Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Warme jas met zeer goed ademende rug?

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 dec 2022 08:32

superfcb schreef: 03 dec 2022 07:45 Als je goede ademendheid zoekt op de rug, is het van belang dat de rug niet in een wind-of waterdichte stof is.
Ikzelf heb bvb de Assos Mille GT Winter jacket en die werkt prima. Voorkant is wind- en waterdicht, achterkant is gewoon een soort fleecestof die een DWR treatment kreeg maar dus nog heel goed ademt.
De Castelli Perfetto is gefabriceerd met speciale Gore-Tex materialen die juist ontworpen zijn om enerzijds goed te ademen en anderzijds ook te beschutten tegen wind of regen. Nu is het inderdaad wel zo dat de achterkant ontworpen is met hetzelfde Gore-Tex materiaal als de voorkant van het Perfetto Ros windvest en de Perfetto Light (Gore-Tex Infinium 203). Dat is wat mij betreft wel een dingetje. Ik gebruik de Perfetto Light met veel tevredenheid tot temperaturen van +/- 12. Die biedt mij met al dan niet de nodige onderlagen een perfecte bescherming tegen de kou en wind. Heb het idee dat dat precies inderdaad ook overkill is voor mij aan de achterkant van de gewone Perfetto jas.

Heb jij enig idee of de achterkant van jouw Assos jack beter ademt dan de achterkant van de Perfetto?
Laatst gewijzigd door JazzHands op 03 dec 2022 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 dec 2022 08:40

JazzHands schreef: 03 dec 2022 08:14
superfcb schreef: 03 dec 2022 07:47
JazzHands schreef: 03 dec 2022 07:45 Voor de mensen die een windstopper over hun jas dragen, waar hebben jullie de beste ervaring mee: met of zonder mouwen?
Een windstopper over een jas? Dan ga je pas zweten en koud krijgen.. Tenzij jouw jas niets van membraan heeft natuurlijk. (maar dan is het bezwaarlijk een jas te noemen)
Ik vind het zeker de moeite waard om eens te proberen gegeven de in mijn opening post beschreven probleem.
Dag als vandaag, kou en wind, dan draag ik een winterjas die op de rug goed ademt en daarover een windstopper die aan de achterzijde open is. Als je alleen fietst of in een kleine groep heb je het dan niet snel koud ondanks het transpireren, maar in een grotere groep na het kopwerk en vervolgens 10 minuten in het wiel dan werkt bij mij niets. Inmiddels Castelli, Assos, Q36,5 jassen en windstoppers in de kast hangen, ze beloven allemaal “ de beste oplossing” te hebben, maar sommige situaties blijven een probleem. Voor mij is thuis zitten geen optie, dus dan maar meer kopwerk :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 dec 2022 10:15

En als je iets rustiger gaat rijden ga je dan ook nog zweten?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 dec 2022 16:18

Vandaag 2 graden. Vertrokken met ondershirt langemouw + perfetto en body met mesh rugpaneel. De body na 20min uitgedaan en geen moment koud gehad. Was 4u rustige duur, dus ook nergens (te) hard gereden .

i-mac

i-mac 03 dec 2022 16:31

Ik heb al ondervonden, dat in mijn geval, het soort onderhemd van groot belang is. Met een merino onderhemd zweet ik veel vlugger dan met een thermo onderhemd. Dus bij merino voel ik veel vlugger de koude. Al zal het ook wel afhangen hoe lang de rit duurt, en hoe hard de inspanning is.
Mijn laatste 2 ritten deed ik met een Futurum 4 seasons jas. Ik probeerde beide onderhemdjes ermee uit. Het thermo model komt voor mij als betere uit de test.

Misschien kan je ook eens testen met verschillende soorten onderhemden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 dec 2022 17:00

i-mac schreef: 03 dec 2022 16:31 Ik heb al ondervonden, dat in mijn geval, het soort onderhemd van groot belang is. Met een merino onderhemd zweet ik veel vlugger dan met een thermo onderhemd. Dus bij merino voel ik veel vlugger de koude. Al zal het ook wel afhangen hoe lang de rit duurt, en hoe hard de inspanning is.
Mijn laatste 2 ritten deed ik met een Futurum 4 seasons jas. Ik probeerde beide onderhemdjes ermee uit. Het thermo model komt voor mij als betere uit de test.

