Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 dec 2022 09:39

pino schreef: 01 dec 2022 23:11 Iets van geen rotzooi te willen doorschuiven naar de volgende generaties.
Maar eigenlijk geldt dat ook voor alle andere consumpties.
Precies, we rijden auto, vliegen en kopen rommel in china... maar geen kerncentrales :shock:

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 02 dec 2022 10:16

pino schreef: 01 dec 2022 23:11 Iets van geen rotzooi te willen doorschuiven naar de volgende generaties.
Maar eigenlijk geldt dat ook voor alle andere consumpties.
Dat geldt alleen voor die onderwerpen waar de spreker tegen is. Zodra die spreker voorstander is wordt die beperking aan de kant geschoven.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 dec 2022 12:08

SiO2 schreef: 01 dec 2022 21:50 Ik begrijp echt niets van de weerstand tegen kernenergie. In mijn ogen gedreven door emotie, met als dieptepunt het besluit van Duitsland om alle kerncentrales te sluiten na de Fukushima-ramp.
iets van de Duitse centrale waren aan einde van hun leven? En ook: zowat alle Europese kerncentrales in aanbouw lopen gigantische vertragingen op en worden vooral veel duurder (iets als factor 6 van oorspronkelijke raming). Zoek eens op hoe het gaat met de laatste in aanbouw zijnde kerncentrales in Frankrijk, UK en Finland of Bulgarije. Echt rooskleurig als voorbeeld zijn die projecten niet. Ik zou er geen aandelen in kopen... Ook de voorstanders houden het graag bij emotie (zoals jij nu doet; je geeft geen enkel feitelijk argument, enkel emotie... ;-)).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 dec 2022 13:36

We zitten in een tijd waarin een paar systemen niet moeten evalueren, maar opnieuw moeten worden bedacht aan de basis.
Het probleem is dat het als een spagetti in alle vormen in de maatschappij zit dat het maar heel moeilijk kan en er allemaal heilige huisje in gevaar komen.

Maar het zal moeten als je echt iets wilt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 dec 2022 20:13

walter- schreef: 02 dec 2022 12:08
iets van de Duitse centrale waren aan einde van hun leven? En ook: zowat alle Europese kerncentrales in aanbouw lopen gigantische vertragingen op en worden vooral veel duurder (iets als factor 6 van oorspronkelijke raming). Zoek eens op hoe het gaat met de laatste in aanbouw zijnde kerncentrales in Frankrijk, UK en Finland of Bulgarije. Echt rooskleurig als voorbeeld zijn die projecten niet. Ik zou er geen aandelen in kopen... Ook de voorstanders houden het graag bij emotie (zoals jij nu doet; je geeft geen enkel feitelijk argument, enkel emotie... ;-)).
De Duitse beslissing is er een van ideologisch strategische aard niet van rationele. Dat is in de Duitse politiek ook nooit onder stoelen of banken gestoken.
Dat nieuwe nucleaire projecten geld kosten is waar, veel geld. meer dan geraamd allemaal waar, alleen is het all in op levensduur een peulschil tegenover de alternatieven.
Kijk ook eens naar projecten in China en vooral wat voor vermogens die gaan leveren. Europa keldert zijn eigen marktpositie terwille een minderheidsgedragen ideologie.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 dec 2022 20:20

In Duitsland was dat in ieder geval gedragen door een zeer grote meerderheid in het parlement (ik dacht 80% en diegene die tegenstemmen veelal omdat het niet snel genoeg ging).
Geen idee waarop je je baseert dat het een minderheid is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37366
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2022 09:24

Is er nog verschil tussen P1 meters?
Schijnt dat je voor paar tientjes je verbruik veel beter kunt monitoren.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 dec 2022 11:18

Het grote voordeel van een P1 meter is dat het verbruik actueel in te zien is. Op de apps van energie leveranciers kun je ook je data inzien maar volgens mij met een vertraging van een dag. Met een P1 meter zie je direct wat het aanzetten van de droger doet en ook wat je panelen doen. Nadeel van de apps van een leverancier is dat als je wisselt van leverancier je al je data kwijt bent.

Ik kan alleen mijn ervaringen delen met wat ik heb. Ik heb een metertje van smartgateways: https://smartgateways.nl/product/slimme ... i-gateway/
Je moet wel kijken of jouw slimme meter genoeg stroom levert via de poort anders moet je nog een powerbank er tegen aan hangen of aan de stopcontact prikken. Dat staat allemaal op de site.

Voordeel: je kunt alles uitlezen lokaal in je eigen HomeAssistant oid installatie. Hierdoor blijft je data binnenshuis en heb je geen abo nodig. Data is ook van buitenaf te benaderen indien gewenst. Nadeel, je moet alles zelf instellen thuis (RaspberryPI/oud pctje als server, installaties Homeassistant, router instellen etc). Of je moet iemand vinden die dat voor je doet.

Iets als HomeWizard werkt meer out of the box. Je prikt dat ding in en je kunt online jouw data zien. Dat is ook het grootste nadeel vind ik. Al jouw data zit ergens op een externe server. Ook moet je een abo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt inzien.

De ondersteuning vanuit smartgateways is heel goed trouwens.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37366
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2022 11:42

Dan heb ik liever Homewizard denk ik.
Zo’n heel circus instellen thuis zie ik niet zitten.
Less is bore

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 dec 2022 12:07

Philippos schreef: 03 dec 2022 11:18
…..Iets als HomeWizard werkt meer out of the box. Je prikt dat ding in en je kunt online jouw data zien. Dat is ook het grootste nadeel vind ik. Al jouw data zit ergens op een externe server. Ook moet je een abo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt inzien.

De ondersteuning vanuit smartgateways is heel goed trouwens.
De homewizard data is net als de smartgateways ook in te lezen in Homeassisant. Dus dat nadeel gaat niet op

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 dec 2022 12:25

Dat is mooi, daar had ik mij niet op ingelezen daar ik vrij snel de route van zelf beheer koos. Blijft wel dat je zelf iets moet optuigen thuis om de data binnen te halen en op te slaan (wat voor veel mensen een brug te ver is) en dat je data eerst de deur uit gaat.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 03 dec 2022 12:36

Wij hebben deze, kost 30 euro:

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Supersimpel, steek je in je slimme meter. Via gratis app kun je realtime je gas- en stroomverbruik zien. Leverde mij toch nog wel wat interessante inzichten op. Plus dat je per dag terug kunt kijken wat je verbruik was. Betaalde versie van de app biedt nog wat extra functionaliteit, maar dat vond ik de moeite niet waard.

Plaats reactie