Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 nov 2022 13:00

Dat gaatje gaat misschien ook wel netjes gedicht worden door latex ?
En ja het is misschien een wij van wc eend verhaal, maar het klinkt mij best logisch.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 nov 2022 13:21

Ongeacht het product er achter is het sowieso een goede eye opener denk ik. Bij mijn Zipps zitten deze gaatjes niet dus ik ga er sowieso eens over nadenken om in eerste instantie het moertje van mijn tubeless ventielen zonder dat rubbertje te installeren.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 nov 2022 13:52

Dat kan tegenvallen bij het ploppen. Ik heb er niet aan gerekend, maar het zou mij niet verbazen dat het gaatje te klein is om op tijd de overdruk eruit te laten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 nov 2022 16:05

DDX schreef: 30 nov 2022 11:46 Zag vorige week ook nog dit artikel gelinkt worden ;

https://www.enve.com/journal/behind-the ... -stem-nut/
Afbeelding

Om dit soort schade te voorkomen :

https://uploads.tapatalk-cdn.com/202208 ... de00b5.jpg

Nooit bij stilgestaan, maar klinkt heel logisch.
Zit je opeens je velg op te pompen ipv de ruimte tussen velgbed en band.
Dat jij daar nooit bij hebt stil gestaan verbaast mij een beetje omdat dit fenomeen al meerdere keren in dit topic aan de orde is gekomen. Verder is dat ook één van de reden dat ik in de discussies over de juiste breedte van de tubeless tape altijd heb aangegeven deze zo breed te kiezen dat deze van velgrand tot velgrand wordt geplakt en dat is meestal interne velgbreedte + >5 mm. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat de randen van de tubeless band op de tubeless tape drukken waardoor het lekken van lucht via de randen van de tubeless tape - door eventueel het slecht plakken daarvan - naar de spaakgaten zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 nov 2022 16:13

Kluus schreef: 30 nov 2022 12:03 @DDX, nice, dat is wel een goed punt ja, heb mezelf ook al wel eens afgevraagd wat nu uberhaupt het nut is om aan die kant van de velg ook een rubber ring te hebben...
Om beschadiging van de velg te voorkomen en eventueel tegen het los komen van het moertje alhoewel het laatste m.i. niet zal gebeuren als het goed is vast gedraaid.

Verder valt het afsluiten van lucht via het moertje en rubber O-ring in de praktijk wel mee omdat de V of U shape velg daar een ronding heeft waardoor het niet volledig afsluit. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 01 dec 2022 08:29

Ik maak mij ook weinig illusies dat die rubber ring iets toevoegd aan de luchtdichtheid, maar het voorkomt lostrillen, eventuele schade aan de velg en vooral ook rammelen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 dec 2022 10:33

Orlok schreef: 30 nov 2022 16:05 Dat jij daar nooit bij hebt stil gestaan verbaast mij een beetje omdat dit fenomeen al meerdere keren in dit topic aan de orde is gekomen. Verder is dat ook één van de reden dat ik in de discussies over de juiste breedte van de tubeless tape altijd heb aangegeven deze zo breed te kiezen dat deze van velgrand tot velgrand wordt geplakt en dat is meestal interne velgbreedte + >5 mm. Dan heb je in ieder geval de zekerheid dat de randen van de tubeless band op de tubeless tape drukken waardoor het lekken van lucht via de randen van de tubeless tape - door eventueel het slecht plakken daarvan - naar de spaakgaten zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Ik heb nooit stilgestaan dat je een velg zou op kunnen blazen.
Dat het langs tape kan lekker wist ik wel ja.

Ik heb recent ook een velg gehad waar langs tubeless tape lucht lekte (dt swiss g1800 wielen met tape vanaf fabriek)
En dat kwam er dus langs spaken uit.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 dec 2022 12:26

Ongetwijfeld is deze vraag al langsgekomen in dit topic, dus alvast mijn excuses :D. Hoeveel kwaad kan het om m'n banden bij te vullen met andere latex dan waar de banden in beginsel tubeless mee zijn gemaakt?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 dec 2022 12:41

N.eelis schreef: 02 dec 2022 12:26 Ongetwijfeld is deze vraag al langsgekomen in dit topic, dus alvast mijn excuses :D. Hoeveel kwaad kan het om m'n banden bij te vullen met andere latex dan waar de banden in beginsel tubeless mee zijn gemaakt?
Ik denk dat dat geen kwaad kan. Kan mij niet voorstellen dat er 2 soorten latex zijn die elkaar bijten.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 02 dec 2022 13:41

Maar het is tegelijkertijd geen enkele moeite om hem eerst even leeg te zuigen via het ventiel - als je toch twijfelt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 dec 2022 14:42

NuitKor schreef: 02 dec 2022 12:41
N.eelis schreef: 02 dec 2022 12:26 Ongetwijfeld is deze vraag al langsgekomen in dit topic, dus alvast mijn excuses :D. Hoeveel kwaad kan het om m'n banden bij te vullen met andere latex dan waar de banden in beginsel tubeless mee zijn gemaakt?
Ik denk dat dat geen kwaad kan. Kan mij niet voorstellen dat er 2 soorten latex zijn die elkaar bijten.
Over het algemeen genomen moet men geen verschillende merken sealant (latex) mengen, zelfs niet als ze allebei op latex zijn gebaseerd. Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende additieven, die niet altijd goed samengaan en kunnen leiden tot stolling of een verslechtering van de prestaties en dat laatste wil je toch niet. ;)

Bron: slowtwich.com
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 dec 2022 15:06

Woefdram schreef: 02 dec 2022 13:41 Maar het is tegelijkertijd geen enkele moeite om hem eerst even leeg te zuigen via het ventiel - als je toch twijfelt.
Nouja - het zit er net een paar weken in (nieuwe fiets) en ik wil daar niet aan gaan klooien (lees; geen ervaring met tubeless maken). Maar aangezien er wel wat druk verlies is na een een dag of wat, dacht ik ff makkelijk bij te vullen :)

Plaats reactie