Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2022 20:03

i-mac schreef: 03 dec 2022 16:22

Dus huishoudens zonder zonnepanelen/batterij én/of die van 9 tot 5 werken, gaan meer betalen. Want als die mensen gaan thuis komen van het werk rond pakweg 18u00, zal het energieverbruik gevoelig omhoog gaan. Dus als men bezig is met het klaarmaken van het avondeten in de oven, de droogkast aanstaat, de wasmachine een rondje aan het draaien is, en er iemand (bijvoorbeeld) aan het strijken is, zal het verbruik in die periode hoog zijn. En op basis van die hoogste piek in 15 minuten tijd, wordt het tarief van je energieprijs berekent.
...
Uit jouw betoog zou ik besluiten dat mensen die van 9 tot 5 gaan werken domme mensen zijn die ondanks dat ze weten dat bepaalde actie samen doen extra zal kosten, dat ze die toch wetens willens samen willen doen... lijkt me een zeer bizarre redenering...
Ik zie totaal geen probleem om het hele lijstje aan activiteiten te spreiden over de avond. En/of tijdens de ochtend en over het weekend...

Dat zijn dan blijkbaar die mensen die al eeuwig niet gebruik maken van de daluren om een aantal grotere energiegebruikers te plannen (ter info; ik heb al +20 jaar geen tarief dat verschilt tussen dal en piekuren).

Ik denk dat je toch wel betere argumenten moet brengen dan wat je nu benoemd. Een goed tegenargument is bv dat zeer kleine gebruikers relatief veel betalen. Dat mensen die van 9 tot 5 werken domme mensen zijn lijkt me geen goed argument (of dat ze absoluut aan gewoontes willen vasthouden die maatschappelijk duur zijn terwijl een beetje vooruitzien en plannen het hele probleem oplost...).

Ik geloof wel dat mensen bij het capaciteitstarrief met een paar simpele ingrepen hun kosten kunnen drukken. Ook als je savond om 18u thuis komt van het werk.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2022 20:10

i-mac schreef: 03 dec 2022 16:22 ...

En let wel, alleen in Vlaanderen. Dus neen, niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Alle belgen zijn gelijk voor de wet; alleen verschillen wetten en regelgevingen, zoals in heel europa, per regio, provincie, stad, land...
Wist je dat nog niet?
Of misschien bedoelde je dat je best extra wil betalen opdat je buur zijn 2 elektrische wagens op vol vermogen kan laden (wat een even domme opmerking is van mij...)?

i-mac

i-mac 03 dec 2022 20:53

walter- schreef: 03 dec 2022 20:10
i-mac schreef: 03 dec 2022 16:22 ...

En let wel, alleen in Vlaanderen. Dus neen, niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Alle belgen zijn gelijk voor de wet; alleen verschillen wetten en regelgevingen, zoals in heel europa, per regio, provincie, stad, land...
Beste Walter, Belgie is alles wat je opnoemt in één land. Het aantal regeringen, deelregeringen, en andere zijn onwaarschijnlijk voor zo een klein land. Mocht men daar eens op bezuinigen, zou het al een grote besparing zijn voor alle Belgen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 dec 2022 21:14

natuurlijk: en een democratie organiseren opdat voldoende mensen een voeling hebben met een bestuur is een ingewikkelde oefening. Maar omdat verschillende zaken op verschillende niveaus georganiseerd zijn is er nog geen sprake van ongelijkheid. En als alleen het doel efficientie is, gaan we beter naar een europees beleid voor energie. Dat zal altijd efficiënter zijn dat landen/regio niveau afzonderlijk iets doen. Maar daarom niet de beste keuze voor iedere regio of land....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 dec 2022 11:09

i-mac schreef: 03 dec 2022 16:22 Intussen in Vlaanderen (niet België) ....


https://www.vreg.be/nl/wat-zijn-de-nieu ... e-berekend

Vanaf 1 januari schakelt Vlaanderen over op het capaciteitstarief. Dit betekent dat er bij huishoudens die een digitale teller hebben, per kwartier wordt gekeken naar het piekverbruik. Op basis van de hoogste piek in een kwartier ga je dan je maandelijkse factuur betalen. Dus huishoudens zonder zonnepanelen/batterij én/of die van 9 tot 5 werken, gaan meer betalen. Want als die mensen gaan thuis komen van het werk rond pakweg 18u00, zal het energieverbruik gevoelig omhoog gaan. Dus als men bezig is met het klaarmaken van het avondeten in de oven, de droogkast aanstaat, de wasmachine een rondje aan het draaien is, en er iemand (bijvoorbeeld) aan het strijken is, zal het verbruik in die periode hoog zijn. En op basis van die hoogste piek in 15 minuten tijd, wordt het tarief van je energieprijs berekent.

