Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ombouw gravelbike van grx naar sram mullet group

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 23 nov 2022 21:58

mijn gravelbike heeft nu grx 810 maar ik zit er over te denken dit om te zetten naar een sram mullet AXS groep. Voor mij heeft die het voordeel van het simpele van een 1x (geen aflopende ketting), simpele snelle manier van lichter schakelen en daarbij een enorm groot bereik. Naar gelang van het terrein dat je kiest kan je desnoods je kettingblad wisselen. In standaard Nederlands terrein moet een 44 of 46 kettingblad prima kunnen met een 10/52 cassette. Deze geeft onverhard de mogelijkheid heel licht te schakelen en op t asfalt zijn de stappen klein genoeg om de juiste cadans te vinden.
een paar vragen:
ik lees dat SRAM/Quarq powermeters vast zitten op t kettingblad en dat je bij vervanging van je kettingblad de hele powermeter mee moet vervangen, klopt dit?
verder over de trapassen. je hebt DUB assen en je hebt GXP. geen idee wat de verschillen zijn.
de fiets is een bianchi arcadex daar zit een 86,5x41 pf bracket op. Bij voorkeur heb ik een 1x crank met powermeter, het liefst een force. welke moet ik dan hebben?? Zijn er verder issues bekend met de chainline van een mullet groep? iemand ervaring met hoe het functioneert?

1094
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 nov 2022 22:06

Quarq powermeter is er in verschillende variaties, op de site van quarq kan je de juiste via een keuzemenu selecteren geloof ik. Ik ken geen variant die aan het kettingblad vast zit. Die spider variant zit er iig nuet aan vast

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2022 07:04

44 of 46 is echt niet nodig, ook niet in NL.

Ik rijd zelf met 40x11 als lichtste en daarmee kwam ik zelfs in snelle afdalingen gewoon mee.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 2783
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58

rikkert 24 nov 2022 07:43

40/11 als zwaarste hoop ik?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2022 08:06

Ehhh, ja ;)

Om het verhaal compleet te maken. In Nederland rijd ik met een 11-28. In het buitenland gooi ik de 11-46 erop (XT cassette).

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 nov 2022 08:28

Ik heb ook een, soort van, vergelijkbare setup als Havana. 42 voor en 11-39 achter. Dit omdat mijn Eagle derailleur op papier niet kleiner aankan (lukt wel maar goed, dat is een ander verhaal).

Ik ben begonnen met een 10-52 want dat zie je overal op het net qua mullet bij SRAM, maar die cassette is echt onzin in NL. Super zwaar en veel te grote gaten.

Ik denk dat je even terug naar de tekentafel moet waarom je over wilt stappen naar een SRAM mullet systeem. De incompatibiliteit tussen de Eagle/MTB derrie/ketting en de Road groepen, maakt het ingewikkeld om eens een kleinere cassette in te steken als je op de polder blijft. Bij GRX kun je ook naar 1x gaan. Of gaat het je om het elektrisch schakelen?

Mocht je toch voor de 10-52 willen gaan, mag je mijn cassette overnemen, ben ik er mooi vanaf :mrgreen:


Vwb de vermogensmeter. Naar mijn weten zit deze alleen vast aan de kettingbladen bij de RED crankstel. Bij Force is dit een spider en bij Rival zit dat in de as (oid, in ieder geval niet vast aan de kettingbladen).

AXS = DUB trapas
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

t2300
Forum-lid
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

t2300 24 nov 2022 12:02

Als je bij shimano blijft, en naar 1x wilt, kun je je huidige onderdelen grotendeels behouden. en kom je ook in de buurt van de range die SRAM je bied.
je huidige crank is gewoon de zelfde crank als de 1x, en ook hierop kan een 46T NW, bv van Wolftooth
voor je achterderailleur, moet je dan een nieuwe grx812 gebruiken, en evt met een andere kooi van Garbaruk om te bouwen tot 50t cassettes
https://www.garbaruk.com/rear-derailleu ... speed.html

nog een aanvullende opmerking op de verhalen van anderen hierboven; wil je toch vasthouden aan SRAM, zul je ook een nieuwe body/achterwiel nodig hebben

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 24 nov 2022 20:40

Ik wil inderdaad elektrisch schakelen, 1x met powermeter. Ik rijd tijdens gravelritten zeg maar vlot gezegd 30-40% verhard en 60-70% onverhard. Voor technische single trails neem ik de mkb. Ik neem dus vlotte paden. Een groter voorblad geeft me op de weg wat meer opties, en om dat grote(re) voorblad te compenseren dacht ik aan de mullet setup. Het is inderdaad de vraag of het verschil tussen voor en achter 6 tandjes moet zijn. nu rijd ik 40 voor en 42 achter en kom ik in feite alles op.
de garbaruk kooi kan ook wel interessant zijn wanneer die mogelijk is op een grx817. bedankt voor die tip!

Plaats reactie