Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Colnago C40 Mk3 & C50HP - incl. foto's

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2022 12:37

Afgelopen week heb ik mijn jonge mannendroom verwezenlijkt. Toen ik de leeftijd had dat deze frames uitkwamen heb ik wat staan kwijlen bij Hopmans als ik er was. Prachtige frames in carbon - titanium en ook Alu ( Colnago Dream ) Fietsen van ruim 5K oud Hollandse guldens, met een mooie nieuwe Campagnolo Record titanium groep met carbon shifters was voor mij echt een brug te ver. Ik was al tevreden met mijn Alu Carrera met Campagnolo Mirage afgemonteerd.

Toch is het al die jaren blijven kriebelen, en af en toe zag ik er eentje rijden. Dan toch even kijken met een gezonde jaloerse blik. Meestal afgemonteerd met Campagnolo Record of Chorus incl. een stel mooie wielen ( Campa Nucleon - Electron of als er veel geld was zelfs Hyperon en later ook Bora's )

Nu ben ik 20 jaar ouder ( wijzer ?? ;) ) en ben ik eens op zoek gegaan naar een C40 of C50 in mijn maat. Dit ter vervanging van de Holdsworth die ik heb staan. 2 Weken geleden ben ik tegen een C40 aangelopen in mijn maat 53 cm met een bovenbuis van 54,3cm. Ze zijn niet zo dik bezaaid in wielerland en toen ik er laatst 1 spotte op eBay ben ik mee gaan bieden. De prijs ging zo vlak voor het einde van de veiling ruim boven de 1K€ wat best een bedrag is. Dus ik ben niet meer gaan bieden boven de 1K€ en uiteindelijk is het frame verkocht voor € 1250,- geloof ik.

Later die week kwam er weer een C40 in mijn maat voorbij die nog mooier was qua lakwerk en minder slechte plekjes had. Deze frames zijn natuurlijk al 20 jaar oud en hebben meestal wat geleden en soms in echt slechte staat. Zeker de blanke laklaag is net als Italiaanse electronica in Alfa of Maserati, het werkt maar niet zo lang. Affin weer meebieden op deze C40, en in het laatste uur ging de prijs ook weer redelijk omhoog. Zelf toch nog een finaal bod uitgebracht en jawel, ik had het frame.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus ik was blij met het frame, maar nu zou de maat nog goed moeten zijn. 53CC en Bovenbuis van 54,3CC zoals aangegeven in de advertentie - echter melde de man mij dat de bovenbuis 56cm zou zijn ?! Custom frame of wat ... dus in spanning tot het frame er was. Vandaag kwam het frame binnen incl. balhoofd zadelpen strop maar geen zadelpen ( wist ik ). Alles was perfect ingepakt en na het uitpakken heb ik het frame gemeten , en pfff gelukkig 54,3cm bovenbuis, dus zou perfect moeten passen. Het frame ziet er ook perfect en nagenoeg geen plekjes. Het balhoofd is perfect gesmeerd en ziet er dus top uit ! Ik heb ook een shim besteld voor dit frame 27,2mm naar 28,0 mm zodat ook een 27,2mm zadelpen zou passen.

Het is de bedoeling dat ik dit frame time correct ga opbouwen, met sowieso Campagnolo Chorus of Record. De voorbouw zal Deda worden met wel een modern iets dikker stuur ipv een dun oud stuur. De wielen dan : Ik struin nog wel eens op Marktplaats en wat zien ik gisteren verschijnen ?? Een mooi paar Campagnolo Electron wielen te koop in zeer nette staat. Een ander voordeel was dat het niet te ver was, en ik een collega kon strikken dat hij ze op ging halen. Nu maar hopen dat ze zo goed zijn als dat ze er op de foto's uitzien.

En dan het vervolg : Zit ik zondag op de Colnago groep te kijken op FB en dan zie ik een prachtige C50 in mijn maat voorbij komen uit Nederland. Ik neem contact met de verkoper en we komen een prijs overeen die me ligt. In eerste instantie was ik dus benauwd dat de C40 een andere maatvoering had dan on line stond vermeld. Vandaar dat ik de C50 ook gekocht had, maar ja N+1 geldt hier ook wel dus ja de C50 zal ook wel blijven. Hier wordt de 11 speed campagnolo Record / Super Record groep op gemonteerd die van de Holdsworth komt. Dit frame komt trouwens wel met Colnago zadelpen.