En let wel, alleen in Vlaanderen. Dus neen, niet alle Belgen zijn gelijk voor de wet.
Je maandelijkse factuur is niet alleen afhankelijk van je piekverbruik maar ook van het totaal aan kWh wat je in die periode hebt verbruikt.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 04 dec 2022 12:12

Orlok schreef: 04 dec 2022 11:09
Je maandelijkse factuur is niet alleen afhankelijk van je piekverbruik maar ook van het totaal aan kWh wat je in die periode hebt verbruikt.! ;)
[/quote]
Dat is idd zo, maar die factuur zal berekend worden aan het tarief voor het hoogste verbruik in één kwartier. Je mag dus gans de maand alle verbruik spreiden, als je op één kwartier veel verbruikt, zal dat ene tarief gelden voor gans de factuur. Dus niet één tarief voor alle verbruik.

Ik begrijp ook wel dat men oplossingen zoekt om het (hoge) verbruik wat in te dammen. Maar niet iedereen kan/mag zonnepanelen leggen, niet iedereen kan zomaar het hoge bedrag voor een warmtempomp ophoesten. Zelfs met premies is dat niet evident.

Ik ben wel eens benieuwd wat het zal geven als we volgend jaar zonnepanelen gaan hebben. En vooral of het interessant zal zijn om later een batterij aan te schaffen. Nu raadt men het nog af, omdat we veel thuis zijn overdag, en omdat we eigenlijk weinig elektricteit verbruiken. Maar in de donkere periode is dat misschien totaal anders.

Ik heb sinds een paar weken een slimme stekker die het verbuik van toestellen kan meten. En dat is best interessant om te kunnen opvolgen. Ik was vooral benieuwd wat de infrarood cabine zou verbruiken, maar dat valt eigenlijk nog heel goed mee (denk ik toch). 1 uur de cabine gebruiken is 1 kWh.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 04 dec 2022 12:22

Zonnepanelen zullen niet direct veel aan die maandelijkse piekmomenten doen. Tenzij de zon 30 dagen aan 1 stuk schijnt.
Ok. Afgelopen jaar wel voor gekomen in zomerse maanden. Maar andere maanden zal er altijd wel eendag tussen zitten zonder zon die je piekmoment voor die maand bepaald.
Daarnaast is ook nog de oriëntatie vd panelen van belang. Ik moet het doorgaans hebben van de ochtend en vroege middag. Savonds ook in de zomer heb ik in verhouding met de periode van de dag relatief bijna geen opwekking. Dan loop je dus ook met zonnepanelen tegen een hoog piekmoment aan als je savonds de inductie, oven en airfryer aanzet.
Dus je argument dat mensen met zonnepanelen bevoorrecht zijn gaat niet in alle gevallen op.
Je opmerking dat niet iedereen een warmtepomp kan betalen snap ik ook niet. Dat ding gebruikt namelijk juist stroom. En zal dus voor meer stroomverbruik en hogere pieken zorgen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2022 12:40

Als je in NL een dynamisch contract heb krijg je de middag/avond voor de volgende dag je tarieven per uur te zien.
Opzich is dat beste aardig wordt er bv heel veel zon verwacht op een zomerse dag betaal je soms maar 1ct per kw.

