Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

TCR of EVO ... en praatjes van de fietsenmaker?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 okt 2022 19:03

Waar is de plintenladder? Achter de kast waar de poerementator en vierkante gatenboor in liggen, bij de blikjes tussengas en de doosjes bougievonken. Ik zie die kast niet: ow nee de rijders-fietsen staan er voor :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 okt 2022 19:19

Een fiets van meer dan 5.000 of 7.500 euro (kies maar) is een rijders fiets. Rationeel is dat namelijk niet meer uit te leggen maar als je er wat emotie marketing aan plakt dan lijkt het plausibel.

Ik heb geloof ik nog nooit iets negatiefs over de giant tcr gehoord. Positieve verhalen echter zeker wel.
Als de fiets je past en het merk en model spreken je aan dan is er geen reden om het niet te doen.
Wil je meer emotie dan de zoveelste goede giant, trek, cannondale, etc dan is er vast nog ergens een minder bekend Italiaans merk zoals Basso, orbea, etc die je wil verleiden.
De keuze is reuze maar wel afhankelijk van je stack en reach. Ik zou voor dit geld in ieder geval de best passende fiets willen zonder gekke spacertoren of vreemde stuurpen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1069
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 okt 2022 19:28

De definitie van een rijdersfiets ken ik niet.
Het is wel een feit dat het gevoel op de ene fiets beter is dan een andere.
Maar dat is voor iedereen verschillend.

WiebeWiebe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
Locatie: Amsterdam

WiebeWiebe 24 okt 2022 19:43

pino schreef: 24 okt 2022 15:16 Veel fietsers zijn begonnen op een goedkope Giant (daarvoor op
Peugeots) waardoor het imago van goedkoop/simpel er aan blijft kleven.
Fietsenmakers behoren tot de meest conservatieve deel van het spectrum, daardoor blijft dat bij hun dat imago nog meer kleven (neem een zwarte, geen risico).

Giant maakt geweldige fietsen en worden bestuurd door fietsers. Cannondale door een investeringsmaatschappij met veel marketeers.
Ha pino, dank voor je bericht. Ik denk dat je gelijk hebt! Diezelfde FM beweerde eerder een keer dat Giant "een merk is om op naar het station te fietsen". Die winkel waar ik was is een snoepwinkel, waar je als fietsenliefhebber likkebaardend rond loopt (er staan fietsen waar je gerust een middenklasse auto voor koopt), maar waar ze blijkbaar ook een soort arrogantie hebben ontwikkeld voor alles wat in hun ogen minder is. Wel jammer.

WiebeWiebe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
Locatie: Amsterdam

WiebeWiebe 24 okt 2022 19:53

galileo2 schreef: 24 okt 2022 19:28 De definitie van een rijdersfiets ken ik niet.
Het is wel een feit dat het gevoel op de ene fiets beter is dan een andere.
Maar dat is voor iedereen verschillend.
Ha Galileo2, dank voor je bericht. Maar 'het gevoel' is dan toch iets subjectiefs? Ik werk bij een bedrijf waar we (lucky us) elke vier/vijf jaar een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken. Sommige collega's krijgen een goed gevoel van bepaalde lichtmetalen velgen en een two-tone kleur (waarbij het dak in een andere kleur is gespoten dan de rest van de auto). Ik zeg dan altijd: "maar dat zie je toch niet als je in je auto zit?". De auto gaat er ook niet beter van rijden .. Maar het is wel leuk natuurlijk.

Ik heb ook wel een gevoel bij fietsen, btw. Ik heb het liefst een fiets met een beetje rustige uitstraling, geen schreeuwende kleur, geen grote letters op de onderbuis en geen decals op de velgen. Wat dat betreft komt de Giant er goed uit, net als de Aethos in de kleur Gloss Clay/Pearl of Satin Carbon. De C'dale alweer minder. Maar het belangrijkste vind ik hoe het rijdt. Die FM beweerde gewoon ronduit dat de frames van Giant slechter zijn dan die van Cannondale, Specialized en Ridley.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 24 okt 2022 19:55

Ik heb een Giant Defy. Toen mijn fietsmaatje/collega onlangs een werkelijk schitterende Trek van meer dan 10K kocht, mocht ik er een stukje op fietsen. Ik verwachtte moeiteloos vooruit te vliegen. Echter, dat viel tegen. Ook op deze fiets moest ik gewoon trappen. Qua inspanning merkte ik zo 1, 2, 3 geen enkel verschil.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 24 okt 2022 20:27

Ik reed vroeger op een ‘duurdere’ full Ultegra Trek, nu op een ‘goedkopere’ 105 Giant (TCR).

