Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 nov 2022 09:23

De mening van velen is dat een jaren 30 woning niet gasloos te krijgen is. Ik hoor heel graag een andere mening. Maakt niet uit van wie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2022 09:35

Mijn huis is nog ouder dan de jaren 30 en zonder houtkachel zou dat inderdaad geen doen zijn. Ik heb het afgelopen jaar iets meer dan 400m2 gas gebruikt maar dat is wel met 2 pubers in huis. Die willen toch wel een beetje gedouched op school komen en hun eigen plekje in huis mag ook wel een beetje verwarmd zijn.
Als de kinderen uit huis zijn, kan de cv-ketel wel weggehaald worden.

el_loco schreef: 21 nov 2022 08:52
Jans schreef: 20 nov 2022 17:52
mao schreef: 20 nov 2022 17:43
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.
Er is zulk mooi kunststof te koop dat je heel goed je best moet doen om het te zien?
Tja, het is een kwestie van principe ook. Net als dat je in Italië geen cappuccino besteld na 10u30 of ananas op je pizza vraagt stop je geen kunststof kozijnen in een huis uit 1937.
Overigens is dat deels ook uit financiële overwegingen, want een jaren 30 huis is populair vanwege de charme en de stijl. Uit energie oogpunt verwacht ik dat het type huis wat minder populair wordt de komende jaren, dus kun je beter het `unique selling point` van je huis niet aantasten.
Principes zijn leuk en aardig maar hoeveel mensen wilden er geen zonnepanelen omdat het er lelijk uitziet op het dak? Ik wil ze de kost niet geven.
In mijn huis uit 1902 zitten kunstof kozijnen (zaten er al in bij aankoop) en dat interesseert mij helemaal niks. Ik ben allang blij dat ik dubbel glas heb.
Ook liggen er gewoon zonnepanelen en de collectoren van de zonneboiler voor op het dak.
Ik win er dan misschien niet de schoonheidsprijs mee maar ik heb in eerste instantie een huis om mij zo goed en goedkoop mogelijk te beschermen tegen de elementen, het liefst zo comfortabel mogelijk, in een mooie omgeving en esthetiek hobbelt daar heel ver achteraan.
Campagnolo Ultra Dork

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 nov 2022 09:47

Ja ach, iedereen is daar verschillend in. Fijne omgeving en esthetiek zijn voor mij wel belangrijk (toegegeven: omdat ik dat kan betalen). Maar nieuwe kozijnen komen er in eerste instantie voor wooncomfort (enkel glas is niet heel fijn meer) en de uitstraling van de woning, de besparing op energie is leuk meegenomen. Wij verbruiken ook niet enorm veel moet ik toegeven.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 nov 2022 09:49

Mijn 'andere' huis is meer dan 200 jaar oud, met lemen muren (vakwerkbouw), en dan ook nog 'semi-beschermd', wat wil zeggen dat je niet zomaar veranderingen aan het uitzicht/gevel kan uitvoeren. Zelfs de dakpannen moeten aan bepaalde uitzichtsvereisten voldoen. Maak zo'n huis maar eens meer energievriendelijk - de enige optie is isoleren aan de binnenzijde, maar dan verlies je heel veel van de charme en ook veel vierkante meters ruimte.
Laatst gewijzigd door raven14 op 21 nov 2022 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 nov 2022 09:52

Philippos schreef: 21 nov 2022 09:23 De mening van velen is dat een jaren 30 woning niet gasloos te krijgen is. Ik hoor heel graag een andere mening. Maakt niet uit van wie.
Dat kan je niet zo plat zeggen.
Bij een jaren 30 woning is het ook nog steeds afhankelijk van de situatie en wat je bereid bent aan te passen.
Het kan altijd! laat dat duidelijk zijn.

De vraag is wil je die effort erin steken en wat levert het op. Populair gezegd voldoet het dan aan jouw business case.
Daarbij aanhakend op Raven14

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 nov 2022 09:57

Goed isoleren, warmtepomp en daar moet dan nog iets bij bij een oud huis. Infraroodpanelen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door havana op 21 nov 2022 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 nov 2022 09:58

Ernie C. schreef: 21 nov 2022 08:09
mao schreef: 20 nov 2022 14:49
Ernie C. schreef: 20 nov 2022 14:02 Alle alternatieven gaan je nog veel harder "mishandelen".
Iedereen die bij de komende verkiezingen nog enigszins gematigd gaat stemmen, heeft het helemaal begrepen.

