur

Nu had ik gisteren toevallig wél tijd en heb ik alleen een lichte hersteltraining gedaan (Join gaf aan dat dit geen probleem was). 60 minuten Z1 gedaan op de Tacx. Deze ook als zodanig opgevoerd na afloop (lage RPE score). Beschikbaarheid verder niet aangepast.

Nu is de training voor dinsdag ineens foetsie?
Laatst gewijzigd door havana op 06 dec 2022 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2022 12:56

havana schreef: 06 dec 2022 12:53 Ik ben nu ook een paar weken aan het trainen met Join.

Vandaag iets raars. Ik had voor deze week opgegeven:

maandag: geen tijd
dinsdag: 2 uur

Nu had ik gisteren toevallig wél tijd en heb ik alleen een lichte hersteltraining gedaan. 60 minuten Z1 gedaan op de Tacx. Deze ook als zodanig opgevoerd na afloop (lage RPE score).

Nu is de training voor dinsdag ineens foetsie?
Blijkbaar vindt het algoritme dat je rust moet hebben.
Ook gelijk het grote manco van algogritme...hij weet bijvoorbeeld niet dat je de week erop minder tijd zou hebben om te fietsen en daarom nu wat geplande overcompensatie wil doen..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2022 12:58

De instructie was: houd rust, maar als je toch iets wil doen mag je een hersteltraining doen tot 90 minuten. Dit had ik nog even moeten vermelden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2022 13:15

havana schreef: 06 dec 2022 12:58 De instructie was: houd rust, maar als je toch iets wil doen mag je een hersteltraining doen tot 90 minuten. Dit had ik nog even moeten vermelden.
Maar het algoritme geeft toch aan dat je, gezien wat je de dagen ervoor hebt gedaan, rust nodig hebt. Wat daar van waar is kan ik niet over oordelen :)

Ik ben om deze en nog wat redenen absolute geen voorstander van trainen via een algoritme. Je wordt behandeld alsof je gemiddeld bent, terwijl niemand gemiddeld reageert op prikkels. Een algoritme weet ook niet wat voor stress je ervaart buiten het fietsen van gezin, werk of andere invloeden.

Ik train momenteel 3 renners waarvoor ik wekelijks schema's maak richting hun doel. Ze reageren allemaal anders en stellen juist de meeste vragen die niet direct over de betreffende training gaan. Iets wat een algoritme nooit antwoord op gaat geven. Juist daarmee maak je voorjezelf de leercurve veel steiler dan wanneer je dat allemaal zelf moet uitvinden.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 06 dec 2022 13:47

havana schreef: 06 dec 2022 12:53 Nu had ik gisteren toevallig wél tijd en heb ik alleen een lichte hersteltraining gedaan (Join gaf aan dat dit geen probleem was). 60 minuten Z1 gedaan op de Tacx. Deze ook als zodanig opgevoerd na afloop (lage RPE score). Beschikbaarheid verder niet aangepast.

Nu is de training voor dinsdag ineens foetsie?
Probleem heb ik ook met join. Als ik mijn woon-werk of herstel ritjes toevoeg aan join (ik fiets dan als een slak, zone 1. 20 minuten enkele rit.) gooit ie vervolgens iedere keer alle trainingen eruit. Jim van join zegt dat je van enkel woon-werk fietsen niet verbeterd. Zijn algoritme denkt daar het zijne van. Oplossing is overigens de woon-werk en herstel ritjes niet aan te merken in join.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2022 14:06

Er zitten sowieso wel wat dingen in waar veel andere experts het niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld

- de intervals worden bij langer ritten soms/vaak in het midden van de training gezet. Veel experts zeggen juist, je moet ze óf aan het begin doen óf aan het eind.
- in sommige trainingen zitten veel verschillende soorten blokken. Veel experts zeggen juist: afgezien van opwarmblokjes moet je proberen slechts één type blok per training te doen.
- JOIN zegt dat er niet veel grijs getraind wordt. Toch vind ik dat er nog best veel in de middelste zones getraind wordt. Echt 100% gepolariseerd is het zeker niet in mijn ogen.

