Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke sportreep

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 18 nov 2022 17:19

Dit onderwerp is ongetwijfeld vaker besproken, maar ik kon zo snel geen topic vinden.

Graag zou ik willen informeren welke sportbars jullie nemen voor de langere ritten. De repen vind ik zelf vrij prijzig, zeker gezien het aantal er soms doorheen gaan. Nu zijn er goedkopere repen bijv. bij Decathlon, maar dit is ervaar ik als beduidend minder?

Bij een rit <2 uur kies ik vaak voor een banaan, een snelle Jelle (Lidl variant), of een stroopwafel/Kanjer. Bij langere ritten probeer ik ieder uur/anderhalf uur wel een reep te eten bijvoorbeeld van Natusport (2€ p.s) of de powerband van Mantel (1.60 ps)

Daarom mijn vraag aan jullie: Welke reep/repen neem jij mee onderweg? Zijn er nog verborgen pareltjes, die wat beter betaalbaar zijn lekker en voedzaam zijn!?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 nov 2022 18:44

Tja, dat is vaak een persoonlijke voorkeur. Ik heb altijd de repen van Namedsport. Die zijn makkelijk te eten en ook nog lekker (vind ik dan). Veel sportrepen zijn nogal taai en een reep met chocolade vind ik sowieso een no-go in mijn achterzak (wordt warm natuurlijk).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 nov 2022 19:10

Ik vind de lemonbars van A-macx (huismerk Duursport) een aanrader.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 18 nov 2022 19:13

Ik gebruik zelf deze: https://www.wielervoeding.nl/lightning- ... 314.html#p
Vooral die bulk verpakking van 75 repen van 40gr voor 75,99 werkt prima. 1,- per reep is een goeie prijs, ik vind ze goed te eten, smelten niet (worden wel iets zachter als ze warmer worden), en plakken niet.
A-Macx van duursport heb ik ook gehad, maar die zijn wat duurder dan bovenstaand, en zijn voor mij niet beter of slechter. Als afwisseling wel prima.
Verder begin ik vaak mn langere ritten (>3u) met een banaan, en heb ook nog wel eens een broodje bij me (van die met rozijnen en noten). Kruidkoek doet voor mij niet zo veel. Wel geprobeerd, maar heb het idee dat ik alleen lucht eet.
Als ik een gel wil hebben (als ik geen zin meer heb in vast eten) dan grijp ik altijd naar SiS. Die zijn niet goedkoop, maar die smaken voor mij het beste, en die verdraagt mn maag ook prima.
Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2022 19:29

Eerst en vooral proberen wat jij lekker vindt en verdraagt.
En dan mogelijk naar prijs.
In Nederland eet ik veel krentenbollen en Luikse wavels.
Ik vind de fruitgels van Decathlon erg lekker, hun huismerk voeding is leuk geprijsd.
Powerbar repen en gels, SIS gels verdraag ik ook, sommigen hebben honderden kilometers in de achterzak gereden.
Niet zijken maar reiden !

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 nov 2022 19:36

Se7en schreef: 18 nov 2022 19:10 Ik vind de lemonbars van A-macx (huismerk Duursport) een aanrader.
Heel fijn deze.

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 18 nov 2022 19:52

Zelf gebruik ik vaak de endurance bars van Sanas omdat deze me best bevallen. Ook hun gels kan ik goed verdragen. Ook de sportvoeding van 6d vind ik ok, hoewel de nougat bij warm weer me niet bevallen gezien ze snel zacht worden.

Het is vooral uitproberen en zien wat je zelf kan verdragen en wat je persoonlijke voorkeur is. Zo heb ik ook al gewone koekjes zoals stroopwafels ingenomen tot repen van de Decathlon. Bij lange individuele ritten boven 100 km eet ik een eerste reep tussen de 50 - 60 min, daarna om de 40 min en beperk me vaak niet enkel tot repen.
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 nov 2022 20:21

JW123 schreef: 18 nov 2022 17:19 .....die wat beter betaalbaar zijn lekker en voedzaam zijn!?
Betaalbaar daar heb je Google voor, repen staan heel dikwijls in de sale.
Maar belangrijker is of jij ze lekker, echt lekker wordt het nooit, vindt en nog belangrijker is of je maag er tegen kan.
En dat kan enkel jij uitmaken.

Ik gebruik meestal sis gelletjes en powerbar repen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 18 nov 2022 20:30

Ik koop altijd repen en gels die bijna de uiterste datum naderen. Di ekan je gewoon 6 maanden na datum nog perfect gebruiken.
Ik heb recent 30 bars en 30 gels van Sis gekocht voor een goeie 50 euro.

Dikwijls bestel ik ook bij sportfoods.be. Goeie prijzen, ook dikwijls aanbiedingen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 18 nov 2022 22:07

Je kan zelf ook heel goed wat in elkaar kokkerellen. Genoeg recepten te vinden.
Voordeel daarvan is dat je die zooi met eigenlijk alleen maar suiker (stroopwafels ed) vermijdt en betere ingrediënten daarnaast kan gebruiken. Bij mij gaan er naast suiker, stroop en pindakaas ook havermout, dadels, rozijnen en zonnebloempitten in.
Vast niet zo goed als een sportreep van 2 euro, wel een stuk betaalbaarder.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2022 22:21

Helaas moet ik een droom uiteen laten spatten: suikers = koolhydraten
Niet zijken maar reiden !

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 18 nov 2022 22:22

Er is vrijwel geen sportreep te vinden die significant meer koolhydraten/vet/eiwitten bevat dan een simpele Snelle Jelle of een Vlugge Japie van Lidl. Kappen met die onzin, zeg ik.

Plaats reactie