Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Compressor tips?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 feb 2015 18:52

Geen idee of die oliegesmeerd is. De mijne is iets ouder model (niet dat betreffende model) en is niet oliegesmeerd, althans zit er sticker op waarop staat olie vrij....

Nadeel van die van mij vind ik wel dat ie veel herrie maakt wanneer het drukvat volgepompt wordt. Misschien dat een moderne olie gesmeerde compressor een stuk stiller zal zijn.

Maargoed ik gebruik hem zelden... En voor die tubeless montage bij mijn mtb banden voldoet ie prima. Voor tubeless banden op de racefiets heb je in ieder geval geen compressor nodig. Dat lukt ook met een goede vloerpomp....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 feb 2015 21:59

Suntoro schreef:Geen idee of die oliegesmeerd is. De mijne is iets ouder model (niet dat betreffende model) en is niet oliegesmeerd, althans zit er sticker op waarop staat olie vrij....

Nadeel van die van mij vind ik wel dat ie veel herrie maakt wanneer het drukvat volgepompt wordt. Misschien dat een moderne olie gesmeerde compressor een stuk stiller zal zijn.

Maargoed ik gebruik hem zelden... En voor die tubeless montage bij mijn mtb banden voldoet ie prima. Voor tubeless banden op de racefiets heb je in ieder geval geen compressor nodig. Dat lukt ook met een goede vloerpomp....
Nou dat laatste betwijfel ik, ook met een 'goede' - wat is goed? - vloerpomp willen sommige tubeless banden gewoon niet in de velg "ploppen" bijvoorbeeld deze bij mij niet in ieder geval (meerdere keren niet.!) ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Chefsambal
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2014 15:10

Chefsambal 27 feb 2015 22:10

Kleine tip die wat meer te maken heeft met het compressorgebruik: Droogmaken en vuil wegspuiten met een compressor werkt prima, maar soms ook te goed: let op dat je geen vet wegspuit uit plekken waar het hoort te zitten (trapas, balhoofd etc). Wat dat betreft is een stofzuiger omgedraaid laten werken nog niet eens zo'n slecht idee. Al zal banden op 8 bar krijgen wat moeilijker worden met de Miele van moeders :)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 feb 2015 00:04

Orlok schreef:
Suntoro schreef:Geen idee of die oliegesmeerd is. De mijne is iets ouder model (niet dat betreffende model) en is niet oliegesmeerd, althans zit er sticker op waarop staat olie vrij....

Nadeel van die van mij vind ik wel dat ie veel herrie maakt wanneer het drukvat volgepompt wordt. Misschien dat een moderne olie gesmeerde compressor een stuk stiller zal zijn.

Maargoed ik gebruik hem zelden... En voor die tubeless montage bij mijn mtb banden voldoet ie prima. Voor tubeless banden op de racefiets heb je in ieder geval geen compressor nodig. Dat lukt ook met een goede vloerpomp....
Nou dat laatste betwijfel ik, ook met een 'goede' - wat is goed? - vloerpomp willen sommige tubeless banden gewoon niet in de velg "ploppen" bijvoorbeeld deze bij mij niet in ieder geval (meerdere keren niet.!) ;)
Ok, ik weet ook niet of het lukt... In ieder geval kreeg ik mijn normale racefietsbanden wel hard opgepompt met tubeless ventiel en zonder binnenband met de vloerpomp. (SKS Rennradkompressor)

Heb zojuist Schwalbe Ones tubeless besteld, waarvan ik denk dat het met een vloerpomp wel moet lukken om ze tubeless te monteren. Ik weet niet hoe stug ze zijn. Overigens heb ik op mijn mountainbike vaak genoeg banden met mijn vloerpomp. Met de meeste banden is het te doen, maar soms kostte het me wat moeite... Met een handigheidje gingen de meeste banden wel snel tubeless (en bij mountainbikebanden heb je toch meer volume nodig in 1x).

Ik zie wel hoe ik ze die Schwalbe Ones tubeless monteer... Gelukkig heb ik de keuze... :). Maar zie in dat andere topic dat de One ook de makkelijkste band is om tubeless te monteren.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 15 okt 2022 14:54

Mijn vader was vrij handig en hij had een motor van oude stofzuiger gebruikt, tas/zak er omheen en blazen dat ding was ideaal voor de fiets droog te blazen.

Helaas is de motor een tijdje geleden overleden toen er iets tussen is gekomen.

Ik mis hem toch wel, vooral nu we weer de winter ingaan. Ik twijfel een beetje om een goede compressor te kopen of een stofzuiger welke kan blazen.

Zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl/p/powerplus-p ... gKOs_D_BwE

Zou dat een beetje werken?

Bij een compressor ben ik een beetje bang dat de druk net wat te groot is. Heb liever een wat bredere slang.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2022 15:04

Dat hangt ervan af wat je ermee wilt gaan doen. Als het alleen maar is om de fiets droog te blazen kan je m.i. net zo makkelijk een föhn nemen. :roll: Maar wil je daarentegen ook de barbecue mee leegzuigen dan is dat misschien wel een goede keus. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 okt 2022 17:04

Ik heb de Powerplus POWX1750 Compressor, 1500W, 50ltr.
Ook te verkrijgen bij Bol.com.
Fijne compressor voor allerhande klussen zoals tubeless maken van banden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 okt 2022 10:31

Voor droog te blazen inderdaad gewoon de haarfohn je vrouw/moeder/zus/dochter.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid
Berichten: 1663
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 okt 2022 15:03

Heb vorig jaar de fohn ingewisseld voor een compressor. Vind dat echt veel fijner werken na t poetsen

Iemand ervaring met zoiets?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... gKDQvD_BwE

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 okt 2022 20:59

1094 schreef: 16 okt 2022 15:03 Heb vorig jaar de fohn ingewisseld voor een compressor. Vind dat echt veel fijner werken na t poetsen

Iemand ervaring met zoiets?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... gKDQvD_BwE
Die kwam ik idd ook tegen. Lijkt je ideaal bij het droog blazen.
Alleen dan moet ik eerst nog een compressor aanschaffen.

Heb verder niet echt een compressor nodig. Alle bandjes krijg ik altijd wel tuneless met mijn sks handpomp

Een föhn werkt idd niet fijn om je fiets droog te blazen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 okt 2022 23:11

Die aszuiger blaast niet harder dan een beetje föhn. Bovendien zit er maar een korte slang aan. Dat werkt ook niet echt op een fiets in de montagestandaard.
(Ik heb dezelfde om de kachel en kamado uit te zuigen)
Campagnolo Ultra Dork

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 okt 2022 07:50

1094 schreef: 16 okt 2022 15:03 Heb vorig jaar de fohn ingewisseld voor een compressor. Vind dat echt veel fijner werken na t poetsen

Iemand ervaring met zoiets?

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... gKDQvD_BwE
Voor zo'n spuitmond heb je overigens wel een flinke compressor nodig.

Plaats reactie