Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra shifter kapot

tornadotom
Forum-lid

Gebruikersavatar tornadotom 31 okt 2022 08:07

walter- schreef: 28 okt 2022 22:10
rene schreef: 28 okt 2022 22:02 Remleiding inkorten is niet nodig, mits de eerste keer goed gemonteerd.
dat er natuurlijk vanaf hoe groot je bent ;-).
Help me eens, wat heeft je lichaamslengte voor invloed op het wel of niet inkorten van je remleiding?
Vertrouwen is goed, controle is beter.

walter-
Forum-lid HC

walter- 31 okt 2022 08:10

De remleidingen geleverd bij de shifter worden gemaakt opdat ze voor de 'grootste' fietsen passen. Ben je kleiner, en wil geen lange bochten in de leiding moet je inkorten.

jsparie
Forum-lid

jsparie 01 nov 2022 09:45

Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 01 nov 2022 12:59

jsparie schreef: 01 nov 2022 09:45 Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.
Nieuw "olijfje " is helemaal niet nodig mits de eerste keer goed gemonteerd. En dan bedoel ik recht op de remleiding, wat voor sommige heel erg moeilijk blijkt. Zo ook voor Shimano zelf want ik haalde mijn oude remcalipers van het systeem en haalde de remleiding los. Bleek de remleiding niet tot de eindstop in de caliper gedrukt wat tot gevolge had dat het "olijfje" scheef op de remleiding zat. Het uiteinde van de remleiding incl "olijfje" een beetje vet maken met witte vaseline helpt hierbij zeker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :lol:

tornadotom
Forum-lid

Gebruikersavatar tornadotom 07 nov 2022 12:50

rene schreef: 01 nov 2022 12:59
jsparie schreef: 01 nov 2022 09:45 Hij kan toch gewoon de oude remleiding gebruiken ? Mits die niet afgebroken is of iets dergelijks. Officieel moet je een nieuw "tonnetje" monteren aan het eind van de kabel, maar in de praktijk werkt het vaak nog wel de leiding gewoon weer vast te schroeven aan de nieuwe shifter.
Nieuw "olijfje " is helemaal niet nodig mits de eerste keer goed gemonteerd. En dan bedoel ik recht op de remleiding, wat voor sommige heel erg moeilijk blijkt. Zo ook voor Shimano zelf want ik haalde mijn oude remcalipers van het systeem en haalde de remleiding los. Bleek de remleiding niet tot de eindstop in de caliper gedrukt wat tot gevolge had dat het "olijfje" scheef op de remleiding zat. Het uiteinde van de remleiding incl "olijfje" een beetje vet maken met witte vaseline helpt hierbij zeker.
Ik vind jullie benamingen erg creatief. Olijfje is zelfs schattig te noemen! :lol:

Jullie hebben gelijk, de snijring hoeft niet altijd vervangen te worden.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Plaats reactie