Misschien kan je ook eens testen met verschillende soorten onderhemden.
Ik gebruik van die ondershirts van decathlon. Volgens mij niet met merino. Maar lichaam blijft goed droog en warm.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 03 dec 2022 18:24

Ramon73 schreef: 02 dec 2022 22:28

Welke winkel?
Ben ook op zoek naar een warm jack dat nog ietsje ademt. Gisteren koud gehad in een Pearl Izumi jas, onderkleding was doortrokken van het zweet, dus koud.
Salden in Limbricht.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 04 dec 2022 00:07

JazzHands schreef: 03 dec 2022 08:32
superfcb schreef: 03 dec 2022 07:45 Als je goede ademendheid zoekt op de rug, is het van belang dat de rug niet in een wind-of waterdichte stof is.
Ikzelf heb bvb de Assos Mille GT Winter jacket en die werkt prima. Voorkant is wind- en waterdicht, achterkant is gewoon een soort fleecestof die een DWR treatment kreeg maar dus nog heel goed ademt.
De Castelli Perfetto is gefabriceerd met speciale Gore-Tex materialen die juist ontworpen zijn om enerzijds goed te ademen en anderzijds ook te beschutten tegen wind of regen. Nu is het inderdaad wel zo dat de achterkant ontworpen is met hetzelfde Gore-Tex materiaal als de voorkant van het Perfetto Ros windvest en de Perfetto Light (Gore-Tex Infinium 203). Dat is wat mij betreft wel een dingetje. Ik gebruik de Perfetto Light met veel tevredenheid tot temperaturen van +/- 12. Die biedt mij met al dan niet de nodige onderlagen een perfecte bescherming tegen de kou en wind. Heb het idee dat dat precies inderdaad ook overkill is voor mij aan de achterkant van de gewone Perfetto jas.

Heb jij enig idee of de achterkant van jouw Assos jack beter ademt dan de achterkant van de Perfetto?
Ik heb geen ervaring met de Perfetto dus dat kan ik niet zeggen..

Het is wel zo dat een
rugpand zonder membraan sowieso beter ademt dan zelfs een zeer licht membraan. Dus als zoals bij mij bescherming tegen zware regen op de rug geen vereiste is, dan zit je met die jas van mij prima denk ik. Als het al hard regent, ga ik niet beginnen fietsen. Als het begint te regenen tijdens de tocht, ben ik al goed genoeg opgewarmd om die spetters te verdragen. Die DWR treatment doet al een hoop.

basvv
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 11 aug 2014 10:55

basvv 09 dec 2022 12:10

Ik vind zelf de Perfetto RoS met lange mouwen in combinatie met verschillende ondershirts ideaal in de winter, tenzij het echt hard regent. Vorige week nog een rit van 4,5u gedaan in 2 graden en met een Craft thermoshirt eronder was dat prima te doen. Enige moment dat het wat frisjes was, was in een afdaling van een minuut of 10 (Ardennen). Voor mij is de Perfetto vooralsnog het enige jack dat echt comfortabel is bij fietsen in Zuid-Limburg/Ardennen (klimmen/dalen dus veel snelheidsverschil en dus ook verschil in gevoelstemperatuur). Bij een wat meer gelijkmatiger tempo en intensiteit ben ik wat minder veeleisend en voldoet mijn wat goedkopere Agu hardshell ook prima.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 09 dec 2022 14:35

