Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2022 10:39

scottwilko schreef: 12 okt 2022 13:00 Vignet delen is in mijn ogen een vorm van zwartrijden. En een uiting dat de €7,5 te veel geld wordt gevonden voor 1 keer fietsen, door degene die dat vignet overneemt.
Helemaal op de letter, ben ik het met je eens.
Maar voor mij zou het wel uitmaken of je zoals 53x11 een handvol vignetten koopt, en als je dan iemand meeneemt diegene op 1 van die vignetten rijdt. Lijkt me niet zo kwalijk, zeker als de helft van de tijd dat gewoon een gezinslid is.
En ook voor iemand die een sporadische rit meerijdt met een vriend, kennis, familielid.., en daar al dan niet een fiets voor leent. Heb ik ook niet echt moeite mee. Betekend toch al dat die vriend daar 2 vignetten heeft liggen.
Dat je bij een huur MTB vaak een vignet er wel bij krijgt voor die dag, daar kan je iets meer vraagtekens bij stellen. Voor de toegankelijkheid voor de sport is het goed. Maar commercieel wordt diezelfde fiets natuurlijk 20, 30, 40x per jaar gebruikt door evenzoveel verschillende personen. Dan is het dat ene vignet toch wel wat karig richting de onderhoud van de tracks ed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 13 okt 2022 11:37

MarkVeenstra schreef: 13 okt 2022 10:39
scottwilko schreef: 12 okt 2022 13:00 Vignet delen is in mijn ogen een vorm van zwartrijden. En een uiting dat de €7,5 te veel geld wordt gevonden voor 1 keer fietsen, door degene die dat vignet overneemt.
.... Dan is het dat ene vignet toch wel wat karig richting de onderhoud van de tracks ed.
En de kinderfeestjes, niet te vergeten! :lol:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 okt 2022 12:05

Over vignetten gesproken: de 2023 vignetten van Natuurmonumenten (dus NIET voor de UHR) zijn verkrijgbaar!

https://www.natuurmonumenten.nl/mtb/vignet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 18 nov 2022 13:22

Afbeelding

Op de MTB-routes op de Utrechtse Heuvelrug moet je altijd een geldig vignet van het Nationaal Park kunnen tonen. Je bepaalt zelf waar je het vignet plakt: op je fiets, op je helm of op een kaartje in je portemonnee. "Waar bewaar jij je vignet?"

Het vignet 2023 is vanaf dit weekend beschikbaar bij de aangesloten fietsenzaken, horeca en webshops. Het vignet is geldig vanaf 1 december 2022 tot en met 31 december 2023. Je huidige gele vignet 2022 is nog geldig t.e.m. 31 januari a.s. De prijs blijft 7,50 voor een heel jaar mountainbiken op de MTB-routes binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.
Het vignet is geldig op de mountainbikeroutes Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz, Kidsroute Austerlitz, Lage Vuursche en Hoge Vuursche. Samen goed voor 100km fietsplezier op de MTB.


De actuele lijst met alle verkooppunten, zoals webshop, horeca en fietsenzaak vind je hier:
https://www.np-utrechtseheuvelrug.nl/wp ... tijden.pdf

Via het vignet draag je bij aan de aanleg, het beheer en het onderhoud van de mountainbikeroutes in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en aan de natuur rondom de routes. Dit jaar hebben we dankzij jullie inbreng kunnen bijdragen aan een dassentunnel, aan begrazing van heide met een schaapskudde en aan bloemrijke akkerranden.

Happy biking. Blijf gezond.
link: Website

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 nov 2022 13:43

Top, goede reden om eventjes bij 't Rijwielpaleis te gaan kijken. Ik koop er weer 2 voor komend seizoen! Eéntje voor op de gravelracer en ééntje voor de MTB.

Ik plak 'm altijd onderop de bovenbuis, zodat ie niet zichtbaar is.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 nov 2022 14:38

En opnieuw slechts 7,50 per jaar, koopje toch in de tijd dat alles duurder is geworden. Zelfs al zou je maar 1x per jaar de UHR bezoekt :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 nov 2022 17:01

In Vlaanderen heb je vast afgepijlde MTB-parcours, beheerd en uitgezet door Sport Vlaanderen. Gesubsidieerd met belastinggeld, dus enigszins 'gratis' te noemen en vrij te gebruiken door iedereen. Toch zijn de interessantere parcours de laatste jaren, door de stijgende populariteit van de fiets in het algemeen, haast compleet stuk gereden. De heuvelrug hier is tegenwoordig meer boomwortels rijden en uitgesleten plas-/modderwegen dan leuke tracks en dan zwijg ik nog over de paarden die alles kapot maken. Moest er hier zo'n systeem bestaan van goed onderhouden MTB-parcours waar je slechts 7,5 euro/jaar zou voor moeten betalen, ik zou het onmiddellijk doen.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 nov 2022 17:46

Vooropgesteld, in het noorden heb je amper een vignet nodig. Alleen Beetsterzwaag en die valt onder Natuurmonumenten. Dat vignet koop ik jaarlijks standaard, als een soort van steun richting NMM.

Ik heb wel eens het idee gehad om een weekend af te zakken omgeving Utrecht. Daar heb je een vignet nodig. Waar ik dan weer moeite mee heb is dat je moet betalen voor het fietsen op een route, waarvan (grote) delen van die route regelmatig afgesloten zijn. Dan voor onderhoud (begrijpelijk), dan weer omdat het te nat of te droog is. Dat weerhoudt mij ervan om zoiets wat sneller te plannen, ook al kan ik wel een vignet lenen van vrienden die daar in de buurt wonen.

Daar ben ik dan weer vrij principieel in; als ik ergens voor betaal wil ik er ook elke dag gebruik van kunnen maken, incidenten daargelaten.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 nov 2022 21:22

Se7en schreef: 18 nov 2022 17:46 Daar ben ik dan weer vrij principieel in; als ik ergens voor betaal wil ik er ook elke dag gebruik van kunnen maken, incidenten daargelaten.
Dan zou er 24/7 een enorme professionele onderhoudsploeg paraat moeten staan en zou het vignet 10x zo duur zijn ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 18 nov 2022 21:53

Hoe doe je dat met wegenbelasting en afgesloten wegen?
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 nov 2022 22:09

BertL schreef: 18 nov 2022 21:53 Hoe doe je dat met wegenbelasting en afgesloten wegen?
Vind ik een onzinnige vergelijking. Onderhoud heb je altijd en zoals ik zei: geen moeite mee. Openbare weg gaat niet dicht omdat het 3 week droog is/regent.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2022 22:22

Zelfs voor 180 dagen per jaar is het een koopje.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie