Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Energie topic

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 nov 2022 14:35

wmc schreef: 20 nov 2022 14:11
mao schreef: 20 nov 2022 13:47 El loco,
Ik kan je alleen adviezen over het glas,
Hr++ is meer dan voldoende (trippel is echt overkill we wonen niet in Zweden hè ) wat ik wel altijd zou doen is de binnenste ruit een gelaagde ruit nemen.
Kost een paar euro meer per 2M maar heeft vele voordelen,
Stukje veiligheid , en inbraakwering
Geen verkleuring van je meubels ( de pvb folie van de gelaagde ruit houdt 98% UV licht tegen)
Betere geluidwering
Als je kozijnen donkert schildert ( laat je niet overhalen voor aluminium of kunststof kozijnen) kan je overwegen om het aluminium kader profiel wat tussen de 2 ruiten zit , in zwart te nemen… staat stuk mooier.
Even heel ongenuanceerd: dat triple glas onzin is, is grote onzin. Je ramen zijn veruit de slechtste isolator van je thermische schil. Zelfs triple glas gevuld met Krypton kan niet op tegen een doodnormale geïsoleerde spouwmuur. Oftewel, ga voor zo goed mogelijk isolerende ramen.

Overigens is de subsidie op triple glas zodanig dat het loont om triple boven dubbel glas te kiezen.
Als je zo nodig het braafste jongetje uit de klas wilt wezen neem je vacuumglas ;-)
Hoef je ook niet extra zwaar kozijn hout te nemen.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 20 nov 2022 14:44

Hier ga ik alle kozijnen vervangen in combinatie met triple glas. Inclusief de hogere subsidie op triple glas ben ik goedkoper uit dan dat ik voor HR++ zou kiezen. Daarnaast heeft triple glas in combinatie met een goed kozijn en kierafdichting een veel betere isolatiewaarde dan HR++. Alle beetjes helpen om het energieverbuik te verminderen. Om voor de hogere subsidie in aanmerking te komen op triple glas moeten tevens je kozijnen vervangen worden voor nieuwe met een maximale u waarde van 1,5. Voldoen je nieuwe kozijnen hier niet aan dan krijg je hetzelfde subsidie bedrag als HR++.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 nov 2022 14:49

Ernie C. schreef: 20 nov 2022 14:02 Alle alternatieven gaan je nog veel harder "mishandelen".
Iedereen die bij de komende verkiezingen nog enigszins gematigd gaat stemmen, heeft het helemaal begrepen.

Overigens is het probleem op links nog veel groter. Daar heb je alleen één grote brei van woke en geen enkel besef van hoe alles wat ze willen betaald moet worden.
De angst kaart word getrokken # veel harder “mishandelen”
Dat is ongeveer het aller slechtste argument om een bestaande situatie te handhaven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 nov 2022 15:50

Ernie C. schreef: 20 nov 2022 14:02 Alle alternatieven gaan je nog veel harder "mishandelen".
Iedereen die bij de komende verkiezingen nog enigszins gematigd gaat stemmen, heeft het helemaal begrepen.

Overigens is het probleem op links nog veel groter. Daar heb je alleen één grote brei van woke en geen enkel besef van hoe alles wat ze willen betaald moet worden.
Helaas ben ik ook bang dat dit de realiteit is.
Links is imho volledig losgeslagen van de realiteit met alle al dan die woke ideeen.
Maken zich drukker over lhtbi, zwarte piet en gedwongen vluchtelingen opvang dan dat ze bezig zijn met écht besturen van een land waar heel veel niet goed gaat en waar de korte termijn politiek de realiteit verdrongen heeft.
Less is bore

