Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 13:06

Klopt. Maar niet alle velgen hebben deze nodig. Dat is afhankelijk van het ontwerp. Zo zijn er series velgen van DT waar zo'n ring meegeleverd wordt omdat deze nodig is. En andere series weer niet.
Ringen waren vroeger heel vaak nodig omdat de wanden van de velgen dunner waren.
Bij carbon is het niet nodig tenzij de fabrikant dit expliciet meldt. De spaakgaten zijn zodanig ontworpen dat ze de spanningen aankunnen. Doorgaans kun je met carbon verder gaan dan met alu qua spaakspanningen (niet nodig maar het kan).
Een goede reden om die ringen bij carbon te gebruiken is omdat je perse alu nippels wilt gebruiken. En de enige reden om dat te doen zou een kleurtje zijn. Voor de gewichtsbesparing hoef je het niet te doen want wat je bespaart met een alu nippel voeg je weer toe met dat ringetje.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 19 mar 2022 14:33

Platte ringetjes worden overigens door de nippels bij het opbouwen van de spanning vanzelf conisch vervormd. Ik gebruik ze heel af en toe wel eens om de ERD van de velg effektief te 'vergroten' als de lengte van spaken die ik nog heb liggen niet ideaal is (net iets te lang) en ik geen tijd/geld ervoor over heb om een andere lengte aan te schaffen (ofwel deze niet leverbaar is).
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 27 mar 2022 22:52

De ringetjes op de 1e foto zijn te groot (gaan niet door de spaakgaten in de velgen van LB).

Bij de velgen van LB hoef je geen ringetjes onder de nippels te gebruiken.

De ringetjes op de 2e foto zou je kunnen gebruiken als je aluminium nippels neemt, eventueel alleen aan de bodykant van het achterwiel. Het idee is dan niet om er een sterkere constructie van te maken maar om de aluminium nippels beter te beschermen tegen wrijving. In die ringetjes kunnen de alu nippels lekker glijden en raken ze niet beschadigd. Maar echt nodig is het niet.

Die ovale ringetjes zijn klein en krijg je gemakkelijk uit de velg mocht er eentje in vallen.

TL@ schreef: 19 mar 2022 09:18 Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?



Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 mar 2022 16:54

Als ik ooit nog eens een wiel opbouw met alu-nippels (als ik terug blauwe nippels wil want die zijn enkel in alu te krijgen) dan probeer ik die ovale een keer.

Bedankt voor de info.
Afbeelding

Bloempie
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 jun 2017 15:52

Bloempie 11 jul 2022 13:00

Vorige week een cursus wielen spaken gevolgd en ik zou graag één dezer dagen willen beginnen om een oud achterwiel van mijn MTB te voorzien van een nieuwe naaf, deze ligt al een tijdje met versleten lagerschalen te wachten op vervanging, dus dit is de gelegenheid.
Wie heeft er een lijstje met (web)shops voor wat betreft aankopen velgen, naven enz. Kortom de benodigde onderdelen voor het bouwen van een wiel.

Alvast bedankt!
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2

Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jul 2022 14:02

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 12 jul 2022 12:13

Ik ben een beetje aan het pielen aan het zelf bouwen van een 2e wielset wielset voor mijn gravelbike.
De eerste heb ik gespaakt met een erase naaf en pillar 1420 spaken+messing nippels (28 voor en achter) op een farsports velg. Deze bevalt erg goed op de gravelbike en nu heb ik een 2e set van deze velgen liggen en dacht, ik bouw er gewoon nog een hetzelfde om makkelijk te kunnen wisselen en de gravelbike ook in de winter te gebruiken met spatborden oid.
Nu twijfel ik over de spaken, zou het zinvol zijn om die een 'maatje dikker' te nemen en die dan als gravelwielset te pakken? CX-sprint of pillar wing 20/21 oid? Iemand een idee? of gewoon gelijk houden, goed=goed?

Bloempie
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 jun 2017 15:52

Bloempie 15 jul 2022 10:53

Thanks! CNC-bike heeft mooi spul en mooie aanbiedingen :P
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2

Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition :roll: :roll:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 12:25

Ik lees dat een assymetrische velg met 2mm offset nauwelijk invloed heeft op de spaaklengte. Hoe verwerk ik de offset van de velg in een spaaklengteberekening waarbij ik de offset dus niet kan invullen? Voor een voorwiel bijvoorbeeld: neem ik dan de afstand van de flens tot het midden links (remzijde) en voeg daar 2mm toe en trek ik hetzelfde van de waarde van de rechterzijde af?
Ride bikes, not tanks!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 dec 2022 12:42

leon1 schreef: 05 dec 2022 12:25 Ik lees dat een assymetrische velg met 2mm offset nauwelijk invloed heeft op de spaaklengte. Hoe verwerk ik de offset van de velg in een spaaklengteberekening waarbij ik de offset dus niet kan invullen? Voor een voorwiel bijvoorbeeld: neem ik dan de afstand van de flens tot het midden links (remzijde) en voeg daar 2mm toe en trek ik hetzelfde van de waarde van de rechterzijde af?
lees je eerste zin nog eens? je zegt zelf al dat de offset nauwelijks invloed heeft. je kunt dus bij bepaling vd spaaklengte de offset buiten beschouwing laten.
de berekende spaaklengte is vaak ook nog aan afronding onderhevig, en daarin zit meer marge dan die 2mm offset.
overigens kun je bij deze calculator wel de drieling offset aangeven, https://kstoerz.com/freespoke/
en zul je zien dat je spaaklengte bij afronding gewoon gelijk is aan alsof je zonder rekent

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 dec 2022 14:19

Dank voor je antwoord. Ik weet wat ik geschreven heb ;) Maar als je een berekening aan het maken bent wil je die toch zo nauwkeurig mogelijk doen. En wat jij zegt klopt. De calculatie die ik heb gemaakt leidt niet tot een andere spaaklengte. Maar beter twee keer meten en één keer zagen toch? M.a.w: even navragen voor het bestellen zodat ik zeker weten de juiste spullen bestel.
Ride bikes, not tanks!

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 08 dec 2022 13:34

leon1 schreef: 05 dec 2022 14:19 Dank voor je antwoord. Ik weet wat ik geschreven heb ;) Maar als je een berekening aan het maken bent wil je die toch zo nauwkeurig mogelijk doen. En wat jij zegt klopt. De calculatie die ik heb gemaakt leidt niet tot een andere spaaklengte. Maar beter twee keer meten en één keer zagen toch? M.a.w: even navragen voor het bestellen zodat ik zeker weten de juiste spullen bestel.
Je kan bij wheel Pro ook de Offset in de berekening toevoegen. De 2 sets die ik gemaakt heb met offset waren inderdaad gelijke spaak lengte met en zonder de offset meegerekend.

Plaats reactie