Nu weet ik niet wat waar is. Ik ben geen expert. Het valt me gewoon op.
Ik ben om deze en nog wat redenen absolute geen voorstander van trainen via een algoritme. Je wordt behandeld alsof je gemiddeld bent, terwijl niemand gemiddeld reageert op prikkels. Een algoritme weet ook niet wat voor stress je ervaart buiten het fietsen van gezin, werk of andere invloeden.
En niet te vergeten: wat je de jaren daarvoor allemaal gedaan hebt (of niet). Ik ben het met je eens dat een "echte" trainer beter is dan JOIN, maar.... JOIN is denk ik voor 9 van de 10 fietsers wél beter dan wanneer die fietsers gewoon maar wat aanklooien. En zo moet je het denk ik ook beoordelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 dec 2022 14:15

havana schreef: 06 dec 2022 14:06 Er zitten sowieso wel wat dingen in waar veel andere experts het niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld

- de intervals worden bij langer ritten soms/vaak in het midden van de training gezet. Veel experts zeggen juist, je moet ze óf aan het begin doen óf aan het eind.
- in sommige trainingen zitten veel verschillende soorten blokken. Veel experts zeggen juist: afgezien van opwarmblokjes moet je proberen slechts één type blok per training te doen.
- JOIN zegt dat er niet veel grijs getraind wordt. Toch vind ik dat er nog best veel in de middelste zones getraind wordt. Echt 100% gepolariseerd is het zeker niet in mijn ogen.

Nu weet ik niet wat waar is. Ik ben geen expert. Het valt me gewoon op.
Ik ben om deze en nog wat redenen absolute geen voorstander van trainen via een algoritme. Je wordt behandeld alsof je gemiddeld bent, terwijl niemand gemiddeld reageert op prikkels. Een algoritme weet ook niet wat voor stress je ervaart buiten het fietsen van gezin, werk of andere invloeden.
En niet te vergeten: wat je de jaren daarvoor allemaal gedaan hebt (of niet). Ik ben het met je eens dat een "echte" trainer beter is dan JOIN, maar.... JOIN is denk ik voor 9 van de 10 fietsers wél beter dan wanneer die fietsers gewoon maar wat aanklooien. En zo moet je het denk ik ook beoordelen.
Al die punten die jij noemt ben ik het helemaal mee eens. Al die multi ingewikkelde trainingen waarbij je alle zones een beetje pakt is gewoon niet nodig. Trainingen die ik maak kan je bijna allemaal uit je hoofd doen.

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 06 dec 2022 17:42

Wat ik ervaar met rond de 12 uur trainen per week vind ik er weinig grijs trainen tussen zitten. Ik krijg eigenlijk nooit trainingen met blokken in het omslagpunt. Wel veel duur met tempo en dan 1x in de week een vo2max training en vaak een kracht training met blokken in de tempo zone of juist 1 min maximaal.

Volgende week zie ik toevallig wel een training staan van 2 uur met 2x10 omslag en 2x10 tempo, maar toevallig heb ik deze week “rustweek” en proberen ze zo weer het volume hoger te krijgen?

Ik doe alle trainingen eigenlijk uit het hoofd en zijn eigenlijk altijd maar 1 soort blokken per training.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 dec 2022 17:52

Tempo is voor mij grijs.

Gepolariseerd is max Z2 en dan pas vanaf omslagpunt.

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 06 dec 2022 19:42

Gepolariseerd trainen is volgens Jim van Join niet alleen maar duurzone maar ook tempozone. Afhankelijk van je hoeveelheid beschikbare uren wordt het schema vervolgens ingedeeld. Indien je minder uren kan fietsen moet je volgens join intensiever trainen voor goed resultaat. De verschillende soorten blokken (zones) tref ik niet zo vaak eigenlijk. Welk schema heb je gekozen? Bijvoorbeeld het LSRF, winter en indooor schema is minder gepolariseerd.

CPR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 mar 2022 13:17

CPR 06 dec 2022 19:49

@Nuitkor, je gaf hier eerder aan je VO2max blokken direct (vanaf start) volle bak te gaan. Uit nieuwsgierigheid, draai je de gaskraan volledig open, ook bij langere VO2max blokken ipv het blokje te pacen?

Plaats reactie