Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Voor of achterband belangrijkst

hansiefiets
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28

hansiefiets 10 nov 2022 22:44

Ik heb nu voor en achter rapid rob banden en 1 is aan vervanging toe. Nu wil ik een betere band monteren, maar de andere oude band wil ik nog wel gebruiken tot die op is.

Dus ik heb straks 1 “goede” en 1 “slechte” kwaliteit band. Kan ik de goede band dan het beste voor of het beste achter toepassen? Welke van de 2 is het belangrijkst?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 10 nov 2022 23:01

Voor de beste, liefst ook met het profiel/noppen die meeste grip geven

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 nov 2022 08:14

over de rapid rob
Een uitmuntende XC-band met een excellent profieldesign en K-Guard anti-lekbescherming. Meest geschikt voor het achterwiel in combinatie met bijvoorbeeld Tough Tom. Highlight: de uitvoering met witte strepen op het loopvlak in de bandenmaten 26”, 27,5” en 29”.

• het speciale XC profiel zorgt voor geringe rolweerstand en een laag gewicht.
aldus schwalbe zelf. Leg dus je beste rapid rob op de achterband en koop de tough tom als voorband.

Veel mountainbike profielen zijn specifiek voor de voor of achterband. Dus verschillende banden combineren en als beginner gewoon het advies van de banden fabrikant volgen. Jammer genoeg hebben de mensen die voor fietsfabrikanten fietsen samenstellen hier vaak geen boodschap aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 nov 2022 08:23

Eens.

Ik ga altijd wel uit van aan de voorkant iig een goede band.
Je wilt voor grip hebben en niet lek rijden. Achter is dat minder spannend, zeker op de MTB op de NL parcoursen.

De rapid rob is de oude racing ralph opzich een prima band voor in Nederland.
De Though Tom is de oude Nobby Nic, die is wel wat overkill in nederland, maar slecht is het zeker niet!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 nov 2022 08:27

Voorkant de beste band en de meeste grip. Als je voor weg schuift, kun je niets herstellen, maar ga je. Als je achter wegschuift gebeurd er normaal heel weinig en kun je dat gewoon herstellen. (Zelfs in de cyclocross in Namen afgelopen weekend waren er (zeker bij de dames) meerdere die voor met profiel reden en achter nagenoeg zonder.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 11 nov 2022 09:59

Je wilt grip op het voorwiel. Je achterwiel kan best een beetje kwispelen, maar komt altijd wel achter je aan.
hun fietsen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 nov 2022 10:14

wasbeer2006 schreef: 11 nov 2022 08:23

De rapid rob is de oude racing ralph opzich een prima band voor in Nederland.
De Though Tom is de oude Nobby Nic, die is wel wat overkill in nederland, maar slecht is het zeker niet!
maw, die TT en RR zijn oem bandjes, en hebben het profiel van de oude RR en NN, maar zijn echt wezenlijk anders.
Zijn draadbanden en vreselijk hard rubber, echt niet te vergelijken met de oude RR/NN

zou inderdaad, nu een nieuwe dedicated voorband nemen, afhankelijk van welke parcoursen en inzetbaarheid je rijdt. veel trails dan een NN, meer race dan een Racing Ray. en persoonlijk zou ik ook meteen dan een bijpassende achterband nemen. maar kan ook begrijpen dat je de oude voorband nu achterop gooit en deze oprijd..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 nov 2022 11:53

Ik heb zelf in Racing ralph / Racing ray (voor ) combi in addix compound en tubeless. Meestal de beste combi in Nederland totdat het zeer modderig is. Maar dat zijn heel andere banden in een andere prijscategorie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hansiefiets
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28

hansiefiets 11 nov 2022 21:04

Thnx voor de goede adviezen. Wordt dus een voorband en dan kies ik voor een
Schwalbe Nobby Nic Addix TwinSkin. Helaas kunnen m’n velgen geen tubeless.

Met de aanname dat iemand met minder materiaal een beginner is moet je voorzichtig zijn :). Ik rij zeker 95% van de mtb’ers eruit met mijn oude X-trail met 3 bladen voorop. Dat is het mooie van oud materiaal rijden.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 12 nov 2022 09:02

hansiefiets schreef: 11 nov 2022 21:04 Thnx voor de goede adviezen. Wordt dus een voorband en dan kies ik voor een
Schwalbe Nobby Nic Addix TwinSkin. Helaas kunnen m’n velgen geen tubeless.

Met de aanname dat iemand met minder materiaal een beginner is moet je voorzichtig zijn :). Ik rij zeker 95% van de mtb’ers eruit met mijn oude X-trail met 3 bladen voorop. Dat is het mooie van oud materiaal rijden.
Ook al rijd je 95% van de mtb'ers eruit (welke groep dat ook precies mag zijn...'de mtb'ers'), als je zulke vragen stelt kom je eerder over als een beginner. ;)

hansiefiets
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2015 16:28

hansiefiets 13 nov 2022 15:30

Toch nog een vraag over welke voorband?
De nobby nic of racing ray. Beide performance addix.

Ik fiets door heel Nederland en het meest Utrechtse heuvelrug. Het moet een band zijn voor zomer en winter.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 nov 2022 17:12

Hangt er vanaf of je ook een slijkploeteraar bent, ja of neen. Ik MTB al jaren gans 't jaar door met Conti RaceKing RS, lichtlopend, lage nopjes en ze geven me veel vertrouwen. Zelfs een sporadisch slijktrajectje verteren ze nog. Maar... serieuze slijktoestanden vermijd ik dus wel...

Plaats reactie