Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

afstandsverschil snelheidssensors

ercmrj
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 sep 2010 18:54

ercmrj 18 okt 2022 19:39

Ik heb zo'n 5% verschil in afstand tussen mijn garmin met snelheidssensor en een fietscomputer waarvan de magneetsensor verbonden is met draad naar de fietscomputer.

Dit verschil treedt echter alleen op als ik offroad rij, op het asfalt is het verschil nihil.

Zit er een soort gewichtje in de snelheidssensor waardoor het niet meer goed werkt als je op ruw terrein fietst?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 18 okt 2022 20:35

Heb je bij de Garmin ook een speedsensor? Anders kan het verklaard worden door een bosachtige omgeving, waardoor de gps-signalen niet goed doorkomen.
prj

fe203
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2022 09:24

fe203 18 okt 2022 21:09

Ja, de Garmin is met snelheidssensor. Maar ik heb de snelheidssensor nu uit het wiel gehaald en als ik hem op en neer beweeg ipv ronddraai dan geeft mijn Garmin een snelheid aan, dat zou dus verklaren dat hij niet exact de juiste afstand meet doordat elke bobbel waar je over rijdt van invloed kan zijn op de weergave van de snelheid

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1071
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 okt 2022 21:12

Ja, er zit een soort gewichtje in de Garmin snelheidssensor, dat kan bij (extreem) hobbelen een lichte vertekening geven. Meet de Garmin hoger of lager dan de magneetsensor?
Zitten beide sensoren op hetzelfde wiel? Offroad is vaak bochtiger, dan zou je een merkbaar verschil tussen voor- en achterwiel kunnen krijgen. Het achterwiel legt immers een kortere weg af, al lijkt 5% me wel veel.

fe203
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2022 09:24

fe203 18 okt 2022 21:35

Mijn Garmin meet een kortere afstand dan mijn snelheidsmeter, maar een kennis van mij die een Wahoo heeft heeft weer een 5% hogere meting dan ik vandaar dat ik wel eens wilde weten wie de juiste afstand heeft, dat blijkt dus toch de ouderwetse snelheidsmeter te zijn

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 okt 2022 21:39

De magneetloze werkt obv gyroscopen en die zijn behoorlijk gevoelig voor trillingen.

fe203
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2022 09:24

fe203 19 okt 2022 08:09

Oh, eigenlijk is het gewoon een stappenteller. Dat verklaart een hoop.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 19 okt 2022 14:33

Voor de snelheidssensors hebben de ontvangende fietscomputers (Garmin, Wahoo, ...) meestal twee standen: auto en vaste omtrek.
In de auto-stand wordt de wielomtrek bepaald door vergelijken van de GPS-snelheid met de snelheid die aan de hand van de omwentelingen van de sensors wordt gemeten. De wielomtrek wordt hiermee over het algemeen goed bepaald als er goede GPS-ontvangst is.
Het wordt echter een probleem als dit systeem ook wordt gebruikt bij mindere GPS-ontvangst of bij heel veel korte bochten, bv. bij MTB-en in het bos. De wielomtrek wordt dan virtueel te klein bepaald en je krijgt minder snelheid en kilometers op je teller.
De oplossing is om handmatig de wielomtrek vast te zetten in je computer waarbij meteen aloude het probleem bovenkomt wat dan die omtrek precies is. Maar die kun je zelf aardig ijken door een stuk met goede GPS-ontvangst te rijden met en zonder sensor.

derxx
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 okt 2022 14:50

Mja, omtrek meten is niet zo heel lastig imho.
- Leg een meetlint of rolmaat op de grond, en rol minimaal 3M uit.
- Zet je wiel op de rolmaat, en maak een markering op de band bij een makkelijk 0 punt.
- rol over de rolmaat totdat je markering weer onderaan is.
- De gerolde afstand in mm is de omtrek van je wiel.
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 okt 2022 15:18

derxx schreef: 19 okt 2022 14:50 Mja, omtrek meten is niet zo heel lastig imho.
- Leg een meetlint of rolmaat op de grond, en rol minimaal 3M uit.
- Zet je wiel op de rolmaat, en maak een markering op de band bij een makkelijk 0 punt.
- rol over de rolmaat totdat je markering weer onderaan is.
- De gerolde afstand in mm is de omtrek van je wiel.
Kunt ook met de zelfde rolmaat de diameter van wiel inclusief band meten en dan pi maal diameter doen.
Hoef je geen moeilijke toestanden met rolmaat op grond en markering op band te doen

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 19 okt 2022 15:41

t2300 schreef: 19 okt 2022 15:18
derxx schreef: 19 okt 2022 14:50 Mja, omtrek meten is niet zo heel lastig imho.
- Leg een meetlint of rolmaat op de grond, en rol minimaal 3M uit.
- Zet je wiel op de rolmaat, en maak een markering op de band bij een makkelijk 0 punt.
- rol over de rolmaat totdat je markering weer onderaan is.
- De gerolde afstand in mm is de omtrek van je wiel.
Kunt ook met de zelfde rolmaat de diameter van wiel inclusief band meten en dan pi maal diameter doen.
Hoef je geen moeilijke toestanden met rolmaat op grond en markering op band te doen
Bandendruk varieert soms ivm aanpassen aan de ondergrond op de MTB dus omtrek verandert daar weer door.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 okt 2022 15:48

t2300 schreef: 19 okt 2022 15:18
derxx schreef: 19 okt 2022 14:50 Mja, omtrek meten is niet zo heel lastig imho.
- Leg een meetlint of rolmaat op de grond, en rol minimaal 3M uit.
- Zet je wiel op de rolmaat, en maak een markering op de band bij een makkelijk 0 punt.
- rol over de rolmaat totdat je markering weer onderaan is.
- De gerolde afstand in mm is de omtrek van je wiel.
Kunt ook met de zelfde rolmaat de diameter van wiel inclusief band meten en dan pi maal diameter doen.
Hoef je geen moeilijke toestanden met rolmaat op grond en markering op band te doen
Dat kan, maar dan is de kans op een afwijking groter. Tenzij jij heel nauwkeurig de diameter van je wiel (incl de band) kunt meten. Als je er 2mm naast zit, is je afwijking al 6.28mm. Op een uur is dat al gauw iets van 100m. Kan het verschi zijn tussen 29.9 en 30kmh 😁
Afbeelding

Plaats reactie