Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2022 10:46

Jans schreef: 05 dec 2022 10:13 Walter nieuwbouwhuizen in Nederland verbruiken echt geen 2000m3.
Dat ligt er maar net aan hoe groot het huis is, hoe warm je het wil hebben en of je de ramen en deuren dicht houdt.
Een huis verbruikt namelijk niks, de mensen die erin wonen doen dat.

Maar 2000m3 is inderdaad wel erg veel voor 185m2 en goed tot redelijk geïsoleerd. Dat moet echt beter kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 dec 2022 10:54

SiO2 schreef: 05 dec 2022 10:45 ... Onze woonkamer heeft bijv. grote ramen op het oosten en zuiden. Fijn als de zon schijnt, maar ik vermoed qua isolatie niet handig.
De ramen uit de tijd dat je de woning bouwde zullen vermoedelijk rond de 2.8 W/m²K (al moet je eens in de afstandshouders kijken, het kan zijn dat ze beter zijn, al gok ik omwille van je verbruik van niet ;-)). Huidig dubbel glas kan tot 4 keer beter isoleren (standaard is tegenwoordig 1.1W/m²K, maar er zijn betere opties). Zijn het vaste ramen kan je drievoudigglas overwegen.
Het kan een start zijn ;-).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 dec 2022 11:11

Ernie, als je verwarmt met de ramen open, ja, dan lukt het nooit om weinig gas of electrisch te gebruiken.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 05 dec 2022 11:15

walter- schreef: 05 dec 2022 10:54
SiO2 schreef: 05 dec 2022 10:45 ... Onze woonkamer heeft bijv. grote ramen op het oosten en zuiden. Fijn als de zon schijnt, maar ik vermoed qua isolatie niet handig.
De ramen uit de tijd dat je de woning bouwde zullen vermoedelijk rond de 2.8 W/m²K (al moet je eens in de afstandshouders kijken, het kan zijn dat ze beter zijn, al gok ik omwille van je verbruik van niet ;-)). Huidig dubbel glas kan tot 4 keer beter isoleren (standaard is tegenwoordig 1.1W/m²K, maar er zijn betere opties). Zijn het vaste ramen kan je drievoudigglas overwegen.
Het kan een start zijn ;-).
Ik zal eens kijken vanavond. :like:

Toch vraag ik me wel af hoe het kostentechnisch zit. Milieutechnisch is beter isoleren altijd een goed idee, maar zelfs met een hoge gasprijs duurt het volgens mij jaren voordat je een investering in nieuwe ramen hebt terugverdiend. Of bijv. nieuwe kozijnen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 dec 2022 11:59

SiO2 schreef: 05 dec 2022 11:15 ...

Toch vraag ik me wel af hoe het kostentechnisch zit. Milieutechnisch is beter isoleren altijd een goed idee, maar zelfs met een hoge gasprijs duurt het volgens mij jaren voordat je een investering in nieuwe ramen hebt terugverdiend. Of bijv. nieuwe kozijnen.
Je moet opletten de investeringsoefening juist te maken...
Dikwijls zie ik iets als: 'Ik investeer x-Euro in isolatie/ramen/... en na y-jaren heb ik terug x-Euros aan energie bespaard. Y-jaren wachten vind ik lang'.
Naast comfortverhoging, -geen idee hoeveel euros je daar voor over hebt-, is die oefening zo fout omdat ze lijkt uit te gaan van capitaalsvernietiging. Dat is niet absoluut zo. Over y-jaren zijn je ramen nog een hoop geld waard (of omgekeerd, zorgen dat de waarde van je woning minder gedaald is). Zoals we allemaal denken: als je nu een huis bouwt voor 300.000 Euro, hoop je binnen 20 jaar daar nog altijd 300.000 Euro voor terug te krijgen als je verkoopt (of iets dat de prijs van de woningmarkt volgt). Er is bij het bouwen van een huis relatief weinig capitaalsvernietiging. Ook bij verbouwen is weinig kapitaalsverlies. Al is er niet echt een garantie als je nu 20.000 Euro in de woning investeert de woning ook opeens 20.000 meer waard is (ik zou hier argumenteren dat dat bij energiebesparende renovatie vooral is omdat bestaande slecht geïsoleerde woningen te hoog geprijsd zijn).
Dat is ook de fout die je vroeger veel zag in vergelijkingen tussen investeren in isolatie versus goedkopere manieren van verwarmen: die waarde die de isolatie na zoveel jaren heeft werd dikwijls vergeten. En vooral omdat je nu op de huizenmarkt ziet dat de beter geïsoleerde woningen veel makkelijker verkocht worden (dat is al meerdere jaren zo).

Naar mijn mening is juister: 'Ik investeer x-Euro en na y-jaren heb ik x-Euros aan energie bespaard, heb ik nog steeds z-euro meerwaarde (of minder waardeverlies) op mijn woning en zoveel jaren genoten van een hoger warmtecomfort'.
De beperking in de investering is hoeveel geld je nu kan missen om je woning te verbeteren. Dat je ook energie bespaard is mooi meegenomen maar niet het belangrijkste in de investering. Of vergelijk met een nieuwe keuken installeren: die verdient zich nooit terug....

