Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke sportreep

Critic
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 21 nov 2022 13:21

pino schreef: 21 nov 2022 11:40
JW123 schreef: 21 nov 2022 11:24
pino schreef: 20 nov 2022 13:45 Per 100 gram slechts 44 gram koolhydraten. Niet echt iets voor onderweg.
Thanks voor je advies. Ik had zelf wel iets meer verwacht! Welk aantal koolhydraten per 100 gram zie jij als minimum?
Hangt van je inspanningsniveau af, maar boven de 80% zou ik zeker willen zitten.
Fantomalt met limonadesiroop voor een smaakje zit je op nagenoeg 100%,
Gels op 99,9% (SIS),

Op de verpakking kijken naar de verhouding vetten/eiwitten/koolhydraten.

Het meeste wat protein/eiwit promoot is meer voor ná de inspanning.

Je hebt energie% en gewichts%.
Minimaal 80 gram koolhydraten per 100 gram?? In een reep? Dat ga je niet makkelijk vinden hoor

bartdr
Forum-lid
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 21 nov 2022 13:29

Klinkt alsof je zeker eens met amacx en decathlon moet testen.
Amacx heeft een vrij uitgebreid gamma, dus effe zoeken wat je net wilt.

Niet vergeten dat je niet enkel naar het aantal koolhydraten moet kijken, maar ook welke koolhydraten er in zitten. Om het optimale aan opname per uur te halen, moet je verschillende types combineren.

80gram/100gram reep is eigenlijk boven het niveau van wat een gemiddelde maag kan verwerken op een uur.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 21 nov 2022 13:54

Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3

esmeew
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 21 nov 2022 14:01

patrickvb schreef: 21 nov 2022 13:19 Mijn kopvrouw en ik zijn eveneens fan van de sultana koekjes.
Enige (kleine) probleem: verpakking openen met winterhandschoenen en er dan ėėn van de drie koekjes uithalen.
Lekker, goed verteerbaar, geen plakboel in de mond.
En goedkoop! 😉
Eens, in de winter zijn ze best onhandig! Het lijkt me uiteindelijk wel om ze eruit te krijgen, maar handig is anders. Zeker als je dus hard aan het fietsen bent is het echt een gedoe.

1094
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 nov 2022 14:10

bartdr schreef: 21 nov 2022 13:29 Klinkt alsof je zeker eens met amacx en decathlon moet testen.
Amacx heeft een vrij uitgebreid gamma, dus effe zoeken wat je net wilt.

Niet vergeten dat je niet enkel naar het aantal koolhydraten moet kijken, maar ook welke koolhydraten er in zitten. Om het optimale aan opname per uur te halen, moet je verschillende types combineren.

80gram/100gram reep is eigenlijk boven het niveau van wat een gemiddelde maag kan verwerken op een uur.
Maar de repen zijn vrijwel nooit 100 gram maar een stuk kleiner

1094
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 nov 2022 14:20

Zie overigens nergens gels/repen met 80% koolhydraten...

bartdr
Forum-lid
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 21 nov 2022 14:43

In een gel of sportreep ga je dat nooit zien, omdat dat gewoon ongelofelijk hoog is voor glucose/fructose. Ik denk dat je het wel kan zien in een ontbijtreep/fruitgraanreep waarbij dan een redelijk deel van de koolhydraten complexe koolhydraten zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9751
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 nov 2022 10:07

Dan moet ik je toch telleurstellen ik heb veel powerbar en daar kom je met de gums zelfs op 84%.
Een soort goedkope versie van blocks.

pino
Forum-lid
Berichten: 1721
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 nov 2022 10:12

bartdr schreef: 21 nov 2022 14:43 In een gel of sportreep ga je dat nooit zien, omdat dat gewoon ongelofelijk hoog is voor glucose/fructose. Ik denk dat je het wel kan zien in een ontbijtreep/fruitgraanreep waarbij dan een redelijk deel van de koolhydraten complexe koolhydraten zijn.
Verrassing! Glucose/fructose ZIJN koolhydraten.
Niet zijken maar reiden !

bartdr
Forum-lid
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 23 nov 2022 08:47

pino schreef: 22 nov 2022 10:12 Verrassing! Glucose/fructose ZIJN koolhydraten.
Dat wist ik ook, beweer ik iets anders dan?
De onderliggende boodschap was vooral dat lange keten koolhydraten doorgaans compacter "stapelen" dan glucose en fructose. Waardoor het koolhydraat gehalte dus hoger kan worden, naarmate koolhydraten minder makkelijk beschikbaar zijn.
Misschien had je dat zelf ook even kunnen toevoegen in plaats van zo'n dwaze opmerking die niks bijdraagt.

Critic
Forum-lid
Berichten: 774
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 23 nov 2022 18:00

Ging er volgens mij vooral om dat er geen sportrepen zijn, met 80%carbs

1094
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 nov 2022 18:41

Na veel zoeken heb ik er twee gevonden

https://www.sportvoedingwebshop.com/3ac ... -gram.html

https://www.sportvoedingwebshop.com/wcu ... -gram.html

Maar waaom zou je repen gaan eten met zo een hoog percentage je kan dan wel 80 gr per uur gaan eten maar het lijkt me beter voor je maag als je dat verspreid over het uur doet. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid koolhydraten en niet de hoeveelheid per keer

Plaats reactie