Ik heb pas een Castelli Espresso 3 overgenomen. Dit wat oudere type heeft aan de achterkant wat ventilatie plekken wat prima werkt. Ik zelf vind deze ideall bij deze temperaturen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 10 dec 2022 06:38

superfcb schreef: 04 dec 2022 00:07
JazzHands schreef: 03 dec 2022 08:32
superfcb schreef: 03 dec 2022 07:45 Als je goede ademendheid zoekt op de rug, is het van belang dat de rug niet in een wind-of waterdichte stof is.
Ikzelf heb bvb de Assos Mille GT Winter jacket en die werkt prima. Voorkant is wind- en waterdicht, achterkant is gewoon een soort fleecestof die een DWR treatment kreeg maar dus nog heel goed ademt.
De Castelli Perfetto is gefabriceerd met speciale Gore-Tex materialen die juist ontworpen zijn om enerzijds goed te ademen en anderzijds ook te beschutten tegen wind of regen. Nu is het inderdaad wel zo dat de achterkant ontworpen is met hetzelfde Gore-Tex materiaal als de voorkant van het Perfetto Ros windvest en de Perfetto Light (Gore-Tex Infinium 203). Dat is wat mij betreft wel een dingetje. Ik gebruik de Perfetto Light met veel tevredenheid tot temperaturen van +/- 12. Die biedt mij met al dan niet de nodige onderlagen een perfecte bescherming tegen de kou en wind. Heb het idee dat dat precies inderdaad ook overkill is voor mij aan de achterkant van de gewone Perfetto jas.

Heb jij enig idee of de achterkant van jouw Assos jack beter ademt dan de achterkant van de Perfetto?
Ik heb geen ervaring met de Perfetto dus dat kan ik niet zeggen..

Het is wel zo dat een
rugpand zonder membraan sowieso beter ademt dan zelfs een zeer licht membraan. Dus als zoals bij mij bescherming tegen zware regen op de rug geen vereiste is, dan zit je met die jas van mij prima denk ik. Als het al hard regent, ga ik niet beginnen fietsen. Als het begint te regenen tijdens de tocht, ben ik al goed genoeg opgewarmd om die spetters te verdragen. Die DWR treatment doet al een hoop.
Tjonge, ik kwam in de winkel de Assos jas tegen.. De rug is inderdaad enorm ademend. Dat scheelt dag en nacht met de Perfetto. Misschien dat ik de sprong ga wagen.

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 11 dec 2022 06:35

JazzHands schreef: 10 dec 2022 06:38
superfcb schreef: 04 dec 2022 00:07
JazzHands schreef: 03 dec 2022 08:32

De Castelli Perfetto is gefabriceerd met speciale Gore-Tex materialen die juist ontworpen zijn om enerzijds goed te ademen en anderzijds ook te beschutten tegen wind of regen. Nu is het inderdaad wel zo dat de achterkant ontworpen is met hetzelfde Gore-Tex materiaal als de voorkant van het Perfetto Ros windvest en de Perfetto Light (Gore-Tex Infinium 203). Dat is wat mij betreft wel een dingetje. Ik gebruik de Perfetto Light met veel tevredenheid tot temperaturen van +/- 12. Die biedt mij met al dan niet de nodige onderlagen een perfecte bescherming tegen de kou en wind. Heb het idee dat dat precies inderdaad ook overkill is voor mij aan de achterkant van de gewone Perfetto jas.

Heb jij enig idee of de achterkant van jouw Assos jack beter ademt dan de achterkant van de Perfetto?
Ik heb geen ervaring met de Perfetto dus dat kan ik niet zeggen..

Het is wel zo dat een
rugpand zonder membraan sowieso beter ademt dan zelfs een zeer licht membraan. Dus als zoals bij mij bescherming tegen zware regen op de rug geen vereiste is, dan zit je met die jas van mij prima denk ik. Als het al hard regent, ga ik niet beginnen fietsen. Als het begint te regenen tijdens de tocht, ben ik al goed genoeg opgewarmd om die spetters te verdragen. Die DWR treatment doet al een hoop.
Tjonge, ik kwam in de winkel de Assos jas tegen.. De rug is inderdaad enorm ademend. Dat scheelt dag en nacht met de Perfetto. Misschien dat ik de sprong ga wagen.
Er is geen one-solution-for-all maar voor mij werkt het wel.
Laat zeker eens jouw ervaringen weten mocht je de sprong maken!

Winter is coming! ❄️⛄🥶

Plaats reactie