Best een goed incentive om beter met de energie om te gaan, er zijn natuurlijk wel groepen die erbuiten gaan vallen.
Maarja dat is met alles natuurlijk, dan kan je ook niet veel meer.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2022 12:44

Op dit moment is er totaal geen incentive, we worden alleen maar genaaid.
Ivm mijn werk zie ik de groothandelsdagprijzen van gas, en die waren afgelopen weken echt laag. In tegenstelling tot wat Vattenvall&co je doet geloven, want die PIIIEEEP verhogen gewoon de prijs nog eens per januari.
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 13:20

i-mac schreef: 04 dec 2022 12:12 ... Ik was vooral benieuwd wat de infrarood cabine zou verbruiken, maar dat valt eigenlijk nog heel goed mee (denk ik toch). 1 uur de cabine gebruiken is 1 kWh.
Dat is een voorbeeld waar het capaciteitstarrief je wel parten kan spelen. Die 1kwh is dus totale energie in een uur. Maar misschien heeft die wel ergens een kwartier 4kw gemiddeld verbruikt (zoals je oven die een gelijkaardig verbruikpatroon kan hebben). Dat piek- en opwarmvermogen zou je in de handleiding of aansluiting van je cabine moeten terugvinden. Of in de logging van je metertoestel.

En zonnepanelen gaan weinig helpen aan je piekvermogen (ik begrijp dat er momenteel ook alleen een piekvermogen verrekend wordt is voor afneme, niet voor injectie). De pieken zullen er zijn als er geen zon is. En idd batterijen kunnen helpen. Maar die zouden en je piek kunnen beperken, zonnestroom gebruik maximaliseren en forceren dat je altijd met goedkope stroom werkt de dag dat je naar een uurtarief gaat.

Vb hier thuis; alles elektrisch (verwarming en warm water met wp). Dit jaar lag de piek begin juli toen ik me liet gaan bij het koken en lange tijd gekookt heb met alle vuren en de oven gebruikte). En vermoedelijk heeft op dat moment ook de wp warm water gemaakt. Dan had ik een piek van 7.5kw; de wintermaanden zitten tussen 5 en 6kw... de warmtepomp heeft een vermogen van 1.4kw (die voor warm water 1kw).
Die ene zomerpiek zal nu niet meer gebeuren: warm water is nu beter getimed en op de nieuwe kookplaat heb ik een max vermogen van 4kw ingesteld. In de praktijk verwacht ik de zomerpiek niet meer boven 5kw. Voor de winter heb ik de wp ingesteld wat minder hard te werken tijdens avondkookmomenten. Maar als het extra koud is, zal ze toch tijdens het koken hard kunnen werken. Een elektrische auto zou mijn piekmomenten niet vermogen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2022 13:31

daniel1975 schreef: 04 dec 2022 12:44 Op dit moment is er totaal geen incentive, we worden alleen maar genaaid.
Ivm mijn werk zie ik de groothandelsdagprijzen van gas, en die waren afgelopen weken echt laag. In tegenstelling tot wat Vattenvall&co je doet geloven, want die PIIIEEEP verhogen gewoon de prijs nog eens per januari.
Gas is wat anders, maar electra werkt wel goed op deze manier, maar dan moet je wel een dynamisch contract nemen en dat is voor zonnepaneel bezitters nog niet rendabel, want dan wordt er per dag gesaldeerd. Wat ook wel terrecht is in dat geval.

Maargoed je hebt toch een plafond, dus die gasprijs merk je niets van

Ps.
Mijn infrarood plaatsje van 350 en 550w werken prima op de werkkamer deze week.
kost 2kw op een werkdag met de koud van deze dagen, dat is dus flink goedkoper dan een kleine radiator waardoor de hele ketel aanstaat. En het is fijne warmte hij staat onder ons bureau en de ruimte is wat frisser, erg prettig om te werken.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 dec 2022 13:36

i-mac schreef: 04 dec 2022 12:12
Dat is idd zo, maar die factuur zal berekend worden aan het tarief voor het hoogste verbruik in één kwartier. Je mag dus gans de maand alle verbruik spreiden, als je op één kwartier veel verbruikt, zal dat ene tarief gelden voor gans de factuur. Dus niet één tarief voor alle verbruik.

...
Voor de duidelijkheid; die piek is alleen relevant voor de netkosten op je factuur en bepaald door de plaatselijke distributeur. Je kwh verbruik is volgens wat je met leverancier afspreekt en staat los van je netkosten (tenzij je leverancier die zelf wil betalen).
Je capaciteitstarief vervangt wat je nu ziet als netkosten op je factuur. Je kwh prijs blijft gelijk.

Plaats reactie