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 dec 2022 13:49

Ik zou nooit de allerlaatste technieken pakken.
Het is duur en je moet soms maar afwachten hoe het werkt.

Dat wordt lache straks als de saldering weg is en je hebt een bepaald type warmte pomp........ Gelukkig hebben de meeste het nog niet door.
Verenging eigen huis zal volgend jaar wel met een tranen trekkend verhaal komen :-)

Daarnaast eens en zo werkt helaas ons systeem 9 van de 10 kijken naar geld.
De investering van nieuwe kozijnen met bv 3 dubbelglas zijn 1,5 x sworks, dat valt toch mee.
(dan moet het nu wel slecht zijn natuurlijk, maar overweeg het)

Ga je ramen en deuren eens langs of de tochtstrips nog goed zijn. Voor een paar tientje vervang je die.
Leuk werkje ook in de kerstvakantie :-)

Ga je radiator een echt instellen (waterzijdig) staan zat filmpjes op YT.
Je kan met je huidige installatie zomaar 20% besparen met een beetje inregelen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 dec 2022 16:15

Ernie C. schreef: 05 dec 2022 10:46 ....

Maar 2000m3 is inderdaad wel erg veel voor 185m2 en goed tot redelijk geïsoleerd. ...
ergo de woning is niet goed/redelijk geisoleerd ;-).

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 06 dec 2022 10:56

walter- schreef: 05 dec 2022 10:54
SiO2 schreef: 05 dec 2022 10:45 ... Onze woonkamer heeft bijv. grote ramen op het oosten en zuiden. Fijn als de zon schijnt, maar ik vermoed qua isolatie niet handig.
De ramen uit de tijd dat je de woning bouwde zullen vermoedelijk rond de 2.8 W/m²K (al moet je eens in de afstandshouders kijken, het kan zijn dat ze beter zijn, al gok ik omwille van je verbruik van niet ;-)). Huidig dubbel glas kan tot 4 keer beter isoleren (standaard is tegenwoordig 1.1W/m²K, maar er zijn betere opties). Zijn het vaste ramen kan je drievoudigglas overwegen.
Het kan een start zijn ;-).
In de afstandshouders staat niets, dus volgens mij kan ik dan concluderen dat het gewoon dubbel glas is. Wellicht nog uit 1997, maar misschien later eens vervangen (wij wonen hier sinds 2016). Als ik m'n hand aan de binnenzijde op het glas leg, voelt het koud aan dus ik kan mij inderdaad voorstellen dat daar nogal wat energie verdwijnt. Ik zal toch eens naar HR++ kijken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 dec 2022 11:12

Glas uit 1997 al vervangen? Dubbel glas is er van eind jaren 70. Maar niemand gaat bij zo een jonge woning al het glas eens vervangen hebben. Je mag zeker zijn dat de de eerste zou zijn in je woning die het doet.

Ter info; op zich is glas best geleidend; het zal altijd redelijk koud aanvoelen. Ook als is het bv 20 graden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8291
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2022 11:26

wasbeer2006 schreef: 05 dec 2022 13:49
Dat wordt lache straks als de saldering weg is en je hebt een bepaald type warmte pomp........ Gelukkig hebben de meeste het nog niet door.
Verenging eigen huis zal volgend jaar wel met een tranen trekkend verhaal komen :-)
We hebben in Frankrijk geen saldering. 10ct voor teruglevering per kWh. De installatie is beduidend duurder dan in Nederland. We hebben een klein beetje subsidie, maar wij lijken in 7 jaar de installatie terugverdiend te hebben. (Terwijl de electriciteitsprijzen hier heel laag gehouden worden. Op dit moment 17 ct per kWh, in februari komt daar wel 15% bovenop. Hoe duurder hoe sneller terugverdiend).

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 dec 2022 11:57

Mbt tot tochtstrips ed: ik woon in een huis uit 1894, wel voorzien van dubbel glas inmiddels maar ook met een groot trappenhuis dat je niet wilt verwarmen: ik heb de tochtstrips op al mijn kozijnen nagezien en deels vervangen, scheelt echt wel een hoop (in ieder geval het voelt in die kamers echt veel beter aan). En om de koude in het trappenhuis te houden heb ik van die tochtrollen onder mijn binnendeuren gedaan. Scheelt ook een slok op een borrel. Folie achter de radiatoren. En de verwarming een graad lager, en in de ochtend (iedereen is toch in mum van tijd weg) gaat de verwarming niet meer aan, behalve electrisch kacheltje in de badkamer. In de avond gaat de verwarming aan (als nodig). In de avonden van het weekend vaak de open haard aan, wordt vervangen door een inbouwhaard binnenkort. Korter douchen. We komen een heel eind zo. Alhoewel ik met een variabel contract uitzie naar het prijsplafond.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 06 dec 2022 12:05

Ik lees inderdaad ook veel over radiatorfolie. Het lijkt een quick win, is namelijk niet duur en eenvoudig aan te brengen. Ik kan me voorstellen dat dit vooral iets oplevert als je muren niet goed geïsoleerd zijn (en ik heb in dit topic inmiddels geleerd dat dat bij mij het geval is... :lol: ).

Plaats reactie