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 20 nov 2022 15:57

mao schreef: 20 nov 2022 13:47 El loco,
Ik kan je alleen adviezen over het glas,
Hr++ is meer dan voldoende (trippel is echt overkill we wonen niet in Zweden hè ) wat ik wel altijd zou doen is de binnenste ruit een gelaagde ruit nemen.
Kost een paar euro meer per 2M maar heeft vele voordelen,
Stukje veiligheid , en inbraakwering
Geen verkleuring van je meubels ( de pvb folie van de gelaagde ruit houdt 98% UV licht tegen)
Betere geluidwering
Als je kozijnen donkert schildert ( laat je niet overhalen voor aluminium of kunststof kozijnen) kan je overwegen om het aluminium kader profiel wat tussen de 2 ruiten zit , in zwart te nemen… staat stuk mooier.
Thanx voor de tips! Dat gelaagde glas lijkt me een beetje overkill overigens, de kat krijgt een enkele ruit al niet stuk :lol: (en ik ga zeker niet voor kunststof af aluminium btw, onderhoudstechnisch wellicht interessant maar als ik weinig onderhoud wilde had ik geen jaren 30 woning moeten kopen...)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 nov 2022 16:39

@Mao, vertel, wat is er tegen kunststof kozijnen, ramen en deuren? Wij hebben inmiddels 9 jaar kunststof kozijnen en zijner zeer tevreden mee. Aluminium schuifpuien, (4 stuks) geen enkel probleem.
Waarom zou alles donker moeten worden?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 nov 2022 17:43

Jans schreef: 20 nov 2022 16:39 @Mao, vertel, wat is er tegen kunststof kozijnen, ramen en deuren? Wij hebben inmiddels 9 jaar kunststof kozijnen en zijner zeer tevreden mee. Aluminium schuifpuien, (4 stuks) geen enkel probleem.
Waarom zou alles donker moeten worden?
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.

Ik schrijf nergens dat alles donker moet….. ik zeg alleen al zou je je kozijn bv donker (groen) schilderen het dan een overweging kunnen zijn om je kaderprofiel dan zwart te nemen ipv zilver zoals gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 nov 2022 17:52

mao schreef: 20 nov 2022 17:43
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.
Er is zulk mooi kunststof te koop dat je heel goed je best moet doen om het te zien?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 nov 2022 17:55

Jans schreef: 20 nov 2022 17:52
mao schreef: 20 nov 2022 17:43
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.
Er is zulk mooi kunststof te koop dat je heel goed je best moet doen om het te zien?
Het blijft kunststof…

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 nov 2022 20:03

mao schreef: 20 nov 2022 17:55
Jans schreef: 20 nov 2022 17:52
mao schreef: 20 nov 2022 17:43
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.
Er is zulk mooi kunststof te koop dat je heel goed je best moet doen om het te zien?
Het blijft kunststof…
Ja en . . . . wat is er mis mee.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 nov 2022 20:09

Kwestie van smaak, lijkt me. Ik vind het niet mooi, maar scheelt wel qua onderhoud natuurlijk.

i-mac

i-mac 20 nov 2022 20:13

mao schreef: 20 nov 2022 17:55
Jans schreef: 20 nov 2022 17:52
mao schreef: 20 nov 2022 17:43
Ik heb niets tegen kunststof kozijnen, ik zou het alleen persoonlijk niet doen bij een huis (met de uitstraling ) van de jaren 30.
Er is zulk mooi kunststof te koop dat je heel goed je best moet doen om het te zien?
Het blijft kunststof…
Ach, hier in Brugge mag je in de binnenstad geen kunststof ramen laten plaatsen (Unesco vraagt dit, en het stadsbestuur gaat daar graag in mee). Maar als er een controle doorgaat, moeten ze de factuur opvragen omdat ze het verschil met houten ramen niet zien. Er zij al sinds jaar en dag kunststof profielen met de nerf structuur van hout.

Ik heb al meer dan 25 jaar kunststof ramen, en die zijn nog steeds in zeer goede staat. En ik heb een gloeiende hekel aan schilderen, dus houten ramen kwamen er hier niet.

Plaats reactie