Ik rijd nu 10-15% sneller. Het kan ook aan de conditie liggen 😉

Onlangs in de privé een gekende profrenner die de bemerking maakte dat zijn fiets belachelijk duur is en dat zelf nooit zou kopen want de meerwaarde niet ziet (we spreken natuurlijk over de high high end). Marketing moet ook wat.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 okt 2022 22:33

Giant beschouwt zichzelf als een A-merk.
Belangrijkste is dat de fiets past.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 okt 2022 08:10

Klinkt inderdaad als een wat arrogante FM. Giant is al jaren een A-merk imho. In de jaren 90 had je cadex en dat waren de eerste goede betaalbare carbon racefietsen (CFR). Jarenlang probleemloos op gereden. Daarna een TCR gehad, ook een prima fiets. Giant was ook de eerste die met sloping frames begon wat door vele merken gevolgd werd. Dus best vooruitstrevend lijkt me.

Qua image kan ik me er nog iets bij voorstellen, ik denk dat als je mensen ongeacht prijs laat kiezen tussen Cervelo, Cannondale, Specialized of Giant, dat Giant dan het minst wordt gekozen. Van oudsher heeft Giant een goedkoper imago, wellicht ook omdat ze een range fietsen verkopen van heel goedkoop tot heel duur, afkomst Taiwan helpt ook niet. Maar om de kwaliteit van de hogere modellen in twijfel te trekken, slaat nergens op en wordt waarschijnlijk ingegeven door eigen commerciële gedachten van de FM. Alsof mensen 4000 euro uit gaan geven aan een fiets met een inferieur Giant-frame, dat zou Giant maar kort volhouden.

Eerlijk gezegd zou ik zeker nog even bij een andere FM gaan kijken, die iets bredere kijk op dingen heeft (of iets minder kapsones heeft).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

WiebeWiebe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
Locatie: Amsterdam

WiebeWiebe 25 okt 2022 14:51

rikkert schreef: 24 okt 2022 19:03 Waar is de plintenladder? Achter de kast waar de poerementator en vierkante gatenboor in liggen, bij de blikjes tussengas en de doosjes bougievonken. Ik zie die kast niet: ow nee de rijders-fietsen staan er voor :-)
:D :lol: :lol:

WiebeWiebe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
Locatie: Amsterdam

WiebeWiebe 25 okt 2022 15:00

rikkert schreef: 24 okt 2022 15:46 Nou zou gek is dat niet. Naast de rijdersfiets waar je daadwerkelijk op kunt rijden, heb je ook de zelfrijdende fiets, die rijdt vanzelf en vult je strava met de mooiste ritten zonder dat je zelf erop op uit hoeft. Ik neem aan dat je zelf wilt rijden, dus een rijdersfiets. Jammer dat ik dat uit moet leggen.

Zitten er hier nou mensen die FM belachelijk te maken?

En mag ik raden, deze FM verkoopt geen Giant. Ik ga alvast door voor koelkast :-)
Koelkast verdiend, deze FM verkoopt idd geen Giant. Vroeger wel, btw, maar daar zijn ze vanaf gestapt. Ik weet niet waarom ..

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 25 okt 2022 15:30

WiebeWiebe schreef: 25 okt 2022 15:00 Koelkast verdiend, deze FM verkoopt idd geen Giant. Vroeger wel, btw, maar daar zijn ze vanaf gestapt. Ik weet niet waarom ..
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk;
Een Giant is geen rijdersfiets. :lol: :mrgreen:

Plaats reactie