Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra DI2 12 speed

KMMK
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2022 18:06

KMMK 02 dec 2022 18:14

Op mijn vorige fiets met DI2 Ultegra 11 speed waren de 2 grootste kransjes van de cassette gesperd wanneer ik op het grote tandwiel vooraan zat en de 2 kleinste kransjes van de cassette wanneer ik op het kleine tandwiel vooraan zat. Op mijn nieuwe fiets met DI2 Ultegra 12 speed kan ik in alle omstandigheden alle kransjes gebruiken van de cassette. Hierdoor komt natuurlijk de ketting zeer scheef te zitten wanneer de uiterste kransjes geschakeld worden. Weet iemand hoe ik de uiterste kransjes van de nieuwe DI2 12 speed kan sperren ?

Salteh
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 02 dec 2022 21:09

Dat kan niet bij Ultegra 12-speed.
Gear Position Control bestaat niet op Ultegra en 105 12-speed, helaas.
Wel op Dura-Ace 12-speed.

Waarom... geen idee. Maar zo is het :)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 02 dec 2022 21:46

Maar je hebt wel synchro-shift wat voorkomt dat je ketting te scheef gaat en daarbij zelfstandig het voorblad wisselt (groot-->klein of andersom) en daarbij ook de achterderailleur een paar kransjes opschuift (ligter of zwaarder) om qua verzet de eerstvolgende stapt te maken
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37359
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2022 21:50

Je hebt first world problems, en dan de overtreffende trap daarvan….
Less is bore

hayes

hayes 04 dec 2022 19:44

Lijkt me idd een beetje ee probleem zoeken.
En een scheve ketting is nniet de bedoeling, maar zolang je dat niet continu doet, is het nu ook geen drama.
Gewoon even naar beneden kijken en zonodig zelf switchen tss klein en groot blad.

Plaats reactie