Overigens is het probleem op links nog veel groter. Daar heb je alleen één grote brei van woke en geen enkel besef van hoe alles wat ze willen betaald moet worden.
De angst kaart word getrokken # veel harder “mishandelen”
Dat is ongeveer het aller slechtste argument om een bestaande situatie te handhaven.
Mishandelen waren jouw woorden maar als je mij één voorbeeld kunt noemen waar een populist aan de macht voor verbetering heeft gezorgd, ben ik misschien een beetje minder bang. Voorbeelden waarbij het een stuk slechter is gegaan zijn er genoeg. Is het geen economische ramp, dan is het wel verregaande polarisatie.
Sorry Ernie, maar weer zo’n dooddoener..#populist
Een andere mening of inzicht meteen weer als populist weg te zetten gaat ons niet naar elkaar toe brengen…

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 21 nov 2022 10:00

Hetzelfde als de angst voor woke die alleen maar wordt gecreerd door dom rechts

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2022 10:06

el_loco schreef: 21 nov 2022 09:47 Ja ach, iedereen is daar verschillend in. Fijne omgeving en esthetiek zijn voor mij wel belangrijk (toegegeven: omdat ik dat kan betalen). Maar nieuwe kozijnen komen er in eerste instantie voor wooncomfort (enkel glas is niet heel fijn meer) en de uitstraling van de woning, de besparing op energie is leuk meegenomen. Wij verbruiken ook niet enorm veel moet ik toegeven.
Hoe ik het getypt heb kun je het op twee manieren zien. De mooie omgeving hoort oom bij de dingen die ik graag heb :oops: .

Als je de keuze hebt, moet je natuurlijk voor mooi gaan maar ik ga er geen technisch perfecte kozijnen uitgooien voor een beetje mooiere.
Sowieso houd ik niet van verspilling. Mijn keuken is ook best oud maar zolang alles nog prima functioneert en het er niet uitgeleefd uitziet, blijft hij gewoon zitten. Niet zozeer vanwege het geld maar meer vanwege grondstoffen en materialen.
Campagnolo Ultra Dork

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 21 nov 2022 10:18

1094 schreef: 21 nov 2022 10:00 Hetzelfde als de angst voor woke die alleen maar wordt gecreerd door dom rechts
groetjes slim links.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 nov 2022 10:22

Ernie C. schreef: 21 nov 2022 10:06
el_loco schreef: 21 nov 2022 09:47 Ja ach, iedereen is daar verschillend in. Fijne omgeving en esthetiek zijn voor mij wel belangrijk (toegegeven: omdat ik dat kan betalen). Maar nieuwe kozijnen komen er in eerste instantie voor wooncomfort (enkel glas is niet heel fijn meer) en de uitstraling van de woning, de besparing op energie is leuk meegenomen. Wij verbruiken ook niet enorm veel moet ik toegeven.
Hoe ik het getypt heb kun je het op twee manieren zien. De mooie omgeving hoort oom bij de dingen die ik graag heb :oops: .

Als je de keuze hebt, moet je natuurlijk voor mooi gaan maar ik ga er geen technisch perfecte kozijnen uitgooien voor een beetje mooiere.
Sowieso houd ik niet van verspilling. Mijn keuken is ook best oud maar zolang alles nog prima functioneert en het er niet uitgeleefd uitziet, blijft hij gewoon zitten. Niet zozeer vanwege het geld maar meer vanwege grondstoffen en materialen.
Hier ben ik het volledig mee eens!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2022 10:24

mao schreef: 21 nov 2022 09:58

Sorry Ernie, maar weer zo’n dooddoener..#populist
Een andere mening of inzicht meteen weer als populist weg te zetten gaat ons niet naar elkaar toe brengen…
Populisme gaat niet over de afwijkende mening maar over de manier waarop die verpakt wordt.
Het gaat dan vooral om heel hard meeroepen met wat op internet trending is, meestal met als enige visie het z.s.m. vergaren van macht.
Dat is ook zeker niet iets waar rechts patent op heeft maar meer iets waar de gehele politiek steeds meer mee besmet wordt waardoor de langetermijnvisie bijna niet meer bestaat.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie