Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur hanger nodig?

justin_the
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2022 15:39

justin_the 16 okt 2022 15:59

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de ophanging van mijn derailleur. Zoals op de foto (in de bijlage) te zien zit de opening van de wielas boven (ipv voor) de derailleur-ophanging, waardoor het verwijderen van het achterwiel nogal onhandig gaat. Nu vraag ik mij af of het wel de bedoeling is om een derailleur op deze fiets direct op het frame te monteren, of dat ik eigenlijk gebruik zou moeten maken van een derailleurhanger, zodat de derailleur achter de wielasopening komt te zitten.

Overigens heb ik deze fiets (Concorde, model onbekend) meer dan 10 jaar terug tweedehands gekocht, maar dit jaar heb ik er een nieuwe groep opgezet. De vorige derailleur (met korte kooi) was in ieder geval ook op deze manier direct op het frame bevestigd.

Ik ben benieuwd of dit iemand bekend voorkomt en of dat iemand tips heeft!
Bijlagen
IMG_5537.jpg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2022 16:15

Dat is gewoon een geïntegreerd pat volgens mij.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2022 16:35

Ik denk dat er niets aan te doen is. Is een geintegreerde hanger op een stalen? frame.

Een beetje een aparte dropout is het wel. De as zit achter de derailleurhanger en dat zal het verwijderen zeker met deze nieuwe generatie derailleurs lastig maken. En dat blijft zo, ook als je de hanger langer maakt. Deze variant van droupout/hanger je vroeger wel vaker bij tijdritframes. Als het verder goed schakelt, niets aan doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2022 18:01

Hoort zo, niks aan (te) doen.

Voor het (de)monteren van je achterwiel de snelspanner er even helemaal uit kan het iets makkelijker maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 okt 2022 18:48

thestudent schreef: 16 okt 2022 16:35 Ik denk dat er niets aan te doen is. Is een geintegreerde hanger op een stalen? frame.

Een beetje een aparte dropout is het wel. De as zit achter de derailleurhanger en dat zal het verwijderen zeker met deze nieuwe generatie derailleurs lastig maken. En dat blijft zo, ook als je de hanger langer maakt. Deze variant van droupout/hanger je vroeger wel vaker bij tijdritframes. Als het verder goed schakelt, niets aan doen.
Een systeem dat Storck ook toepast (of toepaste, daar ben ik niet zeker van) bij zijn wegfietsen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 okt 2022 19:40

Deze methode heet direct mount. Van Wolftooth is er de Roadlink DM voor de direct mount methode: komt dan in plaats van de hanger ven Shimano. Biedt wat meer ruimte.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2022 19:52

Maar de vraag van TS is niet om een 42t te kunnen schakelen ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 okt 2022 12:20

justin_the schreef: 16 okt 2022 15:59 Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de ophanging van mijn derailleur. Zoals op de foto (in de bijlage) te zien zit de opening van de wielas boven (ipv voor) de derailleur-ophanging, waardoor het verwijderen van het achterwiel nogal onhandig gaat. Nu vraag ik mij af of het wel de bedoeling is om een derailleur op deze fiets direct op het frame te monteren, of dat ik eigenlijk gebruik zou moeten maken van een derailleurhanger, zodat de derailleur achter de wielasopening komt te zitten.

Overigens heb ik deze fiets (Concorde, model onbekend) meer dan 10 jaar terug tweedehands gekocht, maar dit jaar heb ik er een nieuwe groep opgezet. De vorige derailleur (met korte kooi) was in ieder geval ook op deze manier direct op het frame bevestigd.

Ik ben benieuwd of dit iemand bekend voorkomt en of dat iemand tips heeft!
Zoals reeds gezegd kan je er niet veel aan doen dan accepteren dat het achterwiel met dit (nieuwe) type derailleur er moeilijk uitgaat.
Als tip: neem een 5mm inbussleutel en schroef de aansluiting van de derailleur op de hanger wat los zodat de derailleur meer naar achteren kan bewegen bij het passeren van de cassette. Vergeet daarna niet het weer vast te draaien. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

justin_the
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2022 15:39

justin_the 18 okt 2022 06:43

Dank allen voor de reacties! Het schakelt inderdaad prima, het ging me alleen om het ongemak bij het (de)monteren van het wiel. Niets aan te doen dus.

Plaats reactie