Afbeelding
Afbeelding

Dus ja stay tuned, er volgen meer foto's. Zoektocht naar een geschikte groep voor de C40 gaat ook verder, maar ik heb de tijd voor deze leuke projecten.
Laatst gewijzigd door rene op 20 jun 2023 09:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 nov 2022 12:45

Mooi hoor, leuk ook om zo'n jongensdroom alsnog in te kunnen vullen. Zal zeker af ten toe langskomen om de vorderingen te zien.
Ach, ik zeg ook maar wat

chris80
Forum-lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 nov 2022 13:02

Mooi mooi! Deze ga ik zeker volgen :like:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2022 13:07

Net even het C40 frame gewogen en tevens de voorvork. Gewicht is incl. balhoofd, maar zonder seatpost klem. Gewicht valt me zeker mee gezien de tijd waarin het gemaakt. is. Nu in gezonde spanning tot het C50 frame binnen komt, en dat ik het eens goed kan bekijken.

Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2751
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 10 nov 2022 13:11

Mooi! Succes met bouwen alvast!
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 nov 2022 13:16

Leuk project! Colnago is absoluut niet mijn merk, maar dat maakt niet zoveel uit.
Ober welk bouwjaar (bouwjaren) hebben we het hier?
(M4 bidonhouderboutjes?)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2022 13:28

@Pino, bouwjaar van de C40 is 2002 - dit is een MK3 - De Colnago C50 is gemaakt vanaf 2004 tot ca 2006 / 2007 toen daarna de Colnago Extreme en Colnago Cristallo kwamen. Ik kwam ook de Cristallo al tegen in 2006. Hier staat een heel stuk over de verschillende versies van de C40 :

https://cycling-obsession.com/colnago-c ... ate-guide/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2022 13:56

Heerlijk topic, nu al !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2022 14:06

Nu even broederlijk naast elkaar : Gewicht van de C50 is trouwens significant hoger dan de C40. Wellicht dat er meer carbon gebruikt is wat misschien ook in de stijfheid te merken is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op 10 nov 2022 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4435
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 10 nov 2022 14:13

Wat een nostalgie. Schitterend gewoon. Die zwarte C50 is qua kleurstelling ook nog eens heel mooi (rustig).

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 10 nov 2022 14:23

Dit topic ga ik volgen. Wat gaaf dat je dit met ons gaat delen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5782
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2022 15:16

Vandaag wil ik nog even de balhoofdlagers voor de C50 er in zetten. Ik heb gekozen voor Cane Creek omdat deze zwart zijn - rustig qua logo's en het feit dat ik ze op de Holdsworth ook heb en uitermate tevreden van ben. Misschien ook nog even de crank cups er in draaien als ik er aan toe kom. Ik heb wel even op de C50 de tire clearance getest en met de 25mm Schwalbe Pro One Tle op een 17C velg heb ik ruimte over. Een 28mm band zal te hoog worden vrees ik.

Voor de C40 heb ik mooie Elite Ciussi bidonhouders gekocht, klassieke vorm en toch modern. Voor de C50 zou ik het liefste een set Elite Patao in het zwart willen hebben - dus mocht iemand nog wat hebben in de rommelbak. :winkthumb:

Edit : de balhoofd cups zitten er in. Even een uurtje in de vriezer doet wonderen. Daarna voorzichtig met een terugslagloos hamertje er in getikt. De ( zelfgemaakte ) pers trok de lagers steeds een beetje scheef, en dat was dus niet te doen. Er in tikken met kleine tikjes op de juiste plaats ging wel prima.

Ook nog even getest met 26mm Pirelli op 20C velgen - en dat past ook op beide fietsen. Dus zal op de C40 een 28C band ook kunnen mocht ik de kasseien op gaan zoeken. Ook voor de C40 nog een Colnago stuurpen gevonden in de juiste lengte.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op 10